شناسهٔ خبر: 59572611 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه فرهیختگان | لینک خبر

ستاره ایرانی پورتو باز هم به داد تیمش رسید و کونسیسائو را امیدوار نگه داشت

دوباره طارمی

صاحب‌خبر -
دوباره طارمی

سیامک خاجی، خبرنگار:برای پورتو شاید امیدها برای تکرار قهرمانی در این فصل بسیار کمرنگ شده باشد اما آنها در دربی اوکلاسیکو موفق شدند رقیب سنتی و دیرینه خود را به لطف درخشش مهدی طارمی شکست دهند تا اگر‌چه فاصله زیادی تا انتهای فصل باقی نمانده است اما در همین هفته‌ها با کم شدن فاصله دو تیم به 7 امتیاز رقابت در صدر جدول داغ‌تر شود. دو تیم بازی 252 خود برابر هم را در حالی در زمین بنفیکا برگزار کردند که درمجموع دیدارهای قبلی برگزار شده پورتو با 100 برد نسبت به 89 پیروزی حریف شرایط بهتری در تاریخ اوکلاسیکو داشت و حالا به لطف این برتری آمارش در این زمینه را بهتر هم کرد. 
ستاره پورتو در این دیدار مهاجم ایرانی‌اش بود که موفق شد با زدن سومین گلش در اوکلاسیکو، 3 امتیاز این مسابقه حساس و پرهیجان را به حساب تیمش واریز کرده و پورتو حالا کمی امیدوارتر از قبل رقابت‌های لیگ پرتغال را دنبال می‌کند. این نخستین باخت بنفیکا در سال 2023 و دومین شکست این تیم در طول این فصل محسوب می‌شود تا اهمیت کار شاگردان سرجیو کونسیسائو بیش از قبل مشخص شود. 

ستاره اوکلاسیکو
در ابتدای بازی این بنفیکا بود که گل نخست بازی را وارد دروازه پورتو کرد که البته ضربه سر گونسالو راموس، پدیده جوان و گلزن این تیم پس از برخورد به تیر دروازه به دیه‌گو کاستا، گلر پورتو برخورد کرد و وارد دروازه شد تا یک گل به خودی در این بازی به ثبت برسد. پورتو که در 17 دربی آخر برابر بنفیکا تنها 3 بار شکست خورده این بار هم خیلی زود گل خورده را در همان نیمه نخست توسط اوریبه جبران کرد تا دو تیم با تساوی راهی رختکن شوند. روزنامه اوجوگو پرتغال در گزارشی از این بازی می‌نویسد: «سرنوشت آخرین کلاسیکو را مهدی طارمی رقم زد. بازیکنی که با گل زیبای خود در دقیقه 54 باعث شد تا تیمش فاصله خود با بنفیکای آماده را کم کرده و هفته‌های پایانی رقابت‌های لیگ جذاب‌تر از قبل دنبال شود. شوت پای چپ این ستاره ایرانی از بیرون محوطه جریمه سرنوشت کلاسیکوی 252 را رقم زد تا باز هم پورتو برنده این مسابقه مهم فصل لقب بگیرد. طارمی در این مسابقه یکی از نمایش‌های خوبش را ارائه کرد و باز هم توانست گلی حساس را برای پورتو به ثمر برساند و در تاریخ این رقابت مهم هم سه گله شد. البته او و گروییچ که از بهترین‌های آبی و سفیدها در این مسابقه بودند هر دو با دریافت کارت زرد از بازی هفته بیست و هشتم تیم‌شان برابر سانتاکلارا که شنبه آینده برگزار می‌شود محروم شدند. دیگر بدشانسی کونسیسائو در این دیدار مصدومیت دوباره ژوائو ماریو بود که ممکن است این بازیکن دوباره مدتی از میادین دور بماند. سرمربی پورتو، ماریو را در دقیقه 56 به میدان فرستاد اما تنها حدود 15 دقیقه بعد او دوباره از همان ناحیه پایی که قبلا مصدوم شده بود احساس ناراحتی کرد تا دوباره از زمین بیرون برود و به نظر می‌رسد آسیب‌دیدگی‌اش این بار هم جدی بوده باشد.»
طارمی اگر چه این فصل نوساناتی داشته و در برخی برهه‌ها در فرم مطلوبش قرار نداشته است اما باز هم توانسته یکی از نفرات موثر پورتو لقب بگیرد و حالا هم با 14 گل زده و 7 پاس گل در رده سوم جدول بهترین گلزنان و رتبه دوم بهترین گلسازان فصل قرار دارد. طارمی با گلی که در این دیدار به ثمر رساند فاصله خود با دو گلزن 17 گله بنفیکا(راموین و ماریو) را کم کرد و البته اگر کمی دقت بیشتری داشت و برای اتلاف وقت در زمان تعویض شدن کارت زرد نمی‌گرفت برابر سانتا‌کلارای قعر جدولی می‌توانست به میدان رفته و فرصت خوبی داشت تا به تعداد گل‌هایش اضافه کند. طارمی البته در این فصل برخلاف سال‌های قبل در گرفتن پنالتی هم چندان موفق نبوده که شاید بخشی از آن به حساسیت بیشتر داوران روی حرکات او برمی‌گردد. طارمی در حالی رقابتی نزدیک و جالب توجه با دو ستاره گلزن بنفیکا دارد که ماریو 7 گل از 17 گل خود را از روی نقطه پنالتی به ثمر رسانده و البته راموس 21 ساله که خیلی زود مورد توجه باشگاه‌های بزرگ اروپایی نیز قرار گرفته و ممکن است در همین تابستان پیش‌رو راهی یکی از غول‌های اروپایی شود هر 17 گلش را در جریان بازی زده است. طارمی هم این فصل فقط دو بار از روی نقطه پنالتی دروازه رقبا را باز کرده است که آمارش در این زمینه نسبت به چند فصلی که در پرتغال حضور دارد افت کرده است. 

تمجید آاس از نمایش درخشان مهدی
تمجیدها از طارمی حتی از رسانه‌های پرتغالی هم فراتر رفته و در اسپانیا هم روزنامه آاس در واکنش به نمایش بسیار خوبی که او در دیدار حساس فصل برابر بنفیکا داشت در گزارشی عملکرد او را مورد بررسی قرار داده و می‌نویسد: «مهاجم ایرانی پورتو در مصاف با بنفیکا گل برتری تیمش را زد تا هم فصل خوبش در پرتغال را ادامه دهد و هم آمار گلزنی‌اش در این رقابت‌ها را بهبود بخشیده و همچنان یکی از مدعیان کسب عنوان آقای گلی باشد. «مهدی طارمی بار دیگر در کلاسیکو فوتبال پرتغال تعیین‌کننده بود. مهاجم ایرانی گل دوم پورتو را به ثمر رساند تا پورتو در دالوز در حضور بیش از ۶۰ هزار تماشاگر در فضایی تماشایی بنفیکا را شکست دهد. این دومین شکست برای تیم لیسبون در طول فصل است. مهاجم ایرانی یکی از برجسته‌ترین بازیکنان پورتو در این فصل است، او تاکنون ۱۴ گل در لیگ پرتغال به ثمر رسانده است و تنها ۳ گل با ژائو ماریو و گونسالو راموس، بهترین گلزنان لیگ برتر پرتغال فاصله دارد. طارمی علاوه‌بر این ۶ پاس گل دارد. بنابراین در ۲۷ بازی که انجام داده روی ۲۰ گل تاثیرگذار بوده است. او در واقع در ۳۴ درصد از گل‌های تیمش به صورت مستقیم شرکت داشته است. با این حال، اگر این ارقام به همه مسابقات برده شود، حتی چشمگیرتر می‌شوند. طارمی در ۴۲ مسابقه‌ای که در طول فصل انجام داده ۲۳ گل و ۱۲ پاس گل به ثبت رسانده است. پنج گل در لیگ قهرمانان اروپا و چهار گل دیگر در جام‌های مختلف محلی بوده‌اند. او با حداقل ۹ بازی پیش‌رو، سه گل با بهترین گلزن در لیگ پرتغال فاصله دارد. طارمی این کار را در فصل گذشته با ۲۶ گل در ۴۸ بازی انجام داد. از زمان ورود به پورتو، طارمی در هیچ فصلی کمتر از ۲۰ گل نزده است.»
این نشریه در ادامه گزارش خود نگاهی به پیشینه مهاجم ایرانی در تیم‌های قبلی‌اش داشته و آورده است: «نام طارمی تا جام‌جهانی ۲۰۱۸ روسیه که همراه با تیم ملی ایران در آن حضور داشت، در رسانه‌های جهان چندان مطرح نمی‌شد. او دو بازی از سه بازی را در مرحله گروهی در ترکیب اصلی بود اما در آخرین بازی، مقابل پرتغال فرصت بسیار خوبی را از دست داد که در صورت گل شدن باعث می‌شد آنها به مرحله یک‌هشتم نهایی صعود کنند. با وجود این، کارلوس کارواخال (مربی فعلی سلتا که در آن زمان مربی تیم ریوآوه پرتغال بود) در توصیه به خرید خود در تابستان ۲۰۱۹ تردید نکرد و هیچ مشکلی پیش نیامد. در اولین فصل حضورش در پرتغال، طارمی ۲۱ گل در تمام مسابقات به ثمر رساند و به‌عنوان بهترین گلزن لیگ رسید. باشگاه بزرگ پرتغالی به او چسبید و طارمی درنهایت با کمتر از ۵ میلیون یورو به پورتو پیوست. با ۷۲ گل در دو فصل و نیم، طارمی به رشد خود ادامه می‌دهد. طارمی مهاجمی است که بازی خارج از محوطه جریمه را هم بلد است. او دوست دارد برای شرکت در بازی به جناحین بازی برود و دفاع رقیب را به‌هم بزند. مهدی طارمی در ۳۰ سالگی به یکی از بالاترین امتیازات دوران حرفه‌ای خود رسیده است و سوال اینجاست که آیا او آماده پرش به مرحله بعدی است؟ قرارداد او با پورتو در سال ۲۰۲۴ به پایان می‌رسد و برخی از باشگاه‌های علاقه‌مند می‌توانند او را در تابستان امسال دنبال کنند. آینده هنوز نوشته نشده است، اما زمان حال نشان می‌دهد که او یک گلزن مرگبار و کشنده است.»
البته شرایط طارمی در پایان این دیدار چندان هم مساعد نبود و آن‌طور که خبرنگار سایت مایس‌فوتبال پرتغال نوشته است او لنگ‌لنگان راهی رختکن شده است. او در مطلب خود آورده است: «پورتو اگر‌چه دیدار مهم هفته را برد اما این بازی برای کونسیسائو و شاگردانش با اخبار بدی هم همراه بود. مهدی طارمی که گل دوم و پیروزی‌بخش پورتو را در این مسابقه به ثمر رسانده بود وقتی از میکسدزون ورزشگاه در حال عبور بود مشخص بود که در پای راستش احساس درد دارد و نمی‌تواند به درستی راه برود. وقتی از او درباره اینکه آیا آسیب‌دیدگی‌اش جدی است یا نه سوال کردم پاسخ روشنی نداد و احتمالا پزشکان تیم پس از تست و بررسی شرایط او، در این زمینه اطلاع‌رسانی خواهند کرد.»
البته اینکه طارمی بازی هفته آینده تیمش را به‌دلیل محرومیت از دست داده باعث می‌شود تا کونسیسائو چندان نگران شرایط او نباشد و او پیش از مصاف با پاکوس دفریرا دو هفته زمان خواهد داشت تا خود را برای بازگشت به میادین آماده کند. 

نظر شما