شناسهٔ خبر: 59657044 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

نخست‌وزیر قطر: حمایت از فلسطین، اولویت اصلی ما است/ دلایل تعلیق عضویت سوریه در اتحادیه عرب هنوز پابرجاست

صاحب‌خبر -

شفقنا- نخست وزیر قطر، حمایت از فلسطین را اولویت اصلی سیاست خارجی کشورش برشمرد و تاکید کرد که بنا به دلایلی از تعلیق عضویت سوریه در اتحادیه عرب پشتیبانی کردند که همچنان پابرجاست.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از شبکه خبری «الجزیره» قطر، شیخ «محمد بن عبدالرحمان آل ثانی»، نخست وزیر و وزیر امور خارجه این کشور شامگاه امروز (پنج شنبه) خاطر نشان ساخت که پشتیبانی از فلسطینیان و پایداری آنها در راس اولویت های سیاست خارجی کشورش قرار دارد.

آل ثانی در مصاحبه با تلویزیون دولتی قطر همچنین تاکید کرد که جهان با «استانداردهای دوگانه» در قبال تجاوزهای اخیر رژیم صهیونیستی در مسجد الاقصی رفتار می کند.

به گفته نخست وزیر قطر، این کشور در ارتباط فشرده با اردن، مصر و آمریکا است تا رژیم صهیونیستی را از تجاوزهای خود در مسجد الاقصی باز دارد.

آل ثانی در رابطه با تلاش برخی کشورهای عربی برای عادی سازی روابط با نظام تحت رهبری «بشار اسد»، رئیس جمهوری سوریه نیز، اعلام کرد که موضع قطر در این زمینه روشن است جایی که دلایلی برای پشتیبانی از تعلیق عضویت سوریه در اتحادیه عرب دارد که این دلایل همچنان پابرجاست.

نخست وزیر قطر ضمن ابراز امیدواری نسبت به این که در سریع ترین زمان ممکن یک راه حل سیاسی برای بحران سوریه پیدا شود، خاطر نشان ساخت که این مسئله در دست خود مردم این کشور است.

خبرگزاری های «رویترز» و «فرانس پرس» نیز در این باره از مصاحبه آل ثانی با تلویزیون دولتی قطر در آستانه گفت و گوهای مهم فردا (جمعه) میان 9 کشور جهان عرب در رابطه با سوریه نقل کردند که صحبت درباره بازگشت این کشور به اتحادیه عرب تنها حدس و گمان است.

نخست وزیر قطر در این باره عنوان کرد: هیچ چیزی مطرح نشده و همه آنها گمانه زنی درباره بازگشت سوریه به اتحادیه عرب است. دلایلی برای تعلیق عضویت سوریه و تحریم رژیم اسد وجود داشت و از نظر قطر این دلایل همچنان پابرجاست.

آل ثانی در ادامه نیز تاکید کرد که قطر همچنان به موضع خود در مورد عادی سازی روابط با سوریه و تعلیق عضویت آن در اتحادیه عرب در سال 2011 میلادی پایبند است مگر این که یک راه حل سیاسی برای بحران 12 ساله این کشور پیدا شود.

این در حالی است که «ماجد الانصاری»، سخنگوی وزارت امور خارجه قطر سه شنبه هفته جاری اعلام کرده بود که کشورش از دبیرخانه شورای همکاری خلیج فارس دعوتنامه دریافت کرده تا در یک نشست مشورتی که برای گفت و گو و تبادل نظر درباره وضعیت سوریه و احتمال بازگشت این کشور به اتحادیه عرب شرکت کند.

الانصاری ضمن تایید حضور نخست وزیر قطر در نشست مذکور که قرار است روز جمعه در شهر جده در غرب عربستان سعودی برگزار شود، تاکید کرده بود که علاوه بر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، از عراق، اردن و مصر نیز برای شرکت در این نشست دعوت شده است.

خبر اصلی را در الجزیره ببینید

نظر شما