شناسهٔ خبر: 59594752 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا | لینک خبر

مسکو آماده سرمایه‌گذاری در ایران

«ایگور لویتین»، دستیار و فرستاده ویژه ولادیمیر پوتین، ‌‌رئیس‌جمهور فدراسیون روسیه که شب شنبه وارد تهران شد در دیدارهای دو روزه خود با معاون اول ‌‌رئیس‌جمهور، وزیر مسکن و شهرسازی، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی و همچنین رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی دیدار کرد. دیدارهایی که موضوع غالب در همه آنها را مسأله همکاری‌های اقتصادی دو کشور، سرمایه‌گذاری روسیه در ایران و همچنین کریدور شمال - جنوب کشور در برمی‌گرفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، در جریان ملاقات پیش از ظهر دیروز یکشنبه با «علی شمخانی» دبیر شورای عالی امنیت ملی، روند اجرایی‌سازی توافقات دو کشور در حوزه‌های مختلف اقتصادی و بانکی، به‌ویژه سرعت دادن به آغاز عملیات اجرایی تکمیل کریدور شمال - جنوب مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. در سفر دی‌ ماه گذشته لویتین به ایران دو کشور توافق کردند که بخش باقی‌مانده از مسیر راهبردی شمال - جنوب که قطعه رشت به آستاراست، با سرمایه‌گذاری مستقیم روسیه احداث شود.

کاهش اثرگذاری دلار

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان از ابتکارات نهایی شده میان دو کشور در بخش مراودات پولی و بانکی به‌منظور تأمین مالی پروژه‌های مشترک به عنوان الگویی مؤثر در زمینه ناکام گذاردن تحریم‌های غیرقانونی غرب نام برد و خاطر نشان کرد: مسیر آغاز شده برای کاهش اثرگذاری دلار در مبادلات اقتصادی منطقه‌ای و بین‌المللی که کشورهای زیادی در حال پیوستن به آن هستند، سلطه غرب بر اقتصاد جهانی را به حداقل ممکن تقلیل خواهد داد. شمخانی، تکمیل کریدور شمال - جنوب و گسترش همکاری‌های ترانزیتی میان ایران و روسیه را بخش مهمی از پروژه‌های مشترک دو کشور ذکر کرد و افزود: با تلاش و پیگیری مستمر مسئولین دو کشور، هرگونه مانع در مسیر تحقق اراده رهبران دو کشور در زمینه اجرای سریع این پروژه راهبردی که نقشی تعیین‌کننده در تغییر هندسه ترانزیت کالا در منطقه دارد، برداشته خواهد شد.

سرمایه‌گذاری روسیه در بخش‌های فولاد، نفت و پتروشیمی

«ایگور لویتین» دستیار ویژه ‌‌رئیس‌جمهور روسیه نیز در این دیدار با ارائه گزارشی از آخرین تحولات مربوط به مناسبات تجاری و بانکی و پروژه‌های مشترک اقتصادی، گفت: مسکو ضمن تأکید بر اجرای هرچه‌سریع‌تر طرح‌ها و پروژه‌های مشترک بویژه در حوزه ترانزیت، آماده سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف اقتصادی ایران شامل فولاد، نفت و پتروشیمی است. وی با اشاره به رفت و آمدهای متعدد و مستمر مسئولین اقتصادی و بانکی دو کشور تصریح کرد: علاوه برگام‌های قابل توجهی که در مسیر ارتقای همکاری‌های اقتصادی دوجانبه برداشته شده، زمینه‌های مناسبی برای انعقاد قرارداد اقتصادی چندجانبه و جلب مشارکت سایر کشورهای منطقه در پروژه‌های سودآور اقتصادی فراهم شده است.

ایران؛ هاب لجستیکی منطقه

محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در دیداری جداگانه با ایگور لویتین دستیار و فرستاده ویژه ‌‌رئیس‌جمهور روسیه با اشاره به اهمیت پروژه کریدور شمال – جنوب و خط راه‌آهن انتقال رشت- چابهار تأکید کرد: جذب سرمایه‌گذاری خارجی یکی از راه‌های پیشبرد این پروژه است و هرگونه پیشنهاد از سوی طرف روسی در این خصوص به‌طور ویژه در مجلس پیگیری خواهد شد. در ادامه، فرستاده ویژه ولادیمیر پوتین ضمن تأکید بر اینکه روسیه با نگاه ویژه خود ایران را به عنوان یک هاب لجستیکی می‌نگرد، خاطرنشان کرد: ما اعتقاد داریم ایران می‌تواند نه تنها به عنوان کریدور شمال - جنوب بلکه به عنوان کریدور غرب به شرق نیز نقش‌آفرینی کند. وی ادامه داد: وقتی به نقشه‌های کهن و هزاران ساله نگاه می‌کنیم، ایران نقش لجستیکی و مهمی را ایفا می‌کرده است و می‌توان با مطالعه این نقشه‌ها گفت ایران مرکز حمل و نقل بخش مهمی از دنیا بوده است. ایگور لویتین با اشاره به دیدار با معاون اول ‌‌رئیس‌جمهور و وزیر راه و شهرسازی گفت: ما تفاهمنامه‌هایی با وزیر راه و شهرسازی برای توسعه این مسیر به امضا رساندیم.

روزنامه ایران

نظر شما