شناسهٔ خبر: 59671031 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

آغاز نشست وزرای خارجه 9 کشور عربی درباره سوریه در عربستان

صاحب‌خبر -

شفقنا- نشست مشورتی وزرای امور خارجه نزدیک به نیمی از کشورهای عضو اتحادیه عرب درباره سوریه، در غرب عربستان آغاز به کار کرد.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از رسانه های خبری جهان عرب، وزرای امور خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و همتایان عراقی، اردنی و مصری آنها شامگاه امروز (جمعه) یک نشست مشورتی را در شهر بندری «جده» در غرب عربستان سعودی آغاز کردند.

بنا بر گزارش رسانه های مذکور، نشست مشورتی جده که به ریاست «فیصل بن فرحان آل سعود»، وزیر امور خارجه عربستان در حال برگزاری است، به بررسی وضعیت سوریه و احتمال بازگشت این کشور به اتحادیه عرب پس از گذشت نزدیک به 12 سال از تعلیق عضویت آن می پردازد.

در همین حال، «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی»، نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر، «فؤاد حسین»، معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه عراق، «ایمن الصفدی»، معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه اردن، «سامح شکری»، وزیر امور خارجه مصر، «بدر البوسعیدی»، وزیر امور خارجه عمان، «سالم عبدالله الجابر الصباح»، وزیر امور خارجه کویت، «عبداللطیف بن راشد الزیانی»، وزیر امور خارجه بحرین و «انور قرقاش»، مشاور دیپلماتیک رئیس امارات نیز در نشست جده حضور دارند.

این در حالی است که «احمد الصحاف»، سخنگوی وزارت امور خارجه عراق نیز شامگاه امروز اعلام کرد که کشورش در جریان نشست مشورتی جده، بار دیگر بر موضع ثابت خود در پشتیبانی از بازگشت سوریه به اتحادیه عرب تاکید کرده است.

شایان ذکر است که «ماجد الانصاری»، سخنگوی وزارت امور خارجه قطر سه شنبه گذشته تایید کرده بود که کشورش از دبیرخانه شورای همکاری خلیج فارس دعوتنامه دریافت کرده تا در یک نشست مشورتی برای گفت و گو و تبادل نظر درباره وضعیت سوریه و احتمال بازگشت این کشور به اتحادیه عرب شرکت کند.

الانصاری ضمن تایید حضور نخست وزیر قطر در نشست مذکور و تاکید بر این که موضع کشورش در قبال سوریه و تعلیق عضویت آن در اتحادیه عرب تغییری نکرده، همچنین اعلام کرد که علاوه بر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، از عراق، اردن و مصر نیز برای شرکت در این نشست دعوت به عمل آمده است.

به دنبال آن نیز، نخست وزیر قطر شامگاه پنج شنبه گزارش های حاکی از بازگشت قریب الوقوع سوریه به اتحادیه عرب را حدس و گمان برشمرده و تاکید کرد که موضع کشورش در این زمینه روشن است جایی که دلایل آن برای پشتیبانی از تعلیق عضویت سوریه در اتحادیه در سال 2011 میلادی همچنان پابرجاست.

آل ثانی ضمن ابراز امیدواری نسبت به این که در سریع ترین زمان ممکن یک راه حل سیاسی برای بحران 12 ساله سوریه پیدا شود، خاطر نشان ساخت که در غیر این صورت، قطر همچنان به موضع خود در مورد عادی سازی روابط با این کشور و تعلیق عضویت آن در اتحادیه عرب پایبند است.

یادآور می شود که پس از آغاز بحران سوریه در سال 2011 میلادی، بیشتر کشورهای جهان عرب و در راس آنها، کشورهای حاشیه خلیج فارس روابط دیپلماتیک با این کشور را قطع کردند و سفارتخانه های خود در دمشق را بستند در حالی که اتحادیه عرب نیز عضویت سوریه را به حالت تعلیق درآورد.

نظر شما