شناسهٔ خبر: 5955130 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

دامپزشکی خراسان رضوی نسبت به شیوع بیماری«تب کریمه کنگو» هشدار داد

مشهد- اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی با صدور اطلاعیه ای نسبت به احتمال شیوع بیماری تب کریمه کنگو و رعایت نکات لازم در راستای پیشگیری از این بیماری هشدار داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی طی اطلاعیه ای از شهروندان خواست تا با توجه به در پیش رو بودن فصل گرما و امكان افزايش شيوع انواع بيماری های مشترك بين انسان و دام از جمله تب خونريزی دهنده كريمه كنگو از كشتار غير مجاز دام و یا خرید از مراکز نا معتبر خودداری کنند.

بنا بر اعلام سازمان دامپزشکی كشتار غير مجاز دام به ويژه در معابر عمومي، عرضه گوشت فاقد مهر دامپزشكي و خارج از يخچال ممنوع است و شهروندان باید از خرید فراورده های خام دامی بدون مجوز دامپزشکی جدا خودداری کنند.

کنه ها ناقل بیماری تب کریمه کنگو

علی کفاشیان متخصص بیماری‌های عفونی در این رابطه به مهر گفت: بیماری تب خونریزی دهنده تب کریمه کنگو یکی از صدها نوع بیماری مشترک بین انسان و حیوان است که از راه هایی نظیر گزش و به وسیله کنه های آلوده منتقل می شود.

وی افزود: تماس با خون و لاشه حیوان آلوده و همچنین تماس با خون و ترشحات بدنی فرد آلوده از دام به انسان و گزش کنه ناقل از جمله راه های انتقال این بیماری است.

وی در گفتگو با مهر بیان کرد: علایم این بیماری با سردرد شدید،  تب، دردعضلانی و خونریزی زیرجلدی نمایان می شود و درصورت عدم تشخیص به موقع و عدم پاسخ به درمان های کمکی فوت فرد مبتلا را رقم خواهد زد.

وی عمده ترین راه های پیشگیری از ابتلای به بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو مبارزه با کنه ها به عنوان ناقلان این بیماری از طریق سمپاشی جایگاه های دامی و حمام دادن دام ها، استفاده از وسایل حفاظتی هم چون دستکش و کلاه در تماس با دام و هنگام قطعه کردن گوشت و نیز پرهیز از ذبح دام خارج از کشتارگاه و استفاده از گوشت های دارای مهر و نشانه بهداشتی دامپزشکی است.

تب‌ كنگو طی دو هفته حاد می‌شود

کفاشیان با اشاره به اینکه دوره كمون تب كنگو به طور متوسط از چهار تا حداكثر ۱۲ روز است ادامه داد: معمولا تا روز چهارم علائم غیرخونریزی مانند تب، سردرد، احساس سرما، خستگی، درد عضلانی، پرخونی صورت، پرخونی ملتحمه چشم، استفراغ و دردهای بالای معده است.

وی بیان کرد: علائم خونریزی از روز چهارم شروع می‌شود كه بیشتر در مخاط دهان و پوست، لثه‌ها، بینی، معده، روده و رحم و زیر پوست ناحیه ساق پا و دست‌ها ظاهر می‌شود.

وی افزود: مرگ بیمار، در صورت دسترسی نداشتن به مراكز پزشكی مجهز و نیز شوك، كم خونی، خونریزی شدید ریوی، عفونت و اختلال انعقادی داخل عروقی اتفاق می‌افتد.

 تب كنگو به راحتی قابل پیشگیری است

وی تاکید کرد: بی‌شك ذبح دام اگر در كشتارگاه‌های مورد تایید وزارت بهداشت و با رعایت نكات ایمنی انجام شود از انتقال بیماری تب كریمه كنگو پیشگیری می کند.

وی یادآور شد: دامپزشكان نیز تاكید می‌كنند، تهیه گوشت از مراكز مورد تایید بهداشتی و دامپزشكی و فریز كردن گوشت قبل از مصرف در دمای فریزر به مدت سه تا چهار ساعت، ویروس تب كنگو را از بین می‌برد.

وی توصیه کرد: بیمار مشكوك به تب خونریزی‌دهنده تب كریمه كه به نوعی با دام ذبح‌شده در ارتباط بوده است و علائمی مانند تب، سردرد شدید، درد عضلانی، خونریزی از بینی، استفراغ خونی یا خونریزی زیر جلدی دارد، باید بلافاصله به مراكز درمانی منتقل شود و تحت بستری در مكان قرنطینه قرار بگیرد.

وی افزود:  تمام كسانی كه با او در ارتباط بوده‌اند نیز باید تحت مراقبت و درمان‌های اولیه ضد ویروسی قرار گیرند. بهترین شیوه تشخیص بیماری، انجام آزمایش خون از حیث كاهش میزان پلاكت بواسطه خونریزی‌های احتمالی داخلی است.

تب کنگو واکسن ندارد

به گفته این متخصص بیماری‌های عفونی متاسفانه این بیماری خطرناك واكسن ندارد اما بهترین و موثرترین راه درمان آن رسیدگی سریع به افراد مشكوك به بیماری است و پیشگیری است.

وی با اشاره به این‌كه گزش از طریق این كنه‌ها می‌تواند برخی افراد از جمله چوپان‌ها را در معرض خطر ابتلا به بیماری تب كنگو قرار دهد افزود: نكته بسیار مهم در پیشگیری از این بیماری رعایت نكات ایمنی چون استفاده از پوشش مناسب یعنی دستكش، ماسك و عینك هنگام ذبح دام و نیز خودداری از تكه‌تكه كردن گوشت دام، طی دو تا سه ساعت اولیه پس از ذبح است چراكه ویروس تب كنگو طی ساعات اولیه پس از ذبح از بین می‌رود و خطر انتقال بیماری به حداقل می‌رسد.

 

 

برچسب‌ها:

نظر شما