شناسهٔ خبر: 59323139 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

حقوق معلمان؛ روح الامینی: رئیس سازمان برنامه و بودجه باید عزل شود/ معاون وزیر: پرداخت حقوق معلمان نیم ساعت قبل آغاز شد/ نادری: سازمان برنامه و بودجه می خواهد تمام مشکلات کشور را با کسر از حقوق آخرسال فرهنگیان حل کند/ علی احمدی: لیست حقوق بارگذاری نشده است/ عذرخواهی وزارت آموزش و پرورش؛ واریز مابه التفاوت حقوق تا ساعاتی دیگر/ وحیدی: میرکاظمی باید پاسخگو باشد

صاحب‌خبر -

شفقنا- عدم واریز حقوق پایانی سال 1401 به حساب معلمان واکنش هایی از سوی نمایندگان مجلس درپی داشته است. سازمان برنامه و بودجه اما، توپ را به زمین وزارت آموزش و پرورش انداخته و می گوید که این وزارتخانه لیست حقوق را بارگذاری نکرده است.

گزارش شفقنا از واکنش ها و پاسخ سازمان برنامه و بودجه و وزارت آموزش و پرورش را در ادامه بخوانید:

وزارت آموزش و پرورش: اشکال نرم‌افزاری در پرداخت حقوق اسفند معلمان/ واریز مابه التفاوت حقوق تا ساعاتی دیگر

مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد: در پی اعمال کسورات بیش از حد مقرری ماه‌های گذشته در فیش حقوقی اسفند ماه، آموزش و پرورش، سازمان برنامه و بودجه و خزانه‌داری کل کشور، به دنبال جبران آن و پرداخت حقوق کسر شده در ساعات آینده هستند.

در پایان ضمن پوزش مجدد از همکاران عزیز مطمئنیم با صبر معلمانه خود، ما را همراهی خواهند کرد.

شایان ذکر است، جلسه ای در خصوص اعمال رتبه های استحقاقی در اولین روزهای کاری سال جدید به ریاست معاون اول رئیس جمهور و همکاران سازمان برنامه و بودجه برای رفع اختلاف محاسباتی برگزار و نتیجه اعلام خواهد شد.

رئیس کمیسیون آموزش مجلس: قول می‌دهیم در فروردین تمام حقوق معلمان بر اساس رتبه‌بندی پرداخت شود

علیرضا منادی سفیدان در گفت‌وگو با جماران در خصوص جلسه مشترک تلفنی با رئیس مجلس و وزیر آموزش و پرورش برای پیگیری موضوع تاخیر در پرداخت حقوق معلمان و فرهنگیان تاکید کرد: از روز گذشته دکتر قالیباف تماس های متعددی با دستگاه های مختلف داشتند و از طریق کمیسیون تخصصی مجلس نیز پیگیری های جدی ای انجام شد.

وی افزود: در سازمان برنامه نوعی لجبازی برای پرداخت منابع مالی رتبه بندی معلمان وجود دارد و بر این اساس پس از چهار روز پیگیری از سوی مجلس و وزارت آموزش پرورش تازه آن هم به صورت ناقص پرداخت ها آغاز شده است و در این پرداخت ها حق رتبه بندی دیده نشده است یعنی معلمانی که شامل رتبه بندی شده اند حقوق کامل خود را دریافت نکرده اند و حق رتبه بندی و معوقات در آن وجود ندارد.

نماینده مردم تبریز و آذرشهر و اسکو در مجلس تصریح کرد: با تصمیم رئیس مجلس در اولین جلسه علنی و جلسه نظارتی مجلس این موضوع در دستور کار قرار دارد و مجلس همه کسانی که در این موضوع کوتاهی کردند را احضار خواهد کرد و به طور جدی مساله را بررسی می کند و  از کسانی که در این زمینه کوتاهی کردند نخواهد گذشت.

وی ادامه داد: حق قانونی معلمان از سوی سازمان برنامه پرداخت نشده است و منابع مالی وجود داشت اما از سوی سازمان برنامه تخصیص داده نشد.

وی خاطر نشان کرد: در این پرداخت علی الحساب با اختیار وزیر آموزش و پرورش پرداخت شد اما بخش زیادی از مطالبات هنوز پرداخت نشده است و قول می دهیم در فروردین ماه تمام حقوق معلمان بر اساس رتبه بندی پرداخت شود، آموزش و پرورش،بانک مرکزی و خزانه داری آماده پرداخت هر آن چیزی بودند که سازمان برنامه و بودجه ابلاغ می کند اما این کار غیر اخلاقی و غیر علمی از سوی سازمان برنامه انجام شد.

وی با انتقاد از رفتار سازمان برنامه و بودجه گفت: این سازمان در اجرای قانون دخالت  کرده است، این قانون آیین نامه مصوب دارد و بر اساس این آیین نامه رتبه ها و حقوق رتبه بندی مشخص شده است و سازمان حق دخالت نداشته است. 2 نیم تا 5 میلیون تومان از حقوق معلمان پرداخت نشده است و معلمانی که شامل رتبه بندی شدند به طور کامل حقوق خود را نگرفتند، 38 هزار میلیارد تومان در سال 1401 و 12 هزار میلیارد از شهریور تا پایان 1400 مطالبه معلمان است و این مبلغ به طور کامل پرداخت نشده و کسورات بازنشستگی هم از آن کم شده است.

وی در پایان گفت: کشور با معلم و آموزش رشد می کند و این باید برای همه روشن شود و این آدم ها نگاه درستی به آموزش و پرورش ندارند.

 

نادری: جناب میرکاظمی از حقوق و مزایای خودتان بگویید

احمد نادری در رشته توئیتی از عدم واریز حقوق معلمان در موعد مقرر انتقاد کرد و نوشت: با وزیر آموزش و پرورش درباره پرداخت حقوق فرهنگیان صحبت کردم. سازمان برنامه و بودجه می خواهد تمامی مشکلات کشور را با کسر از همین حقوق آخر سال فرهنگیان حل کند.

جناب میرکاظمی؛ خجالت دارد که فرهنگیان را تا لحظات پایانی سال منتظر چندرغاز حقوق گذاشته اید. از حقوق و مزایای خودتان بگوئید.

معاون آموزش و پرورش: واریز حقوق معلمان از نیم ساعت قبل آغاز شده است

عذرخواهی وزارت آموزش و پرورش

وزارت آموزش و پرورش در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «ضمن تبریک ایام و آرزوی سالی پر خیر و برکت برای همه همکاران فرهنگی گرامی، از تأخیر پیش آمده در پرداخت حقوق اسفند ماه، صمیمانه از همکاران دلسوز و خانواده محترمشان پوزش می طلبیم. خدمتگزاران شما در وزارت آموزش و پرورش در طول یک سال گذشته برای دفاع از حقوق همکاران و اجرای کامل قانون رتبه بندی به عنوان یکی از ارکان مقرر در سند تحول بنیادین از هیچ تلاشی فرو گذاری نکرده‌اند.

توقع و انتظار این بود که سازمان های پشتیبان و تأمین کننده منابع در اجرای این قانون همراهی به مراتب بهتری با نظام تعلیم و تربیت می داشتند؛ لیکن با توجه به اختلاف مبانی محاسبه فوق العاده رتبه بندی و بار مالی مربوطه با سازمان برنامه و بودجه کشور ، حقوق اسفند به‌صورت علی‌الحساب پرداخت می شود.

بدیهی است، نظر به هماهنگی به عمل آمده و حمایت های رئیس جمهور محترم در فرمایشات روز گذشته هیئت محترم وزیران، در خصوص پرداخت تفاوت مزایای رتبه بندی همکاران عزیز طی روزهای آتی تصمیم گیری و اقدام خواهد شد.»

 

علی احمدی: عدم بارگذاری لیست حقوق؛ دلیل عدم واریز حقوق معلمان

آقای علی احمدی معاون امور علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه درباره علت تاخیر در پرداخت حقوق اسفندماه فرهنگیان گفت: آموزش و پرورش هنوز لیست حقوق را بارگذاری نکرده است البته پول در خزانه وجود دارد اما برای مبالغ بالاتر طبق قانون نمی‌توان کاری کرد.

وی با اشاره به اینکه امروز حقوق اسفندماه پرداخت می‌ شود، گفت: مشکل قانونی این است که آموزش و پرورش بالاتر از سقف قانون بودجه سال 1401 درخواست دارد که خزانه نمی‌تواند اقدام کند!

وی درباره پرداخت معوقات رتبه بندی بیان کرد: اگر مشکل قانونی حل شود می‌ توانند معوقات رتبه‌ بندی را پرداخت کنند.

 

حاجی پور: سکان هدایت وزارت آموزش و پرورش از دست وزیر خارج شده است

آقای رضا حاجی پور در گفت‌وگویی، خطاب به وزیر آموزش و پرورش و کادر اجرایی این وزارتخانه در انتقاد نسبت به نحوه پرداخت‌ها به جامعه فرهنگیان، گفت: آقای دکتر نوری، احساس می‌کنیم سکان هدایت وزارت آموزش و پرورش از دست شما خارج شده است چرا که برغم اینکه مجلس مصوبات مطلوبی در حوزه حمایت از جامعه فرهنگیان داشته است نه تنها هنوز نتوانسته‌اید رتبه‌بندی معلمان را به طور کامل اجرا کنید بلکه در رابطه با نحوه پرداخت‌ها نیز عملکرد ضعیفی داشتید کما اینکه در آستانه سال جدید هنوز حقوق معلمان پرداخت نشده است که آنها را با مشکلات جدی مواجه کرده است.

نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش باید پاسخگوی این بی‌نظمی باشد، ادامه داد: هم‌اکنون 29 اسفندماه است اما هنوز حقوق فرهنگیان پرداخت نشده است، چرا در این شرایط نامطلوب اقتصادی باید این گونه از وضعیت معیشتی آنها غفلت شود؟ معلمان باید به کجا پناه ببرند و چه کسی باید به داد آنها برسد؟

پژمانفر: موضوع تعویق پرداخت حقوق معلمان در کمیسیون اصل 90 پیگیری می شود

حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر رئیس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی در گفتگویی، درباره تأخیر در پرداخت حقوق معلمان و فرهنگیان در پایان سال ۱۴۰۱ گفت: رتبه‌بندی معلمان مسئله‌ای است که به عنوان یک اقدام بابرکت در دولت سیزدهم آغاز شد اما متأسفانه با توجه به عملکرد ضعیفی که در این موضوع شکل گرفت، این اقدام با برکت علیرغم اعتباراتی که پیش بینی شده بود، نتوانست به عنوان یک برگ زرین در این مقطع محقق شود.

وی تصریح کرد: همین موضوع باعث شد پرداخت حقوق معلمان با تأخیر مواجه شود؛ اما با پیگیری‌هایی که صورت گرفت امروز قبل از ساعت ۱۴ حقوق معلمان علی‌ الحساب پرداخت می‌شود.

پژمانفر با اشاره به شکایاتی که در زمینه اجرای رتبه‌بندی معلمان و همچنین تأخیر در برخی پرداختی‌ها همچون پرداختی بازنشستگان عنوان کرد: بنده ضمن عذرخواهی از جامعه فرهنگیان و بازنشستگان تضمین می‌دهم که این موضوع را در اسرع وقت در کمیسیون اصل نود پیگیری خواهیم کرد.

وی بیان کرد: در جریان این پیگیری‌ها از نمایندگان تشکل‌ها نیز دعوت می‌کنیم تا از روند کار مطلع باشند. امید است بتوانیم با حضور و همکاری مسئولین آموزش و پرورش، سازمان برنامه و بودجه و تشکل‌ها، تأخیری که در این زمینه به و جود آمده را جبران کنیم.

نماینده مجلس: رئیس جمهور به موضوع حقوق معلمان ورود کند

آقای حسین حق وردی در گفت‌ وگویی، در انتقاد به عدم پرداخت حقوق فرهنگیان در آستانه سال جدید گفت: متاسفانه حقوق اسفندماه فرهنگیان هنوز پرداخت نشده است همچنین تعدادی از معلمان که در قالب قرارداد کار موقت فعالیت می‌ کنند نیز 6 ماه است حقوقی دریافت نکرده‌اند.

وی ادامه داد: هم‌اکنون که به لحظات تحویل سال نو نزدیک می‌شویم تنها فرهنگیان باید از پرداخت حقوق محروم باشند؟ آیا از نظر مسئولان دولتی، خانواده فرهنگیان نباید مایحتاج خود را برای ایام نوروز تهیه کنند؟

وی تصریح کرد: تاکنون در هیچ دولتی سابقه نداشته است که حقوق فرهنگیان تا شب عید پرداخت نشود ضمن اینکه معلوم نیست که حقوق آنها تا چند ساعت باقیمانده به زمان تحویل سال نو نیز پرداخت شود.

وی یادآور شد: تعداد زیادی از فرهنگیان از این شرایط به نمایندگان مجلس گلایه کرده‌اند لذا از رئیس جمهور درخواست دارم به این موضوع ورود کند و به مسئولان سازمان برنامه و بودجه دستور دهد در این ساعات پایانی سال نسبت به پرداخت حقوق فرهنگیان اقدام شود.

وی تاکید کرد: فرهنگیان پیوسته با مشکلات معیشتی دست و پنجه نرم می‌ کنند اما در این شرایط نباید نسبت به پرداخت حقوق شب آنها تعللی صورت بگیرد بنابراین لازم است رییس جمهور به سرعت به این موضوع ورود پیدا کند.

روح الامینی: رئیس سازمان برنامه و بودجه باید عزل شود

آقای عبدالحسین روح الامینی نجف آبادی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفت وگویی از عدم پرداخت حقوق فرهنگیان انتقاد کرد و گفت: عدم پرداخت این قشر تا ۲۹ اسفند بهت آور و شوکه کننده است و رئیس جمهور باید به این موضوع ورود کند.

وی با تاکید بر اینکه رئیس سازمان برنامه و بودجه باید به خاطر عدم واریز حقوق فرهنگیان عزل شود، افزود: به طور حتم با افراد خاطی باید برخورد جدی شود زیرا چنین حرکت و اقدامی باور پذیر نیست، نبوده و نخواهد بود؛ مجلس مسببان این کار را به زودی به نهادهای نظارتی معرفی و پاسخگو خواهد کرد.

وی یادِآور شد: به طور قطع کارشکنی در مسیر دولت برای تولید نارضایتی است و جای هیچ توجیهی در هیچ سطحی وجود ندارد و رئیس جمهور باید شخصا به این موضوع ورود کرده و با عوامل خاطی در وزارت آموزش و پرورش و سازمان برنامه و بودجه برخورد جدی و عبرت آموز انجام دهد.

رئیس کمیسیون آموزش مجلس: عملکرد سازمان برنامه و بودجه خلاف قانون است

علیرضا منادی سفیدان ئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت‌ وگویی با انتقاد شدید از عملکرد سازمان برنامه در موضوع پرداخت حقوق فرهنگیان با انتقاد از عدم پرداخت به موقع حقوق فرهنگیان اظهار داشت: سازمان برنامه و بودجه مخالف رتبه بندی است و می خواهد آن را ناکارآمد جلوه دهد و من به رئیس این سازمان می گویم ایشان حق دخالت در نحوه اجرای رتبه بندی را ندارد.

وی خطاب به رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: آقای دکتر میرکاظمی، در پایان سال یک میلیون معلم بدون دریافتی مانده اند و آیا شما این وضعیت را می توانید تحمل کنید؟ آیا با کارکنان سازمان برنامه و بودجه هم همین گونه رفتار شده است و حقوق و پاداش پایان سال را دریافت نکرده اند؟معاون امور علمی، فرهنگی و اجتماعی چه حقی دارد که پرداخت مطالبات واقعی و حق قانونی وزارت آموزش و پرورش را به بهانه های مختلف متوقف کند؟

وی افزود: رفتار و عملکرد سازمان برنامه و بودجه خلاف قانون و اخلاق است و نتیجه آن به نفع نظام جمهوری اسلامی نیست، امروز 29 اسفند است اما هنوز معلمان دریافتی نداشتند و با وجود وعده های مختلف در خصوص پرداخت معوقات این کار را انجام نداده اند و در کنار این در روند اجرای رتبه بندی نیز دخالت های بی مورد می کنند در حالی که رتبه بندی موضوعی تخصصی است و سازمان برنامه حق دخالت در نحوه اجرای قانون را ندارد و من اطلاع دارم وزیر آموزش پرورش، روسای خزانه داری و بانک مرکزی آمادگی انجام وظایف خود را داشتند اما آقایان میرکاظمی، علی احمدی و طاهری مانع آن شدند.

وی تصریح کرد: این شرایط موجب بی انگیزگی معلمان می شود و مشابه آن را در آموزش عالی شاهد هستیم که سازمان برنامه روسای دانشگاه ها را مجبور به تغییر احکام کرده و هزینه غذای دانشگاه ها را پرداخت نمی کند و با رفتار های غیر مسئولانه به نظام علمی کشور لطمه زده و موجب خروج نخبگان شده است.

وی تاکید کرد: معلمان همواره در اتفاقات مختلف کنار نظام بوده اند و به آقای میرکاظمی و معاون ایشان که به دنبال وزرات بودند می گویم شما باید از سازمان برنامه بروید تا تعلیم و تربیت کشور بتواند به آرامش برسد.

وی با بیان اینکه ما پای اجرای رتبه بندی ایستاده ایم گفت: رتبه بندی اجرا خواهد شد و رئیس جمهور نیز موافق است اما گویی شاهد نقش جریان نفوذ در سازمان برنامه هستیم و به رئیس جمهور توصیه می کنم این افراد را از سازمان برنامه و بودجه اخراج کند تا کشور به آرامش برسد در حالی که اعتبارات لازم برای رتبه بندی و حقوق معلمان پیش بینی شده است آقایان آن را متوقف کرده اند و 6 یا 7 همت مابه التفاوت مشکل اصلی نیست.

نماینده مجلس: سازمان برنامه و بودجه باید پاسخگوی عدم واریز حقوق معلمان باشد

آقای محمد وحیدی در گفت‌وگویی، با اظهار تاسف از بی‌توجهی مسئولان دولتی نسبت به پرداخت حقوق فرهنگیان در آستانه سال جدید، گفت: با توجه به اینکه مجلس رتبه‌بندی معلمان را مصوب کرد و باید از اول شهریور سال 1400 اجرا و احکام معلمان همراه با معوقاتشان پرداخت می‌شد، همچنین در قانون بودجه 1401 مبلغ 38 همت برای اجرای آن پیش‌بینی شد باید علاوه بر پرداخت حقوق معلمان، بودجه لازم برای رتبه‌بندی معلمان نیز از این محل پرداخت شود.

نماینده مردم بجنورد، مانه، سملقان، جاجرم، گرمه، راز و جرگلان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: البته در مورد اعتراضاتی که نسبت به اجرای احکام معلمان وجود دارد نیز لازم است به این نکته اشاره کنم که اجرای نهایی این حکم به عملکرد وزارت آموزش و پرورش و سازمان برنامه و بودجه برمی‌گردد.

رییس کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس، با اشاره به مذاکراتی که پیرامون مطالبات جامعه فرهنگیان با دفتر رییس جمهور، وزیر آموزش و پرورش، سازمان برنامه و بودجه و سایر اجزای دولت که در این زمینه مسئولیتی دارند، داشته است، تصریح کرد: بنده پیش از این در صحن مجلس نیز در قالب تذکر و اخطار قانون اساسی تاکید کردم که این مبلغ پیش‌بینی شده مشمول کسورات نمی‌شود و مربوط به خالص پرداختی به فرهنگیان است و حتی مشمول پاداش بازنشستگانی که در آن سال هستند و مدعی شده بودند باید از این محل پرداخت شود نیز نمی‌شود و کل این مبلغ باید در راستای رتبه‌بندی معلمان هزینه شود و برای اجرای این مصوبه در سال آینده نیز باید بودجه لازم برای آن در جدول پیش‌بینی شود.

وی افزود: جای تاسف اینجاست که نمی‌دانیم واقعا در کشور، رییس جمهور به سازمان برنامه و بودجه دستور می‌دهد که اقدام کند یا این سازمان به همه دستور می‌دهد چرا که وقتی رییس جمهور در جلسه علنی دولت اعلام می‌کند رتبه‌بندی باید اجرا شود و روی نامه‌ای که وزیر آموزش و پرورش نوشته بود نیز دستور داده که باید توسط معاون اول رییس جمهور و سازمان برنامه و بودجه اقدام شود چرا در فضای عمومی جامعه التهاب ایجاد می‌شود و تا ساعات پایانی سال حقوق معلمان پرداخت نمی‌شود. آقایان میرکاظمی، علی احمدی و طاهری چه جوابی برای جامعه فرهنگیان دارند؟

وی اظهار کرد: وقتی بزرگترین جمعیت کارکنان دولت را فرهنگیان تشکیل می‌دهند، نارضایتی این قشر باعث خوشحالی چه کسانی می‌شود؟ آیا در کشوری که سالانه بیش از 1500 همت در بودجه بابت هزینه‌های جاری پرداخت می‌شود‌، باید پرداخت 7 همت مابه التفاوت حقوق فرهنگیان را تا ساعات پایانی سال به تعویق بیندازد، در این شرایط قرار است پرداخت ناقص صورت بگیرد یا معوقاتشان را به آنها پرداخت نکنند؟

وی در قالب اخطار، یادآور شد: آقای میرکاظمی و مسئولان زیرمجموعه وی در حوزه معاونت‌های آموزشی و فرهنگی باید پاسخگوی عملکرد بودجه‌ای خود باشند و آموزش و پرورش را زیربنای اصلی حرکت نظام بدانند و  این در حالی است که متاسفانه بدترین رفتار را با جامعه فرهنگیان کردند.

وی تاکید کرد: امیدواریم در این ساعات پایانی سال آنچه حق جامعه فرهنگیان است در سبد خانوارشان قرار گیرد و با پرداخت حقوقشان شرایطی فراهم شود که عزتمندانه پاسخگوی نیاز خانواده خود باشند.

نامه عباس مقتدایی به میرکاظمی و نوری درباره حقوق معلمان

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در نامه ای به وزیر آموزش و پرورش و رییس سازمان برنامه و بودجه بر لزوم پرداخت هر چه سریعتر حقوق فرهنگیان تاکید کرد.

متن نامه آقای عباس مقتدایی نماینده اصفهان به نوری وزیر آموزش و پرورش و میرکاظمی رییس سازمان برنامه و بودجه به شرح زیر است:

«باسلام و احترام

متاسفانه بر اثر عدم مدیریت صحیح، همچنان حقوق فرهنگیان واریز نشده،  این درحالیست که تنها چندین ساعت به تحویل سال جدید مانده است. جای سوال است که معلم ما چگونه وقتی حقوق خود را دریافت نکرده، به خرید مایحتاج نوروزی خود اقدام نماید؟

مایه تعجب است که چرا با رفتارهای غلط و سوء مدیریت، عده ای درصدد کاهش سرمایه اجتماعی دولت و برهم زدن آرامش فرهنگیان هستند.

مستدعی است ضمن پرداخت حقوق فرهنگیان عزیز کشور، دستور فرمایید در خصوص عوامل این سوء مدیریت تدبیر لازم بعمل آید.»

نظر شما