شناسهٔ خبر: 59670336 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

دستور رئیس‌جمهور برای بازرسی از ۱۰ استان کم‌کار در نهضت ملی مسکن

آیت‌الله رئیسی گفت: وزرای کشور و راه و شهر‌سازی موظف هستند در اسرع وقت یک گروه بازرسی به استان‌هایی که طبق گزارش‌های موجود عملکرد ضعیفی در ساخت مسکن داشته‌اند، اعزام و مدیران کم‌کار در این زمینه را توبیخ کنند.

صاحب‌خبر -


آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در ششمین جلسه شورای‌عالی مسکن که روز پنج‌شنبه (24 فروردین) در محل نهاد ریاست جمهوری برگزار شد، مسکن را اهم مسائل کشور و مهم‌ترین دغدغه مردم دانست و تأکید کرد: دولت تأمین مسکن را با تلاش مضاعف و بی‌وقفه پیگیری می‌کند. رئیس‌جمهور با تاکید بر پیگیری جدی اجرای مصوبات جلسات مربوط به تولید مسکن براساس یک زمان‌بندی مشخص، زمین را اصلی‌ترین مسئله در تأمین مسکن دانست و با اشاره به قانون واگذاری اراضی دستگاه‌ها برای ساخت مسکن مورد نیاز در کشور اظهار داشت: برخی دستگاه‌ها عملکرد خوبی در واگذاری اراضی داشته‌اند، اما برخی دیگر باید نسبت به اجرای قانون تسریع نمایند و پاسخگو باشند.
آیت‌الله رئیسی در این جلسه ۳ ساعته که رئیس ‌بانک مرکزی و مدیران عامل بانک‌ها نیز در آن حضور داشتند، ضمن استماع گزارش عملکرد بانک‌ها در تأمین مالی پروژه‌های مسکن، تصریح کرد: براساس قانون باید ۲۰ درصد تسهیلات بانکی برای ساخت مسکن تخصیص یابد و اگر بانکی به قانون عمل نکرده باید در این خصوص پاسخگو باشد.
رئیس‌جمهور گفت: اگر بانکی به جای پرداخت تسهیلات برای ساخت مسکن، این ثروت را صرف کارها و سرمایه‌گذاری‌های کاذب کرده، نمی‌توان از آن گذشت، ولی اگر ظرفیت و توان مالی کافی برای پرداخت تمام تسهیلات مقرر در قانون نیست، وزارت اقتصاد اصلاح قانون را از طریق مجلس پیگیری کند تا مدیران متهم به قانون‌گریزی نشوند.
رئیسی، زمین و مصالح ساختمانی را مهم‌ترین عوامل گرانی مسکن دانست و با اشاره به تدبیر دولت برای تأمین زمین در جهت کاهش هزینه‌ها، وزیر صمت را مأمور کرد از طریق رایزنی با تولیدکنندگان سیمان و فولاد، بستر لازم برای تأمین این مصالح با قیمت مناسب جهت ساخت مسکن را فراهم کند.
رئیس‌جمهور با اشاره به عملکرد استانداران در پیگیری سیاست‌های دولت در حوزه مسکن خواستار پاسخگویی آن دسته از استان‌هایی شد که مأموریت خود را به درستی انجام نداده‌اند و گفت: وزرای کشور و راه و شهر‌سازی موظف هستند در اسرع وقت یک گروه بازرسی به استان‌هایی که طبق گزارش‌های موجود عملکرد ضعیفی در این حوزه داشته‌اند، اعزام کنند تا موضوع را با دقت مورد بررسی قرار داده و مدیران کم‌کار در این زمینه توبیخ شوند.
«تسهیل و اولویت‌بخشی در صدور مجوز ساخت و ساز»، «سرعت‌بخشی به احداث مسکن روستایی» و «اعتبارزدایی از اسناد عادی» از دیگر تأکیدات رئیس‌ شورای‌عالی مسکن در این جلسه بود.
آیت‌الله رئیسی همچنین از لزوم جذب سرمایه بخش خصوصی در حوزه ساخت مسکن نیز سخن گفت و وزرای راه و اقتصاد و رؤسای بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه را مکلف کرد ظرف یک ماه، راهکارهای تأمین مالی اجرای قانون جهش تولید مسکن را در جهت تسریع در تحقق وعده دولت بررسی و به شورای عالی ارائه کنند.
رئیسی گفت: مسکن دغدغه جدی کسانی است که خانه ندارند و اجاره‌نشین هستند و تأمین سرپناه برای نیازمندان توسط متولیان حل مشکل مسکن و رفع نگرانی مردم، از راه‌های تقرب به خداوند است. قطعاً بدانید اگر به وظایف خود در این زمینه عمل کنیم امیرالمؤمنین علی(ع) هم شادمان می‌شوند.
در جلسه شورای‌عالی مسکن که استانداران سراسر کشور نیز به صورت ویدئو‌کنفرانس در آن شرکت داشتند، گزارشی از پیشرفت پروژه نهضت ملی مسکن و عملکرد بانک‌ها در تأمین مالی این پروژه‌ها و کارنامه دستگاه‌ها و استانداری‌ها در تأمین زمین ارائه شد.
در این نشست علاوه‌بر بررسی مصوبات گذشته، بسته پیشنهادی ۱۴ گانه جدیدی در حوزه‌های تأمین مالی و کمک به دهک‌های یک تا چهار، تأمین مصالح ساختمانی و جانمایی شهرک‌های جدید در نوار ساحلی جنوب کشور با رویکرد اقتصاد دریامحور مطرح و بررسی شد.
بازرسی از ۱۰ استان کم‌کار در نهضت ملی مسکن
به گزارش تسنیم،‌هادی عباسی درخصوص جزئیات ششمین جلسه شورای مسکن با حضور رئیس‌جمهوری از جریمه مالیاتی بانک‌های متخلف در نهضت ملی مسکن خبر داد و افزود: جلسه آتی شورای عالی مسکن با حضور استان‌های دارای رتبه‌های آخر برگزار می‌شود.
او ادامه داد:‌ در جلسه مذکور رئیس‌جمهوری دستور داد جلسه آینده شورای عالی مسکن با حضور 10 استانی که رتبه‌های آخر را در نهضت ملی مسکن دارند و با حضور نماینده وزیر راه و شهر‌سازی، برگزار و مشکلات تاخیر در این پروژه‌ها بررسی و رفع شود.
معاون وزیر راه و شهر‌سازی از تکلیف بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه برای پیگیری ویژه‌ تحقق قانون جهش تولید و تامین مسکن خبر داد و تصریح کرد:‌ همچنین شهرداری‌ها موظف شدند مسئله صدور پروانه را به صورت جدی پیگیری کنند و استانداران به صورت ویژه بر این موضوع تاکید کردند.
عباسی از صدور برگه تشخیص جریمه بانک‌هایی که عملکرد کافی نداشته‌اند، توسط سازمان امور مالیاتی خبر داد.
او افزود: در این جلسه مقرر شد در حوزه تأسیسات آب و برق هزینه انشعابات به‌صورت یک سوم از صندوق ملی مسکن، یک سوم از محل مولد‌سازی اراضی متعلق به وزارت نیرو و یک سوم از منابع استان‌ها تامین شود.
هشدار رئیس‌جمهور به بانک‌ها
گفتنی است، رئیس‌جمهور در ششمین جلسه شورای‌عالی مسکن که صبح روز پنج‌شنبه در محل نهاد ریاست جمهوری برگزار شد، ضمن استماع گزارش عملکرد بانک‌ها در تأمین مالی پروژه‌های مسکن، تاکید کرد که براساس قانون باید ۲۰ درصد تسهیلات بانکی برای ساخت مسکن تخصیص یابد و اگر بانکی به قانون عمل نکرده باید در این خصوص پاسخگو باشد.
مهرداد بذرپاش؛ وزیر راه و شهر‌سازی هم در جلسه شورای‌عالی مسکن خبر داد: پیگیری برای صدور اسناد رسمی و جایگزینی آن برای صدور اسناد عادی در معاملات مسکن در دستور کار قرار گرفت. همچنین 27 شهر ساحلی به ویژه در نوار جنوبی کشور با رویکرد اقتصاد دریا محور عملیاتی خواهد شد.
او افزود: طبق قانون جهش تولید باید
20 درصد تسهیلات بانک‌ها به بخش مسکن اختصاص یابد و طبق تاکید رئیس‌جمهور باید همه بانک‌ها به این قانون عمل کنند؛ به جز بانک‌های دارای تراز منفی که مقرر شد با حضور رئیس ‌سازمان برنامه وبودجه، وزیر اقتصاد و رئیس‌کل بانک مرکزی روش‌های تامین مالی جدید در این خصوص طراحی شود.
وزیر راه و شهر‌سازی ادامه داد: قرار است بازرسی مشترکی بین وزارت راه وشهر‌سازی و وزارت کشور در 10 استانی که عملکرد پایینی داشته‌اند صورت گیرد و ارزیابی عملکرد پایین استان‌ها و چرایی کم‌کار بودن آنها مشخص شود و مکانیزم‌های تشویقی و تنبیهی در این خصوص گذاشته شود.
همکاری ضعیف بانک‌ها با نهضت ملی مسکن
همچنین ابوالفضل نوروزی؛ سرپرست دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهر‌سازی هم با بیان این‌که قرار بود وزارت اقتصاد اطلاعات سامانه «سادا» را در اختیار وزارت راه و شهر‌سازی قرار دهد، خبر داد: متاسفانه هنوز این اتفاق نیفتاده و وزارت راه و شهر‌سازی، این 10 هزار هکتار را با اطلاعات میدانی مدیران استانی شناسایی کرده است.
او به تکلیف قانونی بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات به نهضت ملی مسکن اشاره کرد و با بیان این‌که بر اساس قانون باید 20 درصد تسهیلات پرداختی بانک‌ها به این طرح اختصاص یابد، اظهار کرد: در جلسات شورای عالی مسکن بر این موضوع تاکید شده بود؛ در سال اول 360 هزار میلیارد تومان تسهیلات نهضت ملی مسکن به بانک‌ها ابلاغ شد. در سال دوم نیز 548 هزار میلیارد تومان به بانک‌ها ابلاغ شد. بانک‌ها تاکنون حدود 111 هزار میلیارد تومان قرارداد امضا کرده‌اند و تسهیلات در قالب خودمالکی، نهضت ملی مسکن، مسکن روستایی و ودیعه مسکن به متقاضیان واجد شرایط پرداخت می‌شود.
سرپرست دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهر‌سازی تاکید کرد: حدود 17 درصد از تکلیف قانونی بانک‌ها در پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن محقق شده است. به‌عبارت دیگر از برنامه عقب هستیم و بر همین اساس محور اصلی جلسه شورای عالی مسکن تامین مالی و الزام بانک‌ها به انجام تکالیف قانونی در این زمینه بود.
ظرفیت‌ها و توانمندی‌های کم‌نظیر کشورمان را با تأکید
بر اصول و ارزش‌های انقلاب اسلامی، معرفی کنید
در دیدار سفرای جدید جمهوری اسلامی ایران در ۷ کشور، تلاش برای تقویت و توسعه روابط اقتصادی و تبادلات تجاری، تعمیق مناسبات سیاسی و ارائه خدمات بهینه به ایرانیان مقیم خارج از کشور را از مهم‌ترین ماموریت‌های سفرای جدید دانست و از ایشان خواست با تأکید بر اصول و ارزش‌های انقلاب اسلامی، برای معرفی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های کم‌نظیر کشورمان در حوزه‌های مختلف اقتصادی، علم و فناوری، بهداشت و درمان و گردشگری تلاش کنند.
آقایان علیرضا سالاریان سفیر جمهوری اسلامی ایران در قبرس، رضا امیری‌مقدم سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاکستان، حسین اکبری سفیر جمهوری اسلامی ایران در سوریه، رضا عامری سفیر جمهوری اسلامی ایران در امارات متحده عربی، رضا نظر آهاری سفیر جمهوری اسلامی ایران در نیوزیلند، سیدمجید تفرشی خامنه سفیر جمهوری اسلامی ایران در پرتغال و حسن عسگری سفیر جمهوری اسلامی ایران در سنگال نیز در این دیدار ضمن تأکید بر تلاش برای توسعه مناسبات و همکاری‌های همه‌جانبه ایران با دیگر کشورها، از وضعیت روابط جمهوری اسلامی ایران با کشورهای محل مأموریت خود در زمینه‌های مختلف گزارش دادند.
بررسی کیفیت اجرای مصوبات عفاف و حجاب
از سوی دستگاه‌های مسئول
همچنین در جلسه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی که به ریاست آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی برگزار شد، اعضا در بررسی دستور نخست جلسه که به تهیه پیوست فرهنگی شعار سال اختصاص داشت، با توجه به مصوبه سال‌های گذشته شورای‌عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر تشکیل کارگروهی برای بحث و بررسی شعار سال، مقرر کردند این کارگروه پیوست فرهنگی شعار سال را تدوین و برای بررسی و تصویب به شورا ارائه کند تا دستگاه‌های مختلف مکلف باشند شعار سال را به پشتوانه این پیوست فرهنگی دنبال کنند.
موضوع حجاب و عفاف دومین دستور جلسه امروز بود که اعضا با اشاره به اینکه دشمن با برنامه و نقشه به این موضوع ورود کرده و تلاش دارد از این طریق به کانون خانواده نیز آسیب جدی وارد کند، به بحث و تبادل نظر پرداختند.
همچنین مقرر شد شورای‌عالی انقلاب فرهنگی هفته آینده جلسه فوق‌العاده‌ای برای ادامه بررسی موضوع حجاب و عفاف برگزار کند تا در راستای تصویب و ابلاغ سیاست‌های راهبردی در این زمینه و مشخص کردن تکلیف دستگاه‌های مختلف، وظیفه راهبری، نظارت و سنجش اثربخشی این سیاست‌ها و نیز کیفیت اجرای آنها از سوی دستگاه‌های مسئول را در قالب یک رویکرد فرهنگی، مورد بررسی قرار دهد.
تنها جلوه نهی از منکر مسئله بی‌حجابی نیست
باید نسبت به همه منکرات حساس بود
آیت‌الله رئیسی در مراسم احیای شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان در شب شهادت مولای متقیان حضرت امیرالمومنین علی‌(ع) و در جمع زائران حرم مطهر امام راحل با بیان اینکه امروز نیاز جامعه ما بیش از هر چیز امیدآفرینی و تزریق روحیه امید است، افزود: امروز هر کس که با اقدام، عمل و قلمش در جامعه امیدآفرینی کند، بداند در جهت راهبرد جمهوری اسلامی حرکت کرده و هرکس با کار نکردن، عمل زشت یا قلمش به دنبال ناامید کردن مردم باشد، بداند یا نداند و بخواهد یا نخواهد در جهت راهبرد دشمن حرکت کرده است.
رئیسی تاکید کرد: ممکن است مشکلات و کاستی‌هایی وجود داشته باشد، اما با امید و اتکا به خدای متعال، تکیه بر ظرفیت‌های عظیم موجود در کشور و دستان توانمند زنان و مردان کشورمان بر همه مشکلات فائق خواهیم آمد.
رئیس‌جمهور با اشاره به سفارش امیرالمومنین(ع) به توجه به قرآن و همچنین جهاد با مال، جان و زبان گفت: امروز که نظام سلطه در دنیا به دنبال گسترش ایران‌هراسی، اسلام‌هراسی و شیعه‌هراسی است، همگان اعم از مسئولین، طلاب، فضلا، علما، خطبا، اساتید دانشگاه‌ها و صاحبان تریبون وظیفه داریم با هم صحبتی با جوانان و با جهاد تبیین، گره‌های ذهنی آنها را باز کنیم، چرا که جوانان سرمایه‌های بزرگ کشورند و آینده این کشور به دست آنهاست.
آیت‌الله رئیسی همچنین به سفارش امیرالمومنین‌(ع) به امر به معروف و نهی از منکر اشاره کرد و اظهار داشت: امروز وظیفه همه ما تبلیغ و گسترش معروفات و تذکر و نهی همه منکرات در جامعه است.
رئیسی افزود: برخی تصور می‌کنند که تنها جلوه نهی از منکر مسئله کشف حجاب است در حالی‌که باید در جامعه نسبت به همه منکراتی که وجود دارد از جمله رشوه، دزدی، روابط ناسالم اداری و فساد اقتصادی نیز حساس بود.
کشورهای اسلامی با انسجام خود
مانع از تداوم اقدامات ددمنشانه صهیونیست‌ها شوند
آیت‌الله رئیسی همچنین در تماس تلفنی با «شهباز شریف» نخست‌وزیر پاکستان با ابراز نگرانی عمیق از تحولات اخیر فلسطین و محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی به ویژه در هتک حرمت مسجدالاقصی ابراز امیدواری کرد کشورهای اسلامی با تشکیل جبهه واحد و منسجم مانع از تداوم اقدامات ددمنشانه صهیونیست‌ها شوند.
رئیس‌جمهور در بخش دیگری از این گفت‌وگوی تلفنی با اشاره به روابط دوستانه و دیرینه دو کشور ابراز امیدواری کرد این روابط به‌ویژه در حوزه اقتصادی و انرژی بیش از پیش گسترش یابد و گفت: سیاست تقویت روابط با همسایگان و توسعه روابط با کشورهای اسلامی از رویکردهای اصلی دولت سیزدهم است.
«شهباز شریف» نخست‌وزیر پاکستان نیز در این گفت‌وگوی تلفنی، با محکومیت اقدامات جنایت‌بار رژیم صهیونیستی در روزهای اخیر، پاکستان را مدافع همیشگی مردم مظلوم فلسطین دانست و ابراز امیدواری کرد سازمان همکاری‌های اسلامی با ایجاد جبهه‌ای متحد مانع از تداوم جنایات صهیونیست‌ها شود.
شهباز شریف همچنین با تأکید بر علاقه‌مندی کشورش برای تقویت روابط تهران- اسلام‌آباد، به جایگاه ممتاز ایران در منطقه و اهمیت گسترش روابط اسلام‌آباد با تهران اشاره و با مرور پروژه‌های همکاری اقتصادی، بر آمادگی کشورش برای اجرایی کردن آنها تاکید کرد.

برچسب‌ها:

نظر شما