شناسهٔ خبر: 59555843 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

رویترز: هیئت سعودی- عمانی برای دستیابی به آتش‌بس دائم در یمن به صنعاء می رود/ تصمیم ریاض برای پایان دادن به جنگ یمن

صاحب‌خبر -
رویترز: هیئت سعودی- عمانی برای دستیابی به آتش‌بس دائم در یمن به صنعاء می رود/ تصمیم ریاض برای پایان دادن به جنگ یمن

خبرگزاری آریا-رویترز به نقل از دو منبع آگاه نوشت که یک هیئت سعودی-عمانی تصمیم دارد هفته آینده به منظنور دستیابی به توافق و آتش‌بس دائم در یمن، به صنعاء سفر کند.
به گزارش خبرگزاری آریا ،رویترز به نقل از دو منبع آگاه نوشت که یک هیئت سعودی-عمانی تصمیم دارد هفته آینده به منظنور دستیابی به توافق و آتش‌بس دائم در یمن، به صنعاء سفر کند. این دو منبع آگاه گفتند: «مذاکرات هیئت سعودی و عمانی در صنعاء، روی بازگشایی کامل بنادر و فرودگاه‌های یمن، پرداخت حقوق کارکنان و انتقال سیاسی قدرت متمرکز خواهد بود».
این دو منبع آگاه گفتند: «مذاکرات هیئت سعودی و عمانی در صنعاء، روی بازگشایی کامل بنادر و فرودگاه‌های یمن، پرداخت حقوق کارکنان و انتقال سیاسی قدرت متمرکز خواهد بود».
خبرگزاری اسپوتنیک نیز امروز جمعه به نقل از یک منبع یمنی نوشته بود که آتش بس جدید ممکن است حاوی چندین نکته از جمله از سرگیری صادرات نفت از میادین نفتی در جنوب و از مارب در شمال، لغو تمام محدودیت‌ها در بندر الحدیده، گسترش پروازها به فرودگاه صنعاء و باز کردن تمام راه‌ها بین مناطقی که تحت کنترل دولت نجات ملی یمن و قسمت هایی که تحت کنترل نیروهای وفادار به دولت مستعفی و فراری یمن است، باشد.
این منبع اظهار داشت که ائتلاف عربی نیز متعهد شده تا بدون استثنا حقوق تمام کارکنان یمنی در مناطق تحت کنترل دولت نجات ملی و سایر مناطق را بپردازد و کمیته‌هایی را برای محدود کردن خسارات ناشی از جنگ، رسیدگی به آن‌ها و پرداخت خسارت به آسیب دیدگان تحت نظارت سازمان ملل و ضمانت بین المللی کشورهای بزرگ تشکیل دهد.
روز پنجشنبه گذشته نیز سازمان ملل عنوان کرد که مردم یمن به یک صلح همه جانبه نیاز دارند تا به رنج‌های آن‌ها در نتیجه جنگ هشت‌ساله در کشورشان، پایان دهد.
کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در بیانیه‌ای اعلام کرد که هشت سال جنگ، چهار میلیون و 500 هزار یمنی را که 74 درصد آن‌ها زن و کودک هستند، مجبور به فرار کرد و باعث افزایش فقر شد، اکنون دو سوم یمنی‌ها زیر خط فقر زندگی می‌کنند.
بیش از هشت سال است که یمن شاهد جنگ مستمر بین نیروهای مسلح و کمیته‌های مردمی یمن و نیروهای ائتلاف که برای بازگرداندن دولت مستعفی و فراری یمن تلاش کرده‌اند، بوده که تبعات آن در ابعاد مختلف منعکس شده و بر اساس توصیف سازمان ملل ، بدترین بحران انسانی در جهان بوده است.
پس از انقلاب مردمی یمن، از سپتامبر 2014 نیروهای مسلح و کمیته‌های مردمی وابسته به دولت نجات ملی یمن کنترل بیشتر استان‌های مرکز و شمال یمن از جمله صنعا پایتخت این کشور را در دست گرفتند.
در 26 مارس 2015، ائتلاف عربی به رهبری عربستان عملیات نظامی خود را در حمایت از دولت مستعفی و فراری یمن آغاز کرد تا مناطق یاد شده را از کنترل دولت نجات ملی یمن بازپس گیرد.
در همین حال، بر اساس گزارش سازمان ملل، جنگ جاری در یمن تا پایان سال 2021 جان 377 هزار نفر را گرفت و خسارات زیادی که حدود 126 میلیارد دلار تخمین زده می‌شود را به اقتصاد این کشور وارد کرد و هم اکنون 80 درصد مردم یمن به کمک‌های بشر دوستانه نیاز دارند.

المیادین: ریاض، تصمیم پایان جنگ یمن را به شورای رهبری ریاست جمهوری ابلاغ کرد
 شبکه خبری المیادین به نقل از منابع آگاه یمنی اعلام کرد که عربستان رئیس و اعضای شوررای رهبری ریاست جمهوری یمن را احضار کرده است.
شبکه خبری المیادین به نقل از منابع آگاه یمنی گفتند: ریاض، رئیس و اعضای شورای رهبری ریاست جمهوری یمن را در جریان شکل تفاهمات اعلام نشده خود با صنعا قرار داد. منابع المیادین خاطرنشان کرده اند که ریاض تصمیم خود مبنی بر پایان دادن به جنگ و بستن نهایی پرونده یمن را به شورای رهبری ریاست جمهوری یمن ابلاغ کرده است.
به گزارش المیادین، این منابع همچنین گفتند که احضار این افراد در سالگرد اعلام موجودیت این شورا از ریاض صورت گرفته است.
این منابع یمنی به المیادین گفتند: ریاض، رئیس و اعضای شورای رهبری ریاست جمهوری یمن را در جریان شکل تفاهمات اعلام نشده خود با صنعا قرار داد.
براساس گفته این منابع، سفیر عربستان سعودی در یمن رئیس و اعضای شورای رهبری ریاست جمهوری این کشور را در جریان جزئیات تفاهمات ریاض با صنعا و نتایج آن قرار داده است.
منابع یمنی افزودند: خالد بن سلمان وزیر دفاع عربستان سعودی فرمول راه حل را در دیدار روز گذشته با انها تحویل داده است.
همین منابع ادامه دادند: چشم انداز عربستان برای راه حل، تمدید آتش بس موجود در یمن تا یک سال دیگر با توافق با صنعا است. این چشم انداز همچنین حاوی تمدید آتش بس در ازای تحویل حقوق و یکسان سازی واحد پولی و گشودن کامل بندر حدیده است.
منابع مذکور همچنین یادآوری کرده اند که تمدید آتش بس با شرایط جدید آن، اعلام رسمی پایان جنگ و توقف مداخله این کشور در یمن توسط عربستان سعودی را به دنبال خواهد داشت.
منابع المیادین خاطرنشان کرده اند که ریاض تصمیم خود مبنی بر پایان دادن به جنگ و بستن نهایی پرونده یمن را به شورای رهبری ریاست جمهوری یمن ابلاغ کرده است.

 

نظر شما