شناسهٔ خبر: 59670195 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

پایان سی‌وششمین دوره رقابت‌های قهرمانی آسیا

عموزاد تنها طلایی تیم ملی کشتی آزاد شاگردان درستکار به سومی آسیا بسنده کردند

سی و ششمین دوره رقابت‌های کشتی آزاد قهرمانی آسیا با کسب عنوان سومی تیم ملی ایران به پایان رسید.

صاحب‌خبر -
 
 
 
سرویس ورزشی-
 
سی و ششمین دوره رقابت‌های کشتی آزاد قهرمانی آسیا روزهای 24 و 25 فروردین ماه در شهر آستانه قزاقستان برگزار شد و در پایان تیم ایران توسط رحمان عموزاد در وزن 65 کیلوگرم به مدال طلا، علیرضا کریمی در وزن 86 کیلوگرم به مدال نقره، یاسین رضایی در وزن 61 کیلوگرم، امیرحسین کاووسی در وزن 79 کیلوگرم و مجتبی گلیج در وزن 97 کیلوگرم به مدال برنز دست یافت. در رده‌بندی تیم ایران با کسب 124 امتیاز سوم شد، و تیم‌های قزاقستان با 179 امتیاز و ژاپن با 129 امتیاز دوم و سوم شدند.
رده سوم قاره کهن در شرایطی برای شاگردان درستکار به ‌دست آمد که ایران سال گذشته با اختلاف 50 امتیازی نسبت به تیم دوم، قهرمان آسیا شده بود.
یک نقره و یک برنز در پنج وزن دوم
بعد از کسب یک طلا و دو برنز در 5 وزن اول و شکست دور از انتظار برخی از ملی‌پوشان کشورمان در مسابقات قهرمانی آسیا 2023 قزاقستان، از صبح دیروز مسابقات 5 وزن دوم با حضور یاسین رضایی در 61 کیلوگرم، حسین ابوذری در 74 کیلوگرم، علیرضا کریمی در 86 کیلوگرم، ارشک محبی در 92 کیلوگرم و امیررضا معصومی در 125 کیلوگرم برگزار شد.
در وزن 61 کیلوگرم یاسین رضایی پس از استراحت در دور اول، در دور دوم و در مرحله یک چهارم نهایی با نتیجه 6 بر 6 و ضربه فنی، هیون سیک سونگ از کره جنوبی را مغلوب کرد و به مرحله نیمه نهایی راه یافت. در نيمه نهايى رضايى برابر كشتى‌گير قرقيزستانى قرار گرفت. با اينكه رضايى نشان داده بود كه فنون را به خوبى اجرا مى‌كند، اما به سد محكم حريفى خورد كه به راحتى امتياز نمى‌داد. بعد از پيش افتادن 2 بر يك رضايى، كشتى‌گير قرقيزستانى توانست با يك فن ٤ امتيازى در اواخر وقت اول پيش بيفتد. در ادامه نيز روى حملات رضايى، حريف كه به خوبى فنون فرنگى را اجرا مى‌كرد، به امتياز مى‌رسيد. در نهايت كشتى با حساب 11 بر 2 به سود تايربك ژوماشبك اولو از قرقيزستان به پايان رسيد تا رضايى به ديدار رده‌بندى راه يابد. در دیدار برای کسب مدال برنز یاسین رضایی جوان از ایران برابر کودای اوگاوا از ژاپن قرار گرفت. در این نبرد حساس و پرافت و خیز که تا لحظات پایانی نفسگیر دنبال شد، رضایی توانست با اجرای فنون مختلف از سد حریف ژاپنی عبور کند. نتیجه پایانی روی اسکوربورد برتری 7 بر 4 یاسین رضایی را نشان می‌داد تا این جوان آزادکار در اولین تجربه آسیایی خود به مدال برنز دست پیدا کند. 
در وزن 74 کیلوگرم حسین ابوذری که جزو چهره‌های کمتر شناخته شده تیم ملی به حساب می‌آید، در دور اول با نتیجه 9 بر 1 شامیل ایساکوف از اردن را مغلوب کرد. این آزادکار کم تجربه ایرانی در دور دوم و در مرحله یک چهارم نهایی با نتیجه 5 بر 3 مغلوب ماگومدرسول اصلویف از بحرین شد. در ادامه رقابت‌هاى وزن 74 کیلوگرم ماگومدرسول اصلویف از بحرین مقابل حريف قزاقستانى شكست خورد تا ابوذرى هم فرصت حضور در مرحله شانس مجدد را از دست بدهد و از دور رقابت‌ها كنار برود. 
در وزن 86 کیلوگرم علیرضا کریمی دارنده مدال‌های نقره و برنز جهان در دور اول با نتیجه 5 بر 2 گوان اوک کیم از کره جنوبی را مغلوب کرد. کریمی در دور دوم و در مرحله یک چهارم نهایی نیز با ارائه یک کشتی برتر و به شکلی قاطعانه با نتیجه 10 بر صفر زوشن لین از چین را از پیش رو برداشت و به مرحله نیمه نهایی راه یافت. در نیمه نهایی کریمی مقابل‌هایاتو ایشیگورو از ژاپن قرار گرفت. كريمى كه پرافتخارترين كشتى‌گير ايرانى حاضر در مسابقات به حساب مى‌آيد، در اين مبارزه با حملات پرتعداد خود 5 بر صفر پيش افتاد و بعد از اينكه ايشيگورو توانست 2 امتياز بگيرد، كشتى حساسيت بيشترى پيدا كرد. با اين حال در لحظات پايانى كريمى حريف را به پل زد و 4 امتياز ديگر هم گرفت تا 9 بر 2 به برترى رسيده و راهى فينال شود. در فینال کریمی برابر عظمت دولتبیکوف از قزاقستان و دارنده مدال برنز جهان قرار گرفت. کریمی که پیش از این سابقه کسب سه طلای آسیا را داشت و در دیدارهای قبلی خیلی خوب و آماده نشان داده بود، با حملات خود باعث شد داوران به کشتی‌گیر کشور میزبان اخطار بدهند. یک امتیاز به حساب کریمی واریز شد، اما در ادامه او دو بار توسط عظمت دولتبیکوف خاک شد تا 4 امتیاز از دست بدهد. تلاش کریمی در ادامه سودی نداشت و 4 بر یک شکست خورد تا صاحب مدال نقره شود و تنها شانس طلای ایران در روز دوم از دست برود.
در وزن 92 کیلوگرم ارشک محبی، آزادکار کرمانشاهی در دور نخست با نتیجه 10 بر صفر مقابل آراش یوشیدا از ژاپن مغلوب شد و با توجه به حضور این کشتی‌گیر در دیدار فینال،‌ به گروه بازنده‌ها رفت تا به کار خود برای کسب مدال برنز ادامه دهد. ارشک محبی در دیدار شانس مجدد با نتیجه 6 بر 4 مغلوب گانخویاگ گانباتار از مغولستان شد و از دور رقابت‌ها کنار رفت.
در وزن 125 کیلوگرم امیررضا معصومی دارنده مدال‌های طلای نوجوانان، جوانان و امیدهای جهان پس از استراحت در دور نخست،‌ در دور دوم و در مرحله یک چهارم نهایی با نتیجه 10 بر صفر ضیاموحامت صفراف از ترکمنستان را مغلوب کرد و به مرحله نیمه نهایی راه یافت. در نیمه نهایی معصومی مقابل لخاگواگرل مونختور دارنده مدال نقره و برنز جهان از مغولستان قرار گرفت. در حالی که در تمام طول کشتی معصومی با حملات بیشتر و ایجاد فاصله امتیازی از حریف پیش بود، اما در لحظات پایانی غافلگیر شد. او 6 بر 3 از حریف پیش بود و در فاصله 2 ثانیه مانده به پایان در بیرون از تشک یک فن 4 امتیازی خورد و به پل رفت. اعتراض مربیان ایران هم فایده‌ای نداشت و کشتی 8 بر 6 به سود کشتی‌گیر مغولستانی به پایان رسید. امیررضا معصومی در دیدار رده‌بندی مقابل بوهردان از چین به روی تشک رفت و در شرایطی که می‌توانست مقابل رقیب خود به راحتی صاحب پیروزی شود اما بی‌برنامگی و عجله برای 10 بر صفر کردن حریف چینی باعث شد در تایم نخست غافلگیر و ضربه فنی شود.
10 پیروزی و 5 شکست در روز اول
اما در روز نخست مسابقات کشتی آزاد قهرمانی آسیا، با 10 پیروزی و 5 شکست به یک طلا و دو برنز رسید. در روز نخست علیرضا سرلک در 57 کیلوگرم، رحمان عموزاد در 65 کیلوگرم، مرتضی قیاسی در 70 کیلوگرم، امیرحسین کاووسی در 79 کیلوگرم و مجتبی گلیج در 97 کیلوگرم روی تشک حاضر شدند. سرلک که مدال نقره جهان در سال 2021 را در کارنامه دارد، تنها با یک مبارزه از دور رقابت‌ها حذف شد. او که شانس مدال طلای آسیا بود، مقابل ریکوتو آرای از ژاپن 12 بر یک شکست خورد و با توجه به شکست این ژاپنی در نیمه نهایی، سرلک به گروه شانس مجدد نرفت.مرتضی قیاسی هم در 70 کیلوگرم در حالی با دو برد و دو شکست، روی سکو نرفت و به عنوان پنجمی رضایت داد، که برد اولش هم با غیبت حریف روی تشک به دست آمد.
رحمان عموزاد که تنها طلایی تیم ملی آزاد در روز اول بود، با سه برد مقابل حریفان قزاق، ژاپنی و مغول به این عنوان رسید. امیرحسین کاووسی هم با شکست حریفان بحرینی و ژاپنی و قبول شکست مقابل ساکایف قزاق به نشان برنز آسیا دست یافت.مجتبی گلیج که یکی از شانس‌های اصلی مدال طلای آسیا بود هم سه برد مقابل کشتی‌گیرانی از مغولستان، ژاپن و قزاقستان به دست آورد و مغلوب تاج‌الدین‌اف کشتی‌گیر روسی‌الاصل بحرین شد. به این ترتیب تیم ملی آزاد کشورمان در روز اول مسابقات کار خود را با 10 پیروزی و پنج شکست تمام کرد که آمار خوبی برای این تیم در پیکارهای قهرمانی آسیا نیست. در واقع رحمان عموزاد تنها کشتی‌گیر بدون شکست و فینالیست تیم ملی در روز اول بود.

 

نظر شما