شناسهٔ خبر: 59637249 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

آبادان

وزش بادهای شدید و مواج شدن شمال خلیج فارس در پی تقویت سامانه بارشی

شمال خلیج فارس تا اواخروقت جمعه مواج و در بعضی ساعات همراه با رگبار و رعد و برق خواهد بود.

صاحب‌خبر -

وزش بادهای شدید و مواج بودن شمال خلیج فارس در پی تقویت سامانه بارشیبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز آبادان، مدیرکل هواشناسی استان گفت: وزش باد‌های نسبتا شدید تا شدید نیز طی امروز و فردا پیش بینی می‌شود. این سامانه فراگیر بوده لذا در همه مناطق استان شاهد بارندگی خواهیم بود، اما با توجه به حجم بالای بارش‌ها در مناطق شمال و شمال شرق استان سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌ها دور از انتظار نیست.

شمال خلیج فارس تا اواخروقت جمعه مواج و در بعضی ساعات همراه با رگبار و رعد و برق خواهد بود.

با تقویت سامانه بارشی از بعد از ظهر امروز تا اواسط وقت فردا در خوزستان بارش‌های رگباری و همرفتی، رعد وبرق، طوفان تندری و احتمال ریزش تگرگ شدت بیشتری خواهد گرفت.

علی شهبازی معاون مطالعات منابع آب سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به هشدار هواشناسی درباره تقویت سامانه بارشی از امروز در استان گفت: به منظور اطمینان از حجم ذخیره کنترل سیلاب مناسب بویژه در سد دز افزایش خروج آب از این سد شروع شد و در روز‌های آینده شاهد افزایش رهاسازی بیشتر آب در رودخانه‌های دز و کارون خواهیم بود.
شدت بارش‌های پیش بینی شده در مدت کوتاهی خواهد بود و این شرایط موجب افزایش سریع دبی رودخانه‌های خوزستان در پایین دست سد‌ها می‌شود.
وی تاکید کرد: هم استانی‌ها در این مدت به توصیه‌های ایمنی توجه کنند و از اسکان و تردد در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها اجتناب کنند.

سازمان هواشناسی در نخستین هشدار قرمز از احتمال وقوع سیل در هفت استان در روز‌های چهارشنبه و پنجشنبه خبر داد.

بر این اساس، پیش بینی می‌شود بارش‌ها امروز چهارشنبه در استان‌های ایلام، کرمانشاه، شمال خورستان، جنوب و غرب لرستان، شمال غرب چهارمحال و بختیاری، جنوب غرب آذربایجان غربی و غرب کردستان سیل آسا باشد.

این بارش‌ها همراه با ذوب شدن برف در ارتفاعات سبب سیلابی شدن رودخانه‌های فصلی، آبگرفتگی گسترده معابر، انسداد راه‌های روستایی و اختلال جدی در جاده‌ها و سفر‌های بین شهری و درون شهری و خسارت به برخی زیرساخت‌ها مانند خطوط انتقال برق و ... می‌شود.

روز پنجشنبه همین اوضاع در شمال و شرق خوزستان، جنوب لرستان، شمال و غرب چهارمحال و بختیاری روی می‌دهد.

این سامانه در رصد کارشناسان مرکز پیش بینی سازمان هواشناسی کشور قرار داد و هر گونه تغییر احتمالی در دامنه تاثیر و دربرگیری آن در روز‌های آینده اطلاع رسانی می‌شود. 

همچنین توصیه می‌شود کانال‌ها و آب‌رو‌های درون شهری و برون شهری بازگشایی شود و دستگاه‌های اجرایی و امدادی آمادگی لازم برای مواجهه با این شرایط را کسب کنند. جابه‌جایی عشایر کوچ‌رو و چرای دام در مناطق تحت تاثیر نیز اکیدا توصیه نمی‌شود.

<div id="video-display-embed-code_9490998"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3814717/9490998?width=600&height=350"></script></div>

نظر شما