شناسهٔ خبر: 59497045 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نامه‌نیوز | لینک خبر

تبعات عقب نشینی ناقض نتانیاهو

نظرسنجی ها در اراضی اشغالی چه می گوید؟

اگرچه نتانیاهو در واکنش به تشدید عمق و دامنه اعتراضات در اراضی اشغالی ناچار شد طرح تکمیل اصلاحات قضایی خود را به تعویق بیاندازد، اما این به معنای پایان بحران در تل آویو نیست! نخست وزیررژیم اشغالگر قدس پس از جنجالی که بر سر کنارگذاشتن گالانت وزیر جنگ این رژیم از کابینه و تشدید اعتراضات در بنادر حیفا و اشدود رخ داد، ناچار شده است به صورت موقت از اصلاحات جنجالی خود عقب نشینی کند اما وی ( نتانیاهو) آگاه است که اگر این اصلاحات را در نهایت اعمال نکند، قطعا در دام دستگاه قضایی رژیم صهیونیستی گرفتار خواهد شد زیرا چهار پرونده فساد و رشوه خواری مفتوح علیه وی و همسرش، جایی را برای فرار وی از محاکمه و شاید زندان باقی نخواهد گذاشت. از سوی دیگر، اگر نتانیاهو بخواهد دوباره این اصلاحات را پیگیری کند، با خشم عمومی ، اعتصابها و خشونتهای خیابانی رو به رو خواهد شد.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 

در این صورت، ممکن است گزینه دیگری پیش روی وی قرار داده شود و آن برگزاری انتخابات زودهنگام است! اگرچه این گزینه محتمل به نظر می رسد، اما اکنون نتانیاهو تمایلی نسبت به آن ندارد زیرا نظرسنجی ها شدیدا بر خلاف میل ائتلاف کنونی در کابینه رژیم صهیونیستی می باشد. بر اساس نظرسنجی‌های دو شبکه تلویزیونی بزرگ در اراضی اشغالی ، حزب لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو، پس از سه ماه بحث برانگیز، آرای خود را به گونه ای قابل توجه در نزد صهیونیستها از دست داده است. بر اساس نظرسنجی های انجام شده توسط کانال 12 نیوز و  شبکه  کان، اگر امروز انتخابات نامشروع دیگری در اراضی اشغالی  برگزار شود، احزاب تشکیل دهنده ائتلاف فعلی  یعنی  لیکود، صهیونیسم مذهبی شاس و یهودیت متحد تورات شکست سختی را از رقبای خود خواهند پذیرفت. این در حالیست که ائتلاف مخالف نتانیاهو و کابینه کنونی 61 کرسی کنست از 120 کرسی را به دست خواهند آورد.  بر اساس نظرسنجی کانال 12 رژیم صهیونیستی،  ائتلاف نتانیاهو در مجموع تنها 54 کرسی به دست خواهد آورد. اپوزیسیون متشکل از حزب وحدت ملی، یش آتید، اسرائیل بیتنو، مرتز، فهرست متحد عربی و کارگر در چنین شرایطی مسیر آسانی برای پیروزی در انتخابات خواهند داشت. 

این نظرسنجی ها پس از آن منتشر شد که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر بنیامین نتانیاهو، به دنبال فشار فزاینده اعتصابات و اقدامات اعتراضی بی سابقه، توقف موقت طرح بحث برانگیز بازنگری قضایی خود را اعلام کرد. همان گونه که مشاهده می شود، بحرانهای داخلی در اراضی اشغالی به صورت مشخص بر روی آرای ائتلاف کنونی در تل آویو تاثیرگذاشته است.در چنین شرایطی کشمکش مخالفان نتانیاهو و وی برای برگزاری انتخابات زودهنگام بیشتر خواهد شد. ضمن آنکه ممکن است قبل از طرح بحث دوباره کابینه در خصوص اصلاحات قضایی، شاهد اقداماتی از سوی دادستانی اسرائیل علیه برخی اعضای کابینه نتانیاهو باشیم. 

حزب لیکود در آخرین انتخابات برگزار شده در اراضی اشغالی، 32کرسی را کسب کرد . اما اکنون در نظرسنجی ها، این حزب حداقل 7 کرسی را از دست داده است.این در حالیست که دو حزب وحدت ملی به رهبری بنی گانتز و حزب یش عاتید به رهبری یائیر لاپید در نظرسنجی ها، کرسی های خود را ( هر یک به 21 کرسی در کنست) افزایش داده اند.به عبارت بهتر، در صورت برگزاری انتخابات دوباره، ائتلاف گانتز-لاپید با هدف تشکیل فوری کابینه در تل آویو شکل خواهد گرفت.هر چند که بین این دو حزب  بعضا اختلافاتی در مسائل گوناگون وجود دارد، اما به نظرمی رسد طی هفته های آتی تمرکز مشترک هر دوی آنها، پیش بردن اراضی اشغالی به سوی سقوط اجباری کابینه نتانیاهو و برگزاری انتخابات دوباره خواهد بود. آنچه مسلم است اینکه اراضی اشغالی قرار نیست در آینده روی ثبات و  آرامش را به خود ببیند...

 

نظر شما