شناسهٔ خبر: 59685529 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فردا | لینک خبر

واکنش ها به تحولات سودان | واکنش وزیر خارجه آمریکا به درگیری‌ها در سودان

وزیر خارجه آمریکا امروز (شنبه) به درگیری‌ها در سودان میان نیروهای ارتش و نیروهای واکنش سریع در اقصی نقاط این کشور واکنش نشان داد.

صاحب‌خبر -

وزیر خارجه آمریکا امروز (شنبه) به درگیری‌ها در سودان میان نیروهای ارتش و نیروهای واکنش سریع در اقصی نقاط این کشور واکنش نشان داد.

به نقل از اسپوتنیک، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در اظهاراتی از پایتخت ویتنام اعلام کرد که وضعیت در خارطوم شکننده است.

وی در عین حال گفت که همچنان فرصتی برای تکمیل گذار به دولت مدنی وجود دارد.

این وزیر آمریکایی خاطرنشان کرد که برخی از بازیگران چه بسا تلاش می‌کنند در مسیر پیشرفت در سودان سنگ اندازی کنند.

پیشتر سفیر آمریکا در سودان اعلام کرد که تشدید تنش در سودان و درگیری‌های مستقیم، یک مسأله بسیار خطرناک است.

وی از فرماندهان ارشد ارتش خواست درگیری‌ها را متوقف کنند.

سفیر آمریکا در خارطوم اعلام کرد که پس از درگیری‌ها در سودان، به مکانی با تیم سفارت پناه برده است.

وی افزود: من شب گذشته دیرهنگام به خارطوم رسیدم و با صدای شدید تیراندازی و درگیری بیدار شدم، الآن در مکانی به همراه تیم سفارت پناه برده‌ام، همانند کاری که سودانی‌ها در تمام مناطق خارطوم و مکان‌های دیگر می‌کنند./ایسنا

ابراز نگرانی اتحادیه اروپا درباره اوضاع سودان

 مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همزمان با تشدید بحران سیاسی در سودان، پایان فوری درگیری‌ها در این کشور را خواستار شد.

به گزارش ایرنا، جوسپ بورل روز شنبه با انتشار پیامی در توییتر نوشت: خبرهای نگران کننده از درگیری‌ها در سودان به‌گوش می‌رسد.

بورل تاکید کرد «اتحادیه اروپا از همه نیروها می خواهد که به سرعت خشونت را متوقف کنند».

وی با بیان اینکه حفاظت از شهروندان در اولویت است، هشدار داد که تشدید تنش‌ها فقط وضعیت را بدتر می کند.

به گفته وی، همه کارکنان اتحادیه اروپا در این کشور امنیت دارند.

سودان پس از کودتای نظامی که در اکتبر ۲۰۲۱ دولت سیاسی را برکنار کرد، در هرج و مرج فرو رفته است.

بیشتر اختلافات، میان معاون رئیس شورای حاکمیتی سودان که فرمانده نیروهای واکنش سریع است و رئیس شورا و فرمانده ارتش وجود دارد که نگرانی‌ها از رویارویی بین ارتش و نیروهای واکنش سریع را افزایش داده است.

در هفته‌های اخیر هم ارتش و هم نیروهای واکنش سریع در خارطوم پایتخت سودان و اطراف آن، نیرو و سلاح جمع‌آوری کرده‌اند.

پیش از این ارتش حضور خود را در مرکز شهر تقویت و تقریباً در تمام تقاطع‌های منتهی به کاخ ریاست جمهوری خودروهای زرهی را مستقر کرده بود.

منابع خبری امروز (شنبه) از درگیری مسلحانه شدیدی بین نیروهای عبدالفتاح البرهان فرمانده ارتش و رئیس شورای حاکمیت انتقالی سودان با حامیان محمد حمدان دغلو ملقب به حمیدتی معاون البرهان و فرمانده نیروهای واکنش سریع در منطقه «شهرک ورزشی» واقع در جنوب خارطوم، پایتخت سودان خبر دادند.

شماری از کشورهای غربی دیروز با صدور بیانیه‌ای مشترک نسبت به افزایش تنش‌ها در سودان ابراز نگرانی کرده و از رهبران نظامی و غیرنظامی این کشور خواستند برای تنش‌زدایی گام‌های فعالی را بردارند.

واکنش روسیه، آمریکا و انگلیس به تحولات سودان

کشورهای روسیه، آمریکا و انگلیس خواستار توقف هرچه زودتر درگیری‌های داخلی سودان شدند.

به گزارش ایسنا، «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا در واکنش به درگیری‌های شدید بین نیروهای ارتش سودان به فرماندهی عبدالفتاح البرهان و نیروهای واکنش سریع به فرماندهی حمیدتی، اعلام کرد که درگیری در سودان باید هرچه زودتر به پایان برسد.

سفارت روسیه در سودان نیز در بیانیه‌ای از هر دوطرف درگیر خواست تا آتش‌بس‌ انجام دهند و مذاکرات را آغاز کنند.

در این بیانیه آمده است: «دو طرف یکدیگر را مسئول آنچه اتفاق می‌افتد می‌دانند و بر اساس اطلاعات دریافتی، درگیری‌ها بین آنها در منطقه کاخ ریاست جمهوری، مقر اصلی نیروهای سودانی و فرودگاه خارطوم در حال وقوع است».

سفارت روسیه همچنین  ضمن ابراز نگرانی در مورد تشدید خشونت‌ها، از هر دو طرف درگیر خواست تا سریعا درگیری‌ها را متوقف کنند و مذاکرات را با هدف تثبیت اوضاع انجام دهند. در عین حال، ما از شهروندان روسیه در سودان می‌خواهیم که در خانه‌های خود بمانند».

وزیر خارجه انگلیس نیز خواستار توقف هرچه سریع‌تر درگیری در مناطق مختلف سودان شده است.

«جیمز کلورلی» وزیر خارجه انگلیس گفت: خشونت در سراسر سودان باید فورا متوقف شود.

«خارطوم» پایتخت سودان امروز شنبه (۲۶ فروردین) شاهد انفجار و درگیری میان ارتش این کشور و یک گروه شبه‌نظامی بوده‌ است. منابع رسانه‌ای سودان اعلام کردند که علت این درگیری‌ها، کندی پیشرفت در فرآیندهای مربوط به انتقال قدرت در سودان به غیرنظامیان است.

فرمانده ارتش و رئیس شورای حاکمیت انتقالی سودان با بیان این‌که «این نیروهای واکنش سریع هستند که به مقر ما حمله کردند»، تأکید کرد که در صورت ادامه جنگ، نیروهای ارتش از مناطق مختلف وارد خارطوم خواهند شد.

فرمانده ارتش و رئیس شورای حاکمیت انتقالی سودان اضافه کرد: ما خواستار بازگشت نیروهای واکنش سریع هستیم که وارد خارطوم شده‌اند.

نظر شما