شناسهٔ خبر: 5945030 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کائنات | لینک خبر

ارسال سلاح و جنگنده به ناتو کارتر:

نمی خواهیم از روسیه دشمن بسازیم

صاحب‌خبر - گروه جهان :وزیر دفاع آمریکا در برلین گفت: آمریکا نمی‌خواهد از روسیه یک دشمن بسازد بلکه با هرگونه تلاش مسکو برای احیای نفوذش در دوران اتحاد جماهیر شوروی مقابله می‌کند.
اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا در سخنرانی خود درکنفرانس «پل آتلانتیک» در برلین گفت: روسیه قوانین بین‌المللی را به سخره گرفته و با الحاق شبه جزیره کریمه و حمایت از خشونت‌ها در شرق اوکراین امنیت و نظم اروپا را مختل کرده است.وی افزود: ما به دنبال جنگ سرد با روسیه نیستیم چه برسد به «جنگ گرم». ما نمی‌خواهیم از روسیه دشمن بسازیم اما اشتباه نکنید ما از متحدان خود دفاع می‌کنیم. ما مقابل اقدامات روسیه و تلاش‌هایش برای احیای نفوذش در زمان اتحاد جماهیرشوروی می‌ایستیم.
کارتر گفت که روسیه منشور سازمان ملل، توافقنامه هلسینکی و معاهده اقدام روسیه - ناتو و یادداشت تفاهم 1994 بوداپست را نقض کرده است.با این حال وی روسیه را یکی از شرکای مهم آمریکا در مذاکرات اتمی ایران، امور خاورمیانه و جنگ علیه ترور دانست و گفت: تا زمانیکه روسیه بخواهد، دولت آمریکا به همکاری با مسکو ادامه خواهد داد. این همکاری‌ها شامل مذاکرات گروه «1+5» با ایران، منع گسترش سلاح‌های اتمی، مقابله با تروریسم و مقابله با داعش است.وی اذعان کرد: همکاری استراتژیک آمریکا- روسیه برای ثبات بین‌المللی مهم و حیاتی است. بخش اعظم پیشرفتی که از زمان پایان جنگ سرد حاصل شده با همراهی روسیه بوده است. بار دیگر تکرار می‌کنم نه جدا از روسیه، نه علیه روسیه و نه بدون روسیه بلکه به همراه آن ما این پیشرفت را به دست آوردیم.کارتر ادامه داد: روسیه ارتش خود را به روز می‌کند و در تلاش است تا ناتو را متزلزل کرده و با تهدیدهای توخالی اتمی اخیرش اقتصاد و ثبات امنیتی را از بین ببرد.کارتر همچنین پس از دیدار با وزرای دفاع آلمان، نروژ و هلند در مونستر آلمان گفت: آمریکا ظرفیت‌های اطلاعاتی و شناسایی، نیروهای عملیات‌های ویژه، حمایت لجستیکی، هواپیمای ترابری و طیفی از حمایت تسلیحاتی را که می‌تواند شامل جت‌های جنگنده، بمب‌افکن و موشک‌های مستقر بر کشتی باشد، برای نیروهای واکنش سریع ناتو فراهم می‌کند تا به دفاع اروپا در برابر اقدامات تهاجمی بالقوه روسیه از شرق و تروریست‌های داعش و دیگر افراط‌گرایان از جنوب کمک کند. اما نیروی زمینی بسیار زیادی به ناتو اعزام نمی‌کند.

نظر شما