شناسهٔ خبر: 59355879 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

ریاض، مذاکره با دمشق برای ازسرگیری خدمات کنسولی را تایید کرد

صاحب‌خبر -

شفقنا- وزارت امور خارجه عربستان تایید کرد که مذاکره با وزارت امور خارجه سوریه برای از سر گیری ارائه خدمات کنسولی میان دو کشور آغاز شده است.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از بخش عربی خبرگزاری «اسپوتنیک» روسیه، یک منبع آگاه در وزارت امور خارجه عربستان سعودی شامگاه امروز (پنج شنبه) به گزارش های اخیر برخی رسانه های خارجی مبنی بر توافق کشورش با سوریه برای از سر گیری روابط دیپلماتیک و بازگشایی متقابل سفارتخانه های دو کشور واکنش نشان داده و آغاز مذاکرات میان ریاض و دمشق را تایید کرد.

شبکه خبری دولتی عربستان (الاخباریه) در این باره از منبع مذکور نقل کرد: در چارچوب تمایل عربستان برای تسهیل ارائه خدمات کنسولی ضروری به دو ملت، مذاکره با مقامات سوریه درباره از سر گیری ارائه خدمات کنسولی در جریان است.

این در حالی است که پیشتر اسپوتنیک به نقل از برخی منابع گزارش داده بود که پس از گذشت بیش از 10 سال از قطع روابط دیپلماتیک ریاض و دمشق، عربستان به احتمال زیاد فعالیت در کنسولگری خود در پایتخت سوریه را در اواسط ماه آوریل آینده و پس از عید سعید فطر از سر خواهد گرفت.

منابع مذکور ضمن اعلام این که میانجیگری روسیه و امارات باعث غلبه بر موانع پیش روی عربستان و سوره شده، تاکید کردند که کار برای بازگشایی دروازه های دیپلماتیک رسمی میان دو کشور پس از تلاش های بین المللی و عربی در این زمینه، همچنان ادامه دارد.

شایان ذکر است که عربستان در ماه مارس سال 2012 میلادی سفارتخانه خود در دمشق را بست و پس از آن نیز، در طول سال های جنگ داخلی سوریه، روابط دیپلماتیک میان دو کشور قطع بود.

خبرگزاری «رویترز» نیز در این باره از سه منبع آگاه نقل کرده بود که سوریه و عربستان بر سر بازگشایی متقابل سفارتخانه های خود پس از گذشت بیش از 10 سال از قطع روابط دیپلماتیک میان دو کشور، به توافق رسیدند و این اقدام نیز در صورتی که به احیای روابط میان ریاض و دمشق منجر شود، مهم ترین تحول در اقدامات کشورهای جهان عرب برای عادی سازی روابط خود با نظام تحت رهبری «بشار اسد»، رئیس جمهوری سوریه به دنبال قطع روابط بسیاری از کشورهای غربی و عربی با آن در سال 2011 میلادی خواهد بود.

بنا بر گزارش رویترز، دو منبع منطقه ای طرفدار و هم پیمان نظام حاکم در سوریه تایید کردند که پس از توافق تاریخی میان عربستان و ایران برای احیای روابط دو کشور، تماس های میان ریاض و دمشق نیز شتاب بیشتری گرفته و دو طرف در حال آماده سازی برای بازگشایی متقابل سفارتخانه های خود پس از عید سعید فطر هستند.

یک منبع منطقه ای و یک دیپلمات در کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس نیز به این خبرگزاری گفتند که چنین تصمیمی در نتیجه مذاکرات در عربستان با یک مقام ارشد اطلاعاتی سوریه که گفته می شود «حسام لوقا»، رئیس سازمان اطلاعات این کشور بوده، گرفته شده جایی که وی چند روز در ریاض مانده و در نهایت توافق برای بازگشایی متقابل سفارتخانه های دو کشور در آینده بسیار نزدیک به دست آمد.

در حالی که منبع منطقه ای تایید کرده که مذاکرات ریاض و دمشق شامل امنیت در مرز سوریه با اردن و قاچاق قرص های مخدر «کپتاگون» از این کشور به کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس بوده، دیپلمات مذکور نیز تاکید کرد که مذاکرات دو کشور می تواند راه را برای رای گیری بر سر لغو تعلیق عضویت سوریه در اتحادیه عرب در نشست بعدی سران که قرار است در ماه آینده میلادی در عربستان برگزار شود، هموار سازد.

خبر اصلی را در اسپوتنیک ببینید

نظر شما