شناسهٔ خبر: 59684069 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

هشدار سطح زرد هواشناسی برای ۲۷ تا ۲۹ فروردین

سازمان هواشناسی با پیش بینی نفوذ و فعال شدن دو سامانه جوّی در کشور، برای روز‌های ۲۷ تا ۲۹ فروردین، هشدار سطح زرد صادر کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان هواشناسی، سامانه اول، سامانه بارشی است و رگبار باران، وزشهشدار سطح زرد هواشناسی برای ۲۷ تا ۲۹ فروردین باد شدید، رعد و برق، کاهش نسبی دما و در نواحی مستعد بارش تگرگ را به همراه خواهد داشت.

حوزه فعالیت این سامانه بدین شرح است:

یکشنبه ۲۷ فروردین: گیلان، مازندران، ارتفاعات مرکزی و جنوبی کرمان و نیمه شمالی فارس

دوشنبه ۲۸ فروردین: گیلان، ارتفاعات مرکزی و جنوبی کرمان، ارتفاعات شمالی هرمزگان، ارتفاعات سیستان و بلوچستان و ارتفاعات آذربایجان های شرقی و غربی

سه شنبه ۲۹ فروردین: ارتفاعات جنوبی کرمان، ارتفاعات شمالی هرمزگان و ارتفاعات جنوبی سیستان و بلوچستان

احتمال می رود این سامانه بارشی لغزندگی جاده ها، آبگرفتگی معابر، جاری شدن روان آب، طغیان رودخانه ها و سقوط سنگ از ارتفاعات در نواحی کوهستانی را سبب شود.

بر این اساس توصیه می شود هموطنان از اتراق در حاشیه و بستر مسیل ها و رودخانه ها خودداری کنند؛ در فعالیت های کوهنوردی، گذر از حاشیه رودخانه ها، جابه جایی عشایر و سفرهای برون شهری احتیاط صورت گیرد؛ دستگاه های اجرایی و امدادی در آمادگی باشند و دهانه پل ها پاکسازی و کانال ها و آب روها لایروبی شوند.

سامانه جوّی دوم نیز افزایش شدید سرعت باد را به ویژه در ساعات بعد از ظهر سبب خواهد شد و در نواحی مستعد، خیزش گرد و خاک را به همراه خواهد داشت.

مناطق تحت تأثیر این سامانه عبارتند از:

یکشنبه ۲۷ فروردین: جنوب خراسان رضوی، خراسان جنوبی و شمال سیستان و بلوچستان

دوشنبه ۲۸ فروردین:جنوب خراسان رضوی، خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان و شرق کرمان

سه شنبه ۲۹ فروردین: شمال سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی

خیزش گرد و خاک،‌ کاهش دید و کاهش کیفیت هوا، ایراد خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط اشیاء، بنرها و تابلوهای تبلیغاتی، داربست ها و سازه های موقت و شکستن نهال ها و درختان کهنسال، از مخاطرات احتمالی سامانه یاد شده هستند.

به هموطنان توصیه می شود از استحکام سازه های موقت اطمینان حاصل کنند؛ هنگام ترددهای جاده ای، فعالیت های عمرانی، عبور و مرور و فعالیت های کوهنوردی احتیاط ورزند؛ از پارک خودرو در حاشیه ساختمان های نیمه کاره و درختان کهنسال و همچنین از سمپاشی و محلول پاشی باغات و مزارع به ویژه در ساعات بعد از ظهر خودداری نمایند.

نظر شما