شناسهٔ خبر: 59709760 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

ادامه درگیری‌های خونین در سودان ده‌ها نفر کشته یا زخمی شدند

صاحب‌خبر -

 

سرویس خارجی-
سودان برای دومین روز متوالی شاهد درگیری‌های شدید و اتهامات متقابل بین نیروهای واکنش سریع و ارتش این کشور بود؛ درگیری‌هایی که تا لحظه تنظیم این گزارش حدود 56 کشته و 595 زخمی بر جا گذاشته است.
۴۵ میلیون سودانی که اکثرشان دهه آخر ماه رمضان را روزه بودند صبح روز شنبه با صدای انفجارها و شلیک سلاح‌های سنگین در خارطوم و دیگر شهر از خواب بیدار شدند؛ وضعی که دیروز نیز ادامه داشت. کمیته امنیت خارطوم روز یکشنبه 27 فروردین را به منظور حفظ جان شهروندان و اموالشان در پی نامساعد شدن اوضاع امنیتی تعطیل رسمی اعلام کرد. خبرنگار شبکه «الجزیره» از سودان گزارش داد که درگیری‌های شدید در نزدیکی پالایشگاه خارطوم و مقر صنایع نظامی در منطقه الجیلی، شمال پایتخت، از سر گرفته شده است. در این گزارش آمده است: «درگیری‌های پراکنده در نزدیکی شهر الریاضیه و منطقه الفتیحاب در غرب خارطوم در جریان است. نیروی هوایی سودان نیز اردوگاه نیروهای پشتیبانی سریع را در حومه الصالحه در أم‌درمان بمباران کرد.» نیروی هوایی سودان اردوگاه نیروهای پشتیبانی سریع را در حومه صالحه در اُمدُرمن بمباران کرد. همزمان پزشکان سودان اعلام کردند که براثر این درگیری‌ها تاکنون 56 تن کشته و 595 تن دیگر مجروح شده‌اند. شبکه الجزیره همچنین به نقل از سخنگوی هلال احمر سودان گزارش داد: «تاکنون آماری از مجروحان نداریم. حدود ۴۰۰ داوطلب برای امدادرسانی مستقر کرده‌ایم.» سازمان ملل از کشته شدن 3 نفر از پرسنل «برنامه جهانی غذا در سودان» در درگیری‌های نظامی اخیر در این کشور خبر داد. از سوی دیگر رسانه‌های سودانی ادعا می‌کنند که فرمانده گردان نیروهای پشتیبانی سریع شهر «الدبه»، خود و نیروهایش را به پادگان ارتش این شهر تسلیم کرده است. یک منبع در ارتش سودان از منطقه «مروی» به الجزیره گفت: «اطلاعاتی در مورد حمله آتی نیروهای پشتیبانی سریع به نیروهای ما پس از دریافت کمک‌های نظامی، کسب کرده‌ایم.» خبرنگار الجزیره همچنین از درگیری با سلاح سنگین در اطراف مقر نیروهای واکنش سریع در خارطوم و نزدیکی پل نیل آبی خبر داده است. این در حالی است که مشاور حقوقی نیروهای واکنش سریع به شبکه الجزیره گفت: ما بر ۹۰ درصد خارطوم تسلط یافته‌ایم که مقر فرماندهی کل، برج فرماندهی دریایی در داخل مقر فرماندهی و ساختمان رادیو و تلویزیون جزو آنها است: «نیروهای ما به لحاظ تاکتیکی از پادگان کرری در ام‌درمان عقب‌نشینی کردند و تسلط ما بر مساحت‌های گسترده ولایات دارفور ادامه دارد.»
واکنش‌ها
شورای امنیت روز‌ یکشنبه از طرفین نزاع و درگیری در سودان خواست فوراً دست از اقدامات نظامی بردارند و به مذاکره بازگردند. شورای امنیت همچنین تحریم‌های بین‌المللی اعمال شده بر سودان را یک سال دیگر تمدید کرد. سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به تحولات و ناآرامی‌های جدید سودان گفت که جمهوری اسلامی ایران نگرانی خود را از آنچه در کشور مسلمان و برادر سودان در حال وقوع است، ابراز می‌کند. «ناصر کنعانی» در همان اولین روز درگیر‌ی‌ها گفت بود که امیدواریم برادران سودانی در آخرین روزهای ماه مبارک رمضان، ضمن خویشتنداری و توسل به گفت‌وگو، به اختلافات داخلی پایان داده و از شرایط نگران‌کننده کنونی با گفت‌وگو و آرامش عبور کنند. وزرای خارجه آمریکا، عربستان و امارات نیز بر لزوم توقف فوری و بدون پیش‌شرط درگیری‌های جاری در سودان تاکید کردند. حتی سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد) به حوادث جاری در سودان واکنش نشان داد. طبق گزارش سایت عبری اینتلی تایمز، موساد اظهار کرد آنچه در سودان رخ می‌دهد درگیری داخلی بر سر قدرت است و هرگز بر روابط با اسرائیل تاثیر نخواهد گذاشت. روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارونوت» روز یکشنبه به نقل از مقامات رژیم صهیونیستی مدعی شد که وزارت خارجه این رژیم در مذاکرات میانجیگری بین طرف‌های درگیر در سودان مشارکت دارد و تلاش می‌کند که تنش‌ها بین دو طرف را کاهش دهد.گفتنی است، ارتش سودان از ارتش‌های متوسط و جزو قوی‌ترین ارتش‌های شاخ آفریقا محسوب می‌شود و متشکل از ۲۵۰ هزار سرباز از جمله ۱۰۰ هزار نیروی فعال و ۵۰ هزار نیروی ذخیره است. نیروی هوایی سودان ۱۹۱ هواپیما از جمله ۴۵ جنگنده، ۳۷ هواپیمای هجومی و ۲۵ هواپیمای باری دارد. جنگنده‌ها از مهم‌ترین نقاط قوت ارتش در مقابله با نیروهای واکنش سریع هستند. ارتش سودان ۱۷۰‌تانک و حدود ۷۰۰۰ خودروی نظامی و ۳۷۹ توپخانه در اختیار دارد. اما اطلاعات دقیقی درباره نیروهای واکنش سریع وجود ندارد. برخی منابع تعداد نیروهایش را ۱۰۰ هزار نیرو برآورد کرده‌اند. اما تجهیزات آن خودروهای شاسی بلند با سلاح‌های متنوع از جمله سامانه‌های ضد هواپیما و توپخانه هستند. تعداد خودروهای آنها نیز ۱۰هزار مورد است. این سلاح سبک موجب سهولت تردد نیروهای واکنش سریع به ویژه در درگیری‌های داخل شهرها می‌شود. اگر ارتش سودان به بودجه دولت وابسته است نیروهای واکنش سریع معادن طلا در اختیار دارند که اموال هنگفتی را برای آنها محقق می‌کند. این نیروها همچنین در سال‌های گذشته وارد فعالیت‌های دیگری از جمله تجارت شده‌اند و همین حمایت مالی را از فعالیت‌های نظامی‌شان تأمین کرده‌اند.

نظر شما