شناسهٔ خبر: 59233103 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: موج | لینک خبر

سخنگوی قوه قضاییه:

۱۷۷۷ فقره شکایت با موضوع حمایت از تولید و اقداماتی برای رفع مشکلات مطروحه به سازمان بازرسی ارسال شده است

موج نیوز

آخرین نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه در سال ۱۴۰۱ با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج، صبح امروز بیست و یکمین و آخرین نشست خبری مسعود ستایشی سخنگوی قوه قضاییه در سال ۱۴۰۱ با اصحاب رسانه آغاز شد.

ستایشی گفت: روز شهید و یاد و خاطره همه شهدای عزیز انقلاب را پاس می داریم و امروز بنا داریم به اقتضای ایام پایانی سال، گزارشی درخصوص تحقق شعار سالجاری «سال تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» در دستگاه قضایی ارائه دهیم.

 

 ۱۲۲ نامه هشداری به دستگاه‌های اجرایی ارسال شده است

 

سخنگوی قوه قضاییه تصریح کرد: با توجه به نامگذاری سال ۱۴۰۱ کلیه  دادگستری ها در سراسر کشور بسیج شده اند تا در ستادهای مرکزی تلاش لازم را در زمینه تولید انجام دادند. در اینباره نیز طبق اعلام سازمان بازرسی کل کشور، ۱۲۲ نامه هشداری به دستگاه‌های اجرایی ارسال شده و ۲۶ فقره پرونده بازرسی در بازرسی های سراسر کشور تشکیل شده و ۷۳۰ فقره پرونده در راستای امر حمایت در کل کشور تشکیل شده که از این تعداد ۲۳۹ پرونده در راستای رفع مشکلات تولیدی مورد نظر قرار گرفته شده است.

وی افزود: همچنین  ۱۷۷۷ فقره شکایت با موضوع حمایت از تولید و اقداماتی برای رفع مشکلات مطروحه به سازمان بازرسی ارسال  شده است.

ستایشی با بیان اینکه در سال جاری در جهت حمایت از دانش بنیان ها، بومی سازی تجهیزات و دستگاه ها در پزشکی قانونی اقداماتی صورت گرفته است تاکید کرد: کیت‌های مختلفی مانند کیت ژنتیک تولید و صرفه جویی ارزی هم بر همین اساس انجام شد. همچنین کیت های جدید ژنتیک نیز در دست ساخت است.

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به برگزاری اختتامیه جشنواره تقدیر از نقد برتر در هفته گذشته خاطرنشان کرد: از میان بیش از ۸۰۰ اثر واصل شده به دبیرخانه قوه قضاییه تنها ۶ اثر برگزیده و  تقدیر شدند. قوه قضاییه در دوره تحول آغوش خود را نسبت به دریافت نظرت همه اندیشمندان گشوده و نه تنها نقد سازنده را موجب خسران‌ نمی‌داند بلکه آن را مایه پیشبرد امور می داند و تاکید رییس قوه قضاییه مبنی بر گفتگوی رو در رو با مردم و شنیدن دغدغه آنها می تواند به فرهنگی رایج تبدیل شود و به جای مذاکرات  بی فایده راه را باعقلانیت هموارتر کند زیرا معتقدیم مردم و حاکمیت از کفایت لازم برخوردار هستند.

 

آخرین جزییات پرونده ابر بدهکار بانکی

 

وی درخصوص جزییات پرونده ابربدهکار بانکی که دادستان تهران خبر آن را اعلام کرده بود، مطرح کرد: ابربدهکار بانکی مربوط به  یک گروه خودرویی بوده و در  کار خودرو  بودند.  پرونده  ۲۷ متهم دارد و اتهام متهم اول پرونده اخلال کلان در نظام اقتصادی کشور از طریق تحصیل مال نامشروع به میزان ۴۱ هزار میلیارد ریال و ۲۹ میلیون یوان کره جنوبی است و اتهام سایر  متهمان ( ۲۶ نفر دیگر ) معاونت در اخلال در کلان نظام اقتصادی کشور است که در تاریخ ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ کیفرخواست پرونده صادر شده و به دادگاه ویژه اقتصادی ارسال شده است.

وی افزود: وقت رسیدگی به پرونده برای  فروردین  ۱۴۰۲ است. قرار تامین قانونی برای متهمان صادر شده و  با تودیع وثیقه آزاد هستند.

 

آخرین جزییات پرونده شکایت ساترا از فیلیمو

 

ستایشی  در پاسخ به سوالی درباره برخورد قضایی با پلتفرم فیلیمو گفت: مجموعه ساترا در رابطه با موضوع مورد بحث طرح شکایت کرده است. این موضوع به شعبه بازپرسی ویژه ارجاع شده است. پرونده مورد رسیدگی قرار می‌گیرد و در نهایت قاضی تصمیم می‌گیرد که در این پرونده قرار منع تعقیب صادر کند. کسی که اعلام موضوع کرده، به این تصمیم اعتراض کرده است و نهایتا پرونده به دادگاه کیفری دو کارکنان دولت ارجاع شده است و در شعبه مربوطه در حال رسیدگی است.

ستایشی درباره آمار کسانی که مورد عفو اخیر رهبری قرار گرفته اند، گفت: کل این افراد ۸۲ هزار نفرند؛ البته دو دسته‌اند برخی متهمین و محکومین اغتشاشات اخیر و برخی محکومین سال‌های قبل که ۲۲ هزار نفر مربوط به حوادث اخیر بود که البته این به معنی این نبوده که همه این ۲۲ هزار نفر در زندان بوده‌اند بلکه برخی قبلاً با قید تعهد آزاد شده بودند و عفو به آنها، زوال سابقه می‌دهد و از تعقیب کیفری معاف می‌شوند.

ستایشی در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه قوه قضاییه و دادستانی در رابطه با شایعه پراکنی سلبریتی‎ ها در فضای مجازی و تشویش اذهان عمومی در ادامه انجام این اقدامات، چه برنامه‎ و برخوردی برای جلوگیری از وقوع اینگونه اقدامات خواهد داشت و اینکه در سال ۱۴۰۱ در خصوص شایعه پراکنی سلبریتی ‎ها در فضای مجازی چه تعداد پرونده قضایی تشکیل شده است، گفت: در این رابطه حجت بر همه تمام و اقدامات با جدیت در حال انجام است.

وی افزود: با هیچ فردی در این زمینه تعارف و مماشات نخواهیم داشت و در ادامه مُر مقررات را برای کسانی که با روان مردم بازی می‌کنند و جامعه را دچار خدشه کنند، اجرا خواهیم کرد.

سخنگوی قوه قضاییه اظهار کرد: حفظ امنیت روانی مردم، مقابله با تشویش اذهان عمومی و پیگرد قانونی منتشرکنندگان اخبار و شایعات نادرست و تحلیل کنندگان بدون سند و مدرک این موارد توسط افراد، تاکید قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران است.

وی افزود: در این رابطه نیز پرونده‌‎های محدودی تشکیل شده است که تعداد آن حدود ۳۰ پرونده است که با رافت و احترام با متخلفان برخورد شده است و اگر گوش شنوا در این رابطه در میان نباشد با اقتدار با متخلفان برخورد خواهیم کرد.

سخنگوی قوه قضاییه در واکنش به سوالی مبنی فرار سینا استوی مدیرعامل صرافی کریپتولند، اظهار کرد: شاید این اظهارات بنده به گوش این فرد برسد و همین فردا خود را به دستگاه قضایی معرفی کند.

 

توقیف ۱۹۵ میلیارد تومان از اموال مدیرعامل صرافی کریپتولند

 

وی افزود: این فرد اگر گوش شنوا دارد باید بر اساس قرار وثیقه قانونی که برایش صادر شده است، خود را به دستگاه قضایی معرفی کند، برای این فرد قرار قانونی به میزان و ارزش مالی ۱۲۶ میلیارد تومان صادر و مطابق مقررات آزاد شد که در ادامه مرحع قضایی وی را احضار کرده که از انجام این کار سر باز زده و به مرجع قضایی مراجعه نکرده است.

ستایشی با بیان اینکه عدم مراجعه این فرد به معنای متواری شدن وی نیست، گفت: اینکه بگوییم این فرد متواری شده است، صحیح نیست چرا که باید ابعاد قضیه این فرد مشخص و سپس برای وی عناوین صادر شود، اتهام این فرد اخلال در نظام اقتصادی از طریق خرید و فروش رمز ارز به صورت غیرقانونی است.

وی افزود: حدود ۱۹۵ میلیارد تومان از اموال متهم توقیف شده است، در خصوص اموال دیگر این فرد نیز اقدامات لازم در حال انجام و موضوع در حال بررسی است.

 

جزییات پرونده قضایی زیبا کلام، کیانیان و منصوری

 

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده قضایی زیبا کلام، کیانیان و منصوری، اظهارکرد: عده‌ای مرتکب نشر اکاذیب به قصد اضرار به غیر و تشویش اذهان عمومی که این نشر اکاذیب مشکلی است که با آن مواجه هستیم و بار‌ها نیز تذکراتی داده می‌شود تا جامعه گرفتار این آفت نشود.

وی افزود: این فرد (کیانیان) متهم به نشر اکاذیب به قصد اضراربه غیر و تشویش اذهان عمومی بوده و پرونده این شخص در شعبه ویژه بازپرسی ناحیه دادسرای عمومی و انقلاب تهران مطرح رسیدگی بوده و در مرحله تحقیقات مقدماتی است به محض اینکه نتیجه مشخص شود بر اساس مقررات اطلاع‌رسانی می‌کنیم.

ستایشی بیان کرد: دو نفر دیگر (زیباکلام و منصوری) متهم به نشر اکاذیب به قصد اضرار به غیر و تشویش اذهان عمومی در فضای مجازی بوده که قرار جلب به دادرسی صادر شده و پرونده به دادگاه کیفری ۲ ارسال شده است همچنین برای این دو شخص نسبت به فعالیت تبلیغی علیه نظام قرار منع تعقیب نیز صادر شده است.

سخنگوی قوه قضاییه در رابطه با برنامه دستگاه قضا برای اینکه تعداد بیشتری از زندانیان بتوانند از مزایای اشتغال در زندان استفاده کنند چیست؟ و ایا دولت هم همکاری در این زمینه داشته دارد؟، گفت: همانطور که روز گذشته در جلسه مشترک با سخنگویان سایر قوا مطرح کردم، قوه قضاییه نیاز به مساعدت و همراهی دیگر قوا در ابعاد مختلف دارد؛ از جمله در برنامه سازمان نیروی انسانی، پشتیبانی و امور راهبردی، تصویب مقررات مناسب با حجم فرایند و پیگیری مجدانه برای تحقق مصوبات دارد.

ستایشی با اشاره به اینکه خوشبختانه در سال ۱۴۰۱ همکاری و اقدامات خوبی از سوی دولت و مجلس صورت گرفت، افزود: برای سال بعدی نیز نوید همکاری و مساعدت دادند. چشم امید به برنامه هفتم توسعه داریم و انشالله این موارد  قانونی، محقق شوند. این قوانین سنواتی در قانون بودجه تجلی یابد انشالله شاهد رفع مشکلات باشیم.

سخنگوی دستگاه قضا اظهار کرد: ۹۸۹ زندانی از تبصره ۱۶ قانون بودجه ۱۴۰۱ وام دریافت کردند که جمع کل مبلغ دریافتی ۱۰۵ میلیارد تومان بوده است. بازگشت زندانیان شاغل که حین ۲ سال قبل آزاد شده اند به طور تقریبی به کمتر از ۵ درصد کاهش یافته است و این نشان از بازدارندگی این اقدام است.

 وی با اشاره به اقداماتی که در حوزه زندان‌ها صورت گرفته است، گفت: قوه قضاییه  و سازمان زندان‌ها برنامه هایی  دارند؛ توسعه زیرساخت‌های اشتغال زندانیان در زندانها، جذب کارآفرینان علاقمند به سرمایه گذاری در توسعه اشتغال زندانیان، پایدار کردن اشتغال زندانیان پس از دوره حبس، کاهش نرخ بازگشت زندانیان به زندان، از جمله این موارد است.

ستایشی خاطرنشان کرد: براساس بند ج تبصره ۱۶ قانون بودجه ۱۴۰۱ میزان کل تسهیلات اهدایی به سازمان زندان‌ها ۵۰۰ میلیارد تومان بوده است که از این میزان، ۳۰۰ میلیارد تومان به اشتغال زندانیان حین حبس و ۲۰۰ میلیارد تومان نیز به اشتغال زندانیان پس از حبس اختصاص یافته است که نتایج آن مشخص است.

وی اضافه کرد: تاکنون بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان طرح کارافرینی توسط زندانیان آزاد شده و کارافرینان به بانک‌های عامل ارسال شده است همچنین ۱۸۰ میلیارد تومان از تسهیلات موصوف با تعهد ایجاد ۲ هزار و ۵۹۰ فرصت شغلی پابدار جذب شده است.

وی با بیان اینکه در خصوص همکاری بانک‌ها و دولت با قوه قضاییه این موارد قابل طرح است، گفت: امسال با توجه به رشد ۱۰ برابری میزان تسهیلات تخصیصی، تبصره ۱۶ نسبت به سال قبل کمک شایانی از سوی دولت به توسعه کارآفرینی و فرهنگ کار در زندان‌ها صورت گرفته است.

سخنگوی دستگاه قضا عنوان کرد: براساس برنامه اعلامی از سوی بانک مرکزی به بانک عامل اعطای تسهیلات ازدواج و فرزندآوری در اولویت پرداخت تسهیلات قرار دارد و منابع بانکی به طبع محدودیت دارد و ممکن است نتوانند تعهدات را کامل انجام دهند و مطلوب است بانک مرکزی به این مهم عنایت کند.

 بر اساس برنامه‌های توسعه اشتغال زندانیان پیش بینی شده است در سال ۱۴۰۲ میزان تسهیلات پیشنهادی این سازمان جهت تخصیص در طرح اشتغال، یک هزار میلیارد تومان باشد که انشالله با همکاری دولت و تصویب آن در لایحه بودجه اشتغال زندانیان در حین و پس از حبس این مبلغ مصوب شده و اختصاص یابد.

 

آخرین اخبار از پرونده حمله به سفارت آذربایجان

 

سخنگوی قوه قضاییه در رابطه با آخرین جزئیات پرونده فرد حمله کننده به سفارت کشور آذربایجان در تهران، اظهار کرد: پرونده این فرد به با قید فوریت در دادسرای عمومی و انقلاب تهران در حال بررسی است و به محض وصول نتیجه، موارد به سمع هموطنان خواهد رسید.

وی در خصوص بحث استرداد و تبادل در این زمینه گفت: این همکاری از سوی طرف آذری انجام نمی‌شود و باید اراده خود را در این رابطه افزایش دهد، در خصوص اینکه گفته می‎ شود قرار است تا هیئاتی به این منظور به کشور بیاید یا خیر اطلاعی ندارم.

براساس مقرارت موضوع فصل دوم از بخش اول قانون مجازات اسلامی، شخصی که در قلمرو جمهوری اسلامی مرتکب جرم شود به تبع مرجع صالحه دادگاه ایران است نسبت به این فرد صلاحیت سرزمینی داریم و رسیدگی می‌کنیم و تحقیقات نیز با جدیت و صرف وقت ادامه دارد.

 

آخرین جزییات پرونده آتش سوزی در زندان اوین

 

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده آتش سوزی در زندان اوین، گفت: این پرونده ۴۰ متهم دارد که متهمین در همان محدوده بوده تحقیقات به لحاظ اهمیت و گستردگی کار ادامه دارد و تا یک ماه آینده قرار نهایی در این پرونده صادر خواهد شد و به دادگاه صالح ارسال می‌شود.

نظر شما