شناسهٔ خبر: 59557848 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ادیان نیوز | لینک خبر

واکنش گسترده محافل بین‌المللی به جنایت تازه صهیونیست‌ها در مسجدالاقصی -ادیان نیوز

جنایت تازه صهیونیست‌ها در حمله به نمازگزاران در مسجدالاقصی با واکنش گسترده مردم فلسطین و محافل بین‌المللی مواجه شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، نیروهای اشغالگر و جنایت تازه صهیونیست‌ها برای دومین شب متوالی بار دیگر به صحن‌های مسجدالاقصی یورش بردند و نمازگزاران در مصلای القبلی را مورد ضرب و شتم قرار دادند.

تصاویر منتشر شده نشان می‌دهد که نیروهای اشغالگر به صحن‌های مسجدالاقصی هجوم برده، نماز گروه‌های اعتکاف کننده را قطع و با شلیک گلوله‌های لاستیکی آنها را مجبور به ترک محل کردند.

نمازگزاران برای جلوگیری از ورود نیروهای اشغالگر به مسجد، دروازه مصلای القبلی را بستند، اما نیروهای اشغالگر به مسجد هجوم بردند و در داخل مسجد با نمازگزاران درگیر شدند.

جمعیت هلال احمر فلسطین در قدس با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد، نیروهای ما در داخل مسجدالاقصی شش فلسطینی را که در درگیری‌ها زخمی شده بودند، مداوا کرده و دو تن از آنها را به بیمارستان منتقل کردند.

به نوشته روزنامه عبری زبان یدیعوت آحارونوت، حدود ۴۰۰ جوان فلسطینی در داخل مسجد القبلی تحصن کرده بودند.

این روزنامه در ادامه مدعی شد که پلیس رژیم صهیونیستی با آنها گفتگو کرده تا آنها را راضی کند داوطلبانه از مسجد خارج شوند اما آنها شروع به پرتاب سنگ و نارنجک کردند که در نتیجه آن دو نیروی پلیس زخمی شدند.

تهاجم جدید اسرائیل با وجود محکومیت گسترده یورش به این مسجد در صبح چهارشنبه که با مجروح شدن تعدادی از نمازگزاران و دستگیری صدها تن از آنان همراه بود، صورت گرفت.

در همین راستا، ارتش اشغالگر رژیم صهیونیستی شامگاه چهارشنبه از فعال شدن آژیرهای هشدار در شهرک‌های نوار غزه خبر داد.

ارتش رژیم صهیونیستی بامداد چهارشنبه مدعی شد ۱۰ موشک از نوار غزه را در ۳ منطقه خنثی و به همین بهانه به اهدافی در نوار غزه حمله کرده است.

همچنین دهها تن از اشغالگران شهرک‌نشین در سرزمین‌های فلسطینی، امروز، پنج‌شنبه، در زیر چتر حمایتی نیروهای امنیتی اسرائیل وارد بخش‌های مختلف مسجدالاقصی شدند.

این تهاجم در اولین روز تعطیلات عید یهودیان موسوم به «عید فصح» انجام شد و شهرک‌نشینان با حفاظت شدید توسط نیروهای امنیتی رژیم اشغالگر، برنامه‌ها، آیین‌های تحریک آمیز و عبادات تلمودی را در داخل مسجدالاقصی به انجام رساندند.

واکنش گسترده کشورهای اسلامی

محکومیت‌های بین‌المللی حملات رژیم اشغالگر صهیونیستی به نمازگزاران در مسجدالاقصی همچنان ادامه دارد. کشورها و سازمان‌های اسلامی و بین‌المللی به شدت حمله به مسجدالاقصی را محکوم کردند و تل آویو را مسئول تشدید خشونت‌ها و تضعیف تلاش‌های آتش بس دانستند.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در سخنرانی پس از ضیافت افطاری با بازنشستگان ترکیه در آنکارا، خواستار توقف حملات نفرت انگیز نیروهای اسرائیلی به مسجدالاقصی شد.

وی افزود: واضح است که موج خشونتی که دولت اسرائیل علیرغم همه هشدارها به راه انداخته است، ریشه در مشکلات داخلی این رژیم دارد.

وی تأکید کرد: ترکیه نمی‌تواند در قبال این حملات سکوت کند؛ حمله به مسجدالاقصی و پایمال شدن حرمت این مسجد شریف خط قرمز است.

وزارت امور خارجه عربستان سعودی هم در بیانیه‌ای این حمله را وقیحانه توصیف و بر محکومیت این اقدامات توسط نیروهای اشغالگر اسرائیل تأکید کرد.

وزارت امور خارجه قطر نیز به نوبه خود، تهاجم اسرائیل را در بیانیه‌ای محکوم کرد و آن را اقدامات جنایتکارانه، وحشیانه و تحریک احساسات بیش از دو میلیارد مسلمان در جهان توصیف کرد و از جامعه جهانی خواست که اقدام فوری برای متوقف کردن این جنایات انجام دهد.

وزارت امور خارجه عمان در بیانیه‌ای این حمله را محکوم و تأکید کرد که این اقدامات احساسات مسلمانان در سراسر جهان را شعله ور می‌کند.

همچنین وزارت امور خارجه مصر در بیانیه‌ای به شدت حملات و تجاوزات صهیونیست‌ها را محکوم کرد و اسرائیل را به دلیل تشدید تنش‌ها مقصر دانست.

وزارت امور خارجه اردن هم در بیانیه‌ای حمله به مسجدالاقصی را محکوم و تأکید کرد که این اقدام محکوم و غیرقابل قبول است.

وزارت امور خارجه کویت در بیانیه‌ای این حمله را وحشیانه توصیف و آن را شدیدا محکوم کرد.

وزارت امور خارجه لبنان هم در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن یورش رژیم صهیونیستی به مسجدالاقصی، از جامعه جهانی خواست این حملات را متوقف کند.

وزارت امور خارجه مراکش نیز در بیانیه‌ای حمله اسرائیل به مسجدالاقصی را محکوم کرد و بر رد این اقدامات اسرائیل از سوی کشورش تأکید کرد.

وزارت امور خارجه تونس در بیانیه‌ای حمله اسرائیل به مسجدالاقصی را محکوم کرد و از جامعه جهانی خواست که مسئولیت خود را در قبال مردم فلسطین انجام دهد.

رئیس جمهور الجزایر ، وزارت خارجه سودان، وزارت خارجه یمن، وزارت خارجه لیبی هم در بیانیه‌هایی این حملات را محکوم کردند.

شورای همکاری خلیج فارس هم در بیانیه‌ای این جنایات را محکوم و تأکید کرد که این حملات خطرناک، تجاوز به قبله اول مسلمانان است و باعث تحریک احساسات مسلمانان در جهان می‌شود و نقض آشکار قوانین بین‌المللی است.

تظاهرات در نوار غزه

در همین راستا، تظاهرات گسترده‌ای که توسط جنبش «حماس» سازماندهی شده بود در چندین منطقه نوار غزه و در حمایت از مسجدالاقصی برگزار شد.

در خان یونس، در جنوب نوار، راهپیمایی جنبش حماس پس از نماز تراویح در تعدادی از خیابان‌های شهر برگزار شد و راهپیمایی گسترده‌ای در استان رفح در جنوب نوار غزه برپا شد. در شمال نوار غزه، صدها نفر در راهپیمایی که پس از نماز تراویح در اردوگاه آوارگان جبالیا برگزار شد، شرکت کردند.

جلسه شورای امنیت

در همین حال به درخواست امارات و چین و پس از هماهنگی با اردن و فلسطین، شورای امنیت امروز پنج‌شنبه جلسه‌ای غیرعلنی با موضوع یورش‌های اخیر به مسجدالاقصی خواهد داشت.

هیئت امارات در سازمان ملل در حساب کاربری خود در توییتر اعلام کرد که شورای امنیت امروز در جلسه‌ای غیرعلنی تحولات اخیر در مناطق فلسطینی و به طور مشخص یورش‌ها به مسجدالاقصی را مورد بررسی قرار خواهد داد.

این هیئت با انتشار توییتی اعلام کرد که امارات با همکاری چین درخواست برگزاری این نشست پشت درهای بسته را داده تا تحولات نگران‌کننده اخیر در اراضی اشغالی فلسطین به ویژه یورش‌ها به مسجدالاقصی مورد بررسی قرار گیرند.

شهر قدس اشغالی از زمان روی کار آمدن کابینه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در اواخر سال گذشته میلادی شاهد تنش‌های روبه افزایشی بوده است و رسانه‌های عبری، کابینه نتانیاهو را تندروترین کابینه تاریخ این رژیم می‌دانند.

نظر شما