شناسهٔ خبر: 5925658 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

توافق ظریف با سه وزیر اروپایی/ زمزمه تمدید مذاکرات

صاحب‌خبر -
توافق ظریف با سه وزیر اروپایی/ زمزمه تمدید مذاکرات
به گزارش جهان به نقل از ایرنا، در این دیدار که روز دوشنبه در لوکزامبورگ انجام شد، ظریف و فرانک والتر اشتاین مایر، فیلیپ هاموند، لوران فابیوس و فدریکا موگرینی آخرین روند مذاکرات هسته ای را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.

در این جلسه توافق شد که هیات های کارشناسی طرفین با جدیت کار را در وین دنبال کرده و در زمان مقتضی وزرای خارجه نیز به مذاکرات وین بپیوندند.

امروز ظریف همچنین با وزرای خارجه این سه کشور و هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا به طور جداگانه ملاقات کرد.

موضوع هسته ای، مسائل دوجانبه و منطقه ای از محورهای مذاکرات ظریف در این دیدارها بود.

امکان تمدید مذاکرات از نظر ظریف


وزیر خارجه ایران درباره نتایج دیدارها با همتایان اروپائی خود گفت: ما چند دور گفتگو داشتیم که یک دور با هر یک از وزیران خارجه و یک دور با حضور همه نمایندگان ارشد ۱+۵ بوده است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، جواد ظریف با بیان اینکه در این دیدارها درباره نحوه تسریع گفتگوها در چند روز دشوار پیش رو گفتگو کردیم، افزود : ما توافق کردیم به تهیه پیش نویس در سطح روسا ادامه دهیم و در صورت لزوم برای کمک به روند گفتگوها وزرای خارجه هم در جمع مذاکرات حاضر خواهند شد.

وزیر خارجه کشورمان با اشاره به اینکه چند روز آینده بسیار دشوار خواهد بود گفت: من نمی دانم چند روز برای پایان دادن به این( مذاکرات) زمان لازم است. همه تعهد سیاسی دارند تا به سمت جلو پیش بروند اما همانطور که بارها گفته ام اگر اراده سیاسی برای پذیرش واقعیت ها و حرکت به سمت جلو براساس آنچه که در لوزان موافقت کرده ایم، وجود داشته باشد امکان خوبی برای پایان دادن به این مذاکرات تا مهلت تعیین شده یا چند روز پس از آن وجود خواهد داشت.

سخنگوی کاخ سفید: امکان دارد ضرب الاجل ۳۰ ژوئن تغيير کند


به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از رویترز از واشینگتن، جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید گفت این زمان (‌۳۰ ژوئن)‌ "به شدت محکم" باقی است ولی احتمال دارد در صورت لزوم کمی به عقب بیافتد.

وی افزود: موافقت نامه چهارچوب از مذاکره کنندگان می خواهد که سه روز را به زمان تعیین شده (‌۳۰ ژوئن)‌ می‌توانند اضافه کنند.

وزیر خارجه انگلیس: پيشرفت‌هايي داشته‌ايم اما مسايل حل نشده‌اي هم هست


براساس این گزارش؛وزیر امور خارجه انگلیس هم گفت: مذاکرات با سرعت بالا ادامه دارد. ما پیشرفت هایی داریم و قرار است در زمانی مشخص ظرف روزهای آینده (اوایل یا اواسط هفته آینده) و وزرای امور خارجه بار دیگر برای وارد شدن به مذاکرات گردهم آیند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از لوکزامبورگ، فیلیپ هاموند روز دوشنبه تاکید کرد:مصالحه بر سر بازرسی از مراکز هسته ای ایران در صورت توافق با ایران در خصوص برنامه هسته ای بحث برانگیز این کشور امکان پذیر نیست.

وزیر امور خارجه انگلیس پس از دیدار با محمد جواد ظریف همتای ایرانی خود در لوکزامبورگ، خاطر نشان کرد: ما نمی توانیم درباره خطوط قرمز مطلقی که ترسیم کرده ایم، مصالحه کنیم. اگر ما ( درباره برنامه هسته ای ایران) به توافق دست پیدا کنیم، این توافق باید قابل راستی آزمایی باشد چرا که در هر دو طرف بی اعتمادی وجود دارد.

وزیر امور خارجه انگلیس تصریح کرد: تنها یک راستی آزمایی کامل و امکان حصول اطمینان (توسط آژانس بین المللی انرژی اتمی) در خصوص این که دو طرف تعهدات خود را رعایت می کنند، می تواند این اعتماد را در آینده دوباره به وجود آورد.

وزیر امور خارجه انگلیس ادامه داد: با این حال زمینه های مختلفی وجود دارد که ما هنوز درباره آنها توافق نکرده ایم. درست مثل همه مذاکرات دیگر، در این جا نیز لازم است که در آخر کار، بده بستانهایی صورت گیرد و ما نیاز داریم که ایرانیها کمی از خود انعطاف نشان دهند.

برچسب‌ها:

نظر شما