شناسهٔ خبر: 59552590 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه رسالت | لینک خبر

امسال مقاومت مردمان بیت‌المقدس با تنش‌های داخلی و منطقه‌ای رژیم غاصب ترکیب شده است

رمضان قدسی

زمانی که امام روح الله آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را روز قدس عنوان نهاد، شاید هیچ‌کس فکر نمی‌کرد رمضان تبدیل شود به موسم شعله‌ور شدن آتش مقاومت به اصیل‌ترین شکل آن. رمضان ماه مسجد است و والاترین مساجد، اقصی است و اقصی، نقطه شروع و پایان ماجرای فلسطین. رمضان که می‌شود مسجدالاقصی تبدیل می‌شود به کانون مقاومت فلسطین.

صاحب‌خبر -

گروه فرهنگی 
 زمانی که امام روح الله آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را روز قدس عنوان نهاد، شاید هیچ‌کس فکر نمی‌کرد رمضان تبدیل شود به موسم شعله‌ور شدن آتش مقاومت به اصیل‌ترین شکل آن. رمضان ماه مسجد است و والاترین مساجد، اقصی است و اقصی، نقطه شروع و پایان ماجرای فلسطین. رمضان که می‌شود مسجدالاقصی تبدیل می‌شود به کانون مقاومت فلسطین. در سال‌های اخیر، این ماجراها رنگ و بوی تازه‌ای یافته است. چرا که مقاومت بی‌سلاح و شهری ساکنان بیت‌المقدس در محله‌های اطراف مسجد، توسط مقاومت مسلحانه گروه‌های رزمی پشتیبانی می‌شود. امسال اما تمام این تحولات، رنگ و بوی تازه‌تری نیز به خود پذیرفته است و آن، تنش داخلی دولت اشغالگر است. امروز رژیم جعلی شرایط پیچیده‌ای دارد. از یک سو تنش با مردم بیت‌المقدس و سرزمین‌های اشغالی، از سوی دیگر تنش با مردم خودش، از دیگر سو تنش با گروه‌های مقاومت و از سوی دیگر تنش با کشورهای منطقه. این شرایط پیچیده، باعث شده دولت غاصب خود را در یک بن‌بست احساس کند. تا جایی که به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «الیعزر شکیدی» فرمانده اسبق نیروی هوایی رژیم صهیونیستی در مصاحبه با روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارانوت» اسرائیل تاکنون با چنین تهدید موجودیتی مواجه نبوده است. بنابر گزارش پایگاه خبری «عرب۴۸» به نقل از مصاحبه‌ای که روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارانوت، روز جمعه، آن را منتشر کرده است، فرمانده اسبق نیروی هوایی رژیم صهیونیستی گفت: «ابدا و حتی در سخت‌ترین شرایط، مانند امروز احساس نمی‌کردم که ما در برابر یک تهدید موجودیتی قرار گرفته‌ایم. من در جسم و جانم حسی دارم که قبلا تجربه‌اش نکرده‌ام. من این حس را در نزد اکثریت همکارانم احساس می‌کنم.» الیعزر شکیدی ادامه داد: «در طول زندگی‌ام در برابر دشمنان خارجی دفاع کرده‌ام؛ اما هیچ‌گاه مانند وضعیت فعلی احساس نکرده بودم که در معرض تهدید قرار دارم. وضعیت امروز کاملا متفاوت از چیزی است  که در دوران عدم توافق درباره رویکرد و شیوه شاهد آن بودم، به همین دلیل ترس من تا این حد عمیق است.» شکیدی افزود: «این اولین بار است که از تصمیماتی که اتخاذ می‌شود، خیلی می‌هراسم؛ تصمیماتی که یا اتخاذ می‌شوند یا در آینده اتخاذ خواهند شد و به نفع اسرائیل و مردم نخواهند بود، بلکه به نفع حاکم، همسر و پسرش خواهند بود. سران ارشد به مردمی که انتخابشان کرده‌اند، اهتمام می‌ورزند و سران کوچک به گروه یا جریانی که انتخابشان کرده، پایبند هستند. سران بسیار کوچک هم به خودشان، پستشان و منافع خود توجه دارند.» پس از روی کار آمدن «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و تلاش او برای تصویب طرح جنجالی موسم به «اصلاحات قضائی» برای فرار از محاکمه، وضعیت فلسطین اشغالی به‌شدت ناآرام شد. هزاران نفر از ساکنان اراضی اشغالی علیه اصلاحات قضائی نتانیاهو برای بیش از ۱۰ هفته متوالی تظاهرات کردند.
اعتراضات در اراضی اشغالی به شدت تشدید شد و تاجایی پیش رفت که «آویگدور لیبرمن» وزیر خارجه سابق رژیم صهیونیستی از اعضای حزب لیکود (حزب حاکم) خواست تا با برکناری بنیامین نتانیاهو ائتلاف جدیدی را تشکیل دهند و بسیاری از نظامیان ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کردند که دیگر در تمرینات نظامی خود حاضر نخواهند شد.
به دنبال تشدید اوضاع، نخست وزیر رژیم صهیونیستی از توقف طرح جنجالی خود درباره سیستم قضائی این رژیم خبر داد و اعلام کرد: «تصمیم گرفتم که طرح تغییرات در سیستم قضائی را متوقف کنم و به گفت‌وگو فرصت دهم.» وی در ادامه مدعی شده بود که «گروه اندکی وجود دارد که آماده استفاده از خشونت و برافروختن آتش بوده و خواستار عدم حضور نظامیان در ارتش می‌شود و اسرائیل بدون ارتش استوار نخواهد ماند.»
با وجود این شرایط بغرنج، دولت غاصب همچون خلبانی است که با وجود سقوط هواپیما، همچنان دماغه را به سمت بالا نگه داشته است تا از سقوط جلوگیری کند. هواپیما در هر صورت مدام به زمین نزدیک می‌شود، اما خلبان ناامیدانه دماغه را به سمت بالا نگاه می‌دارد؛ غافل از آنکه این حرکت تنها سرعت سقوط را افزایش خواهد داد. مصداق بالا نگه داشتن دماغه توسط خلبان هواپیما در حال سقوط صهیونیست‎‌ها، شرارت در سوریه و لبنان است. شرارتی که به بیان رهبر انقلاب، جبران‌کننده سقوط اسرائیل نیست. «دوقطبی شدیدی در سرتاسر رژیم جعلی وجود دارد؛ [اگر] الان ملاحظه کنید ــ بحث فلسطینی‌ها جدا است ــ بین خودشان دو قطبی است؛ این تظاهراتِ صدهزار نفری و دویست‌هزار نفری و بیشتر در تل‌آویو و در شهرهای مختلف دیگر، نشانه‌    این است. حالا چهارتا موشک هم ممکن است به یک جایی بزند، [ولی] اینها جبران نمی‌کند آن قضیه را.»
به گزارش تسنیم، پس از تجاوز صهیونیست‌ها به غزه، مقاومت فلسطین صبح جمعه دور جدید حملات موشکی خود را به مناطق صهیونیست‌نشین از سر گرفت. ارتش رژیم صهیونیستی مدعی شد: سه هدف را در لبنان و ۱۰ هدف را در غزه زدیم، اوضاع را برآورد می‌کنیم و طبق اوضاع میدانی به حملات علیه اهداف حماس در غزه و لبنان ادامه خواهیم داد. در پی ازسرگیری دور جدید حملات موشکی مقاومت فلسطین به اراضی اشغالی، صدای آژیر خطر در شهرهای سدیروت و ایفیم در مرز با غزه به صدا در آمده است. شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد که مقاومت فلسطین با وجود حملات شدید جنگنده‌های اسرائیلی به نوار غزه و اهداف فلسطینی در جنوب لبنان، همچنان به حملات راکتی به اراضی اشغالی ادامه می‌دهد.
 شلیک ۴۴ راکت از نوار غزه به‌سمت اراضی اشغالی
رسانه‌های صهیونیستی گزارش دادند که طی درگیری‌های شبانه حدود ۴۴ راکت از نوار غزه به‌سمت اراضی اشغالی شلیک شده است. شبکه «کان» رژیم صهیونیستی با اشاره به شلیک ۴۴ موشک از غزه اعلام کرد که یکی از موشک‌ها به ساختمانی هشت‌طبقه در شهرک سدیروت اصابت کرد که سبب زخمی شدن یک شهرک‌نشین شده و خسارات زیادی به ساختمان وارد کرده است. ارتش رژیم اسرائیل مدعی شد که از ۴۴ راکت شلیک‌شده از نوار غزه، ۲۹ راکت را رهگیری و منهدم کرده است. گردان‌های شهید ابوعلی مصطفی نیز فیلمی از حملات راکتی جمعه به پایگاه‌های ارتش و شهرک‌های صهیونیست‌نشین در مجاورت نوار غزه منتشر کرد. ارتش رژیم صهیونیستی همچنین مدعی شد که سه هدف در لبنان و ۱۰ نقطه در غزه را هدف حملات خود قرار داده است. ارتش رژیم اسرائیل از ساکنان مناطق اطراف غزه خواسته است تا اطلاع ثانوی همچنان در نزدیکی پناهگاه‌ها باقی بمانند.
 صهیونیست‌ها به ماهیگیران فلسطینی هم رحم نکردند
قایق‌های جنگی رژیم صهیونیستی نیز به‌سمت ماهیگیران فلسطینی در سواحل غزه تیراندازی کردند. از جزئیات این حادثه خبر بیشتری منتشر نشده است. جنگنده‌های ارتش رژیم صهیونیستی دقایق اولیه بامداد روز جمعه، مناطق مختلف نوار غزه را هدف حملات خود قرار دادند. صهیونیست‌ها همچنین اهدافی را در شهر صور واقع در جنوب لبنان هدف قرار دادند، همزمان گروه‌های مقاومت فلسطین پس از بمباران غزه، با شلیک چندین فروند راکت به حملات صهیونیست‌ها پاسخ دادند.
 حملات شبانه غزه تلفات جانی نداشته است
خبرنگار المیادین در غزه گزارش داد که حملات شب جمعه صهیونیست‌ها به غزه تلفات جانی  نداشته است. بر اساس این گزارش، با وجود پرواز هواپیماها و پهپادهای رژیم صهیونیستی بر فراز غزه، طی ساعاتی    آرامش شکننده در این منطقه حاکم بوده است. وزارت بهداشت غزه روز جمعه از حملات رژیم صهیونیستی به بیمارستان «الدره» در شرق غزه خبر داد و به‌شدت این حمله را محکوم کرد.
در بیانیه وزارت بهداشت غزه آمده است: بمباران سبب وحشت میان کادر درمانی و کودکان بیمار و همراهان آنها شده است. این بمباران نقض آشکار قانون بین‌المللی و توافقنامه ژنو است که بر مصون ماندن مراکز درمانی از حملات نظامی تأکید دارد. در این بیانیه به قربانیان این حمله اشاره‌ای نشده است ولی گزارش‌ها حاکی است که در این حمله خسارت‌های مادی به این بیمارستان وارد شده است.
 ارتش اسرائیل: بعد از برآوردهای امنیتی درباره تداوم حملات تصمیم می‌گیریم
کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد که «هرتزی هالیوی» رئیس ستاد ارتش این رژیم برآورد امنیتی از اوضاع امنیتی لبنان و غزه ارائه خواهد داد. ارتش صهیونیستی اعلام کرد که پس از برآورد اوضاع امنیتی به حملات علیه اهداف حماس در غزه و لبنان ادامه خواهد داد. از سوی دیگر رسانه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت اعلام کرد: ارتش اسرائیل شروع به تقویت نیروهای زمینی در منطقه غزه و مرزهای شمالی کرده است. خبر دیگر اینکه مقامات فرودگاهی رژیم صهیونیستی از تغییر پروازهای فرودگاه بن‌گورین به مسیرهای دیگر خبر دادند.
 تداوم پرواز جنگنده‌ها و پهپادهای صهیونیستی بر فراز غزه
منابع خبری گزارش دادند با وجود توقف حملات هوایی رژیم صهیونیستی به غزه، پرواز جنگنده‌ها و پهپادهای این رژیم بر فراز غزه همچنان ادامه دارد. منابع خبری از حمله توپخانه‌ای رژیم صهیونیستی به اراضی کشاورزی در نوار غزه خبر دادند. گزارشی از خسارت‌های احتمالی این حمله منتشر نشده است. یک منبع امنیتی وابسته به رژیم صهیونیستی اعلام کرد: اگر حملات راکتی گروه‌های فلسطینی متوقف شود، اسرائیل عملیات را از جانب خود پایان‌یافته تلقی خواهد کرد. رسانه‌های رژیم صهیونیستی به نقل از یک منبع امنیتی ارشد این رژیم اعلام کردند: اگر حملات جدیدی از غزه و لبنان نشود، ارتش این رژیم  بمباران و حملاتش را از سرنخواهد گرفت.
زمانی ماه رمضان تنها یک روز قدس داشت و آن جمعه آخر ماه بود. امروز به یاری خداوند قاصم الجبارین و مبیر الظالمین و به لطف بیداری و شجاعت مردم قدس، گروه‌های مقاومت، محور مقاومت با پشتیبانی جمهوری اسلامی ایران و شهدای راه قدس از جمله سردار دل‌ها و البته به لطف حماقت دشمنان اسلام و فلسطین، تمام ماه رمضان تبدیل به ماه قدس شده است. 

نظر شما