شناسهٔ خبر: 59504556 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

غریب آبادی: ایران تمدید ماموریت جاوید رحمان را رد می کند

صاحب‌خبر -

شفقنا- دبیر ستاد حقوق بشر ایران گفت: تصمیم شورا در تمدید ماموریت گزارشگر ویژه با حمایت حداقلی از آن نیز مبنایی برای همکاری و تعامل نخواهد بود و جمهوری اسلامی ایران، آن را کاملا رد می‌ کند.

به گزارش شفقنا از ایرنا، آقای کاظم غریب‌آبادی در واکنش به تصمیم شورای حقوق بشر به تمدید یکساله ماموریت گزارشگر ویژه وضعیت حقوق بشر در ایران گفت: جامعه بین‌المللی در حال تجربه شدیدترین مصادیق سیاسی کاری و سوءاستفاده ابزاری از سازوکارهای بین‌المللی در رابطه با موضوع حقوق بشر است؛ فرایندی که روز به روز از اعتبار این سازوکارها، به‌ویژه شورای حقوق بشر، کاسته است.

وی ادامه داد: رأی پایین به قطعنامه تمدید ماموریت گزارشگر، حاکی از عدم رضایت کشورها از برخوردهای سیاسی با حقوق بشر است. نظر به اینکه بار دیگر مجموع آرای کشورهایی که با آراء منفی و ممتنع خود با وجود همه فشارها و تهدیدهای موجود از قطعنامه حمایت نکردند از مجموع آراء مثبت به قطعنامه بیشتر است، بار دیگر ثابت شد که ماهیت این قطعنامه، سیاسی و نه حقوق بشری بوده و فاقد وجاهت است و اینکه مشروعیت و مقبولیت مکانیسم گزارشگری علیه ایران به شدت کاهش یافته است.

غریب آبادی افزود: این قطعنامه با حمایت پادشاهی انگلیس ارائه شده و توسط برخی حامیان غربی آن مورد حمایت قرار گرفته است، آنانی که خود سابقه سیاهی در حوزه حقوق بشر دارند. کشورهایی که به قطعنامه رأی مثبت دادند، نمی‌توانند ادعا کنند که از حقوق بشر مردم ایران حمایت می‌کنند زیرا آنها به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم از ناقضان عمده حقوق ملت ایران در اثر تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی یکجانبه هستند که توسط رژیم آمریکا تحمیل شده‌اند.

وی با بیان اینکه جاوید رحمان گزارشگر ویژه که خود تبعه انگلیس است، عملکرد کاملا سیاسی و مغرضانه داشته است، تصریح کرد: تصمیم شورا در تمدید ماموریت گزارشگر ویژه با حمایت حداقلی از آن نیز مبنایی برای همکاری و تعامل نخواهد بود و جمهوری اسلامی ایران، آن را کاملا رد می‌کند.

معاون امور بین الملل قوه قضاییه از بررسی عملکرد گزارشگر ویژه توسط ستاد حقوق بشر طبق شاخص‌های کردارنامه رفتاری رویه‌داران ویژه حقوق بشر و ارسال آن به سازوکارهای بین المللی حقوق بشری و کشورها خبر داد.

نظر شما