شناسهٔ خبر: 5959342 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: پرس تی‌وی | لینک خبر

پاریس سفیر امریکا را برای موضوع جاسوسی از سران فرانسه فراخواند

صاحب‌خبر -

منابع دیپلماتیک می‌گویند پاریس سفیر امریکا را به خاطر مساله مربوط به جاسوسی واشنگتن از روسای جمهوری فرانسه فراخواند.

لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه امروز (چهارشنبه) جین هارتلی، سفیر امریکا را به خاطر اسنادِ تازه منتشر شده‌ای که نشان میدهد دولت امریکا مکالماتِ ژاک شیراک، نیکولا سارکوزی، و فرانسوا اولاند را شنود کرده است، احضار کرد.

تارنمای ویکی‌لیکس سه‌شنبه با انتشار اسنادی جدید نمونه‌ای دیگر از فعالیت‌های جاسوسی امریکا را افشا کرد.

ویکی‌لیکس با همکاری روزنامه‌ی فرانسوی زبانِ «لیبراسیون» و تارنمای تحقیقاتی «مدیاپارت» این اسنادِ «فوق محرمانه» را منتشر کرد.

کاخ سفید در واکنش به انتشار این اسناد ادعا کرد امریکا هیچگاه مکالمات اولاند را شنود نکرده و در آینده نیز چنین نمی‌کند.

در عین حال، فرانسوا اولاند امروز پس از نشست شورای دفاعی که برای بررسی این اسناد تشکیل شد، گفت فرانسه هیچگونه اقدامی که امنیت این کشور را به خطر بیاندازد، تحمل نخواهد کرد.

او پس از جلسه‌ اضطراریِ وزرا و فرماندهان ارتشِ فرانسه در بیانیه‌ای اقدام امریکا را «غیرقابل قبول» خواند و اعلام کرد: «مقام‌های امریکا پیش از این تعهداتی داده بودند که باید آنها را به خاطر بیاورند و به آنها احترام بگذارند.»

اولاند پارسال اعلام کرده بود درباره‌ی جاسوسی‌های آژانس امنیت ملی آمریکا با اوباما صحبت و اختلاف‌ها را حل و فصل کرده است.

این بیانیه با اشاره به اسناد افشا شده در مورد جاسوسی امریکا از آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان می‌افزاید چنین اقداماتی «پیش از این، به ویژه زمان نخستین افشاگری‌ها در سال 2013 به ایجاد بحث‌هایی بین امریکا و فرانسه انجامیده است.»

استفان دو فول، سخنگوی دولت فرانسه نیز پیش از نشست چهارشنبه اظهار داشت: «تصور و درک این که چه چیز سبب می‌شود کشوری از هم‌پیمانش که در اغلب امور جهان با هم یک موضعِ استراتژیک دارند، جاسوسی کند مساله‌ای دشوار است.»

در همین حال، سخنگوی دولت فرانسه اعلام کرد، فرانسه قصد دارد یک مقام اطلاعاتی ارشد خود را برای بحث درباره این مساله به آمریکا اعزام کند.

پ ک ف/دب

نظر شما