شناسهٔ خبر: 59206435 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

حمایت کارشناسان از پرافتخارترین سرمربی لیگ

فدراسیون فوتبال روی مربی ایرانی به توافق رسید قلعه‌نویی برای دومین بار روی نیمکت تیم ملی نشست

پرافتخارترین سرمربی تاریخ لیگ برتر بعد از چند سال برای بار دوم هدایت تیم ملی ایران را بر عهده گرفت.

صاحب‌خبر -
 
سرویس ورزشی-
پس از کش و قوس‌های فراوان و منتفی شدن حضور سانچز در تیم ملی ایران در نهایت مسئولان فدراسیون فوتبال با امیر قلعه‌نویی سرمربی گل‌گهر سیرجان به توافق نهایی رسیدند و این مربی به صورت رسمی جانشین کارلوس کی‌روش شد. این خبر دیروز قبل از بازی گل گهر سیرجان مقابل نفت مسجدسلیمان رسانه‌ای شد. 
شب گذشته هم در مراسم بهترین‌های فوتسال کشور مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال انتخاب قلعه نویی به عنوان سرمربی تیم ملی فوتبال را تایید کرد. پس از تایید تاج، سایت فدراسیون فوتبال نیز در اطلاعیه‌ای نوشت: «فدراسیون فوتبال ضمن ارج نهادن به زحمات جامعه مربیان فوتبال کشور و تشکر و پاسداشت خدمات کلیه مربیان تیم ملی در ادوار مختلف به آگاهی جامعه فوتبال و مردم عزیزمان می‌رساند براساس بررسی فنی و کارشناسی و توافق انجام شده، آقای امیر قلعه‌نویی مربی ارزشمند کشورمان به‌عنوان سرمربی تیم ملی فوتبال انتخاب شد.»
پیش از فلیکس سانچز، مونتلا و امیر قلعه‌نویی به عنوان گزینه‌های نهایی تیم ملی مطرح بودند که پس از منتفی شدن حضور سانچز مسئولان فدراسیون فوتبال به مذاکره با قلعه‌نویی پرداختند که به نظر می‌رسد توافقات نهایی میان آنها حاصل شده است. نکته قابل توجه این است که قلعه‌نویی هفته گذشته از حضور در بین گزینه‌های سرمربیگری تیم ملی انصراف داده بود.
نگاهی به کارنامه قلعه‌نویی
امیر قلعه‌نویی برای دومین بار به عنوان سرمربی تیم ملی فوتبال ایران انتخاب شد؛ او مربیگری خود را از کشاورز و برق تهران در اوایل دهه ۸۰ آغاز کرد و با حضور در استقلال بود که توانست خود را به عنوان یک مربی قهرمان مطرح کند. او در سال سوم حضورش در استقلال بعد از ۳ سال این تیم را به قهرمانی در لیگ برتر 
برساند.
قلعه نویی بعد از این موفقیت با استقلال و از طرفی نتایج ناامیدکننده تیم ملی در جام جهانی ۲۰۰۶ به عنوان سرمربی ایران انتخاب شد تا در جام ملت‌های آسیا روی نیمکت ایران بنشیند. قلعه نویی در تیم ملی ایران در ۱۷ بازی به ۱۰ برد، ۶ مساوی و یک باخت رسید. تیم او تنها یک شکست مقابل مکزیک با نتیجه ۴-۰ را تجربه کرد.
این اولین شکست امیرقلعه نویی به عنوان سرمربی تیم ملی فوتبال ایران بود. او دراین دیدار سعی کرد بازیکنان لیگ برتر و لژیونرهای شاغل در لیگ امارات را محک بزند. او در جام ملت‌های آسیا توانست با ایران به دور حذفی برسد و برابر کره جنوبی در ضربات پنالتی شکست خورد. تعویض دقایق پایانی وحید طالب‌لو به جای حسن رودباریان آخرین تاکتیکی بود که قلعه‌نویی در آن دیدار استفاده کرد ولی بدشانس بود که بازیکنانی چون رسول خطیبی و مهدی مهدوی کیا که معمولا پنالتی زن هستند در آن دیدار پنالتی‌های خود را از دست دادند و با وجود اینکه طالب‌لو یکی از پنالتی‌ها را گرفت، ایران شکست خورد و حذف شد. 
قلعه‌نویی پس از جدایی از تیم ملی روی نیمکت مس کرمان نشست و سپس در بازگشت به استقلال بار دیگر این تیم را به قهرمانی رساند. تیم فوتبال استقلال تهران با قهرمانی در هشتمین دوره لیگ برتر موفق شد برای بار دوم قهرمان ایران شود و جشن قهرمانی را در شهر مشهد برپا کند. این مربی سپس به سپاهان اصفهان رفت و دو قهرمانی پیاپی را با سپاهان به دست آورد تا برای سه فصل پیاپی حرف اول را در فوتبال ایران تیم‌های امیر قلعه نویی زده باشند. 
پس از یک فصل حضور در تراکتور دوباره سرمربی استقلال شد و این تیم را ضمن قهرمانی در ایران به نیمه نهایی لیگ قهرمانان آسیا رساند. قلعه نویی در استقلال جانشین پرویز مظلومی شد. استقلال در نیم فصل لیگ دوازدهم با ۳۱ امتیاز و به خاطر تفاضل گل کمتر نسبت به سپاهان در جای دوم ایستاد اما در نیم فصل دوم با به‌دست آوردن ۳۶ امتیاز، ۶۷ امتیازه شد و جام قهرمانی را بالای سر برد.
بعد از این همه قهرمانی یعنی ۵ قهرمانی در لیگ و دو قهرمانی در جام حذفی، سال‌های زیادی از آخرین قهرمانی امیر قلعه نویی سپری می‌شود. این مربی بعد از پایان کارش در استقلال در تیم‌های تراکتور، ذوب آهن، سپاهان و گل گهر نیز حضور داشت ولی نتوانست عنوان قهرمانی را به دست بیاورد.
حمایت کارشناسان از انتخاب قلعه نویی
انتخاب قلعه نویی به عنوان سرمربی تیم ملی حمایت برخی از اهالی فوتبال را به دنبال داشت. دیروز ابراهیم قاسمپور ملی‌پوش پیشین فوتبال ایران درباره انتخاب قلعه‌نویی گفت: من و خیلی از کارشناسان فوتبال‌مان با توجه به شرایطی که فدراسیون فوتبال داشت، از ابتدا گفتیم که بهترین انتخاب برای تیم ملی، گزینه ایرانی است و الان هم با توجه به اینکه فدراسیون به لحاظ مالی خیلی شرایط خوبی نداشت، انتخاب امیر قلعه‌نویی به‌عنوان سرمربی تیم ملی تصمیم درستی است.
وی ادامه داد: فدراسیون فوتبال باید همان نگاهی که به مربی خارجی دارد، به مربی ایرانی داشته باشد و اعتماد کند. ما به کی‌روش بیش از هشت سال زمان دادیم، ولی غیر از صعود به جام جهانی هیچ دستاوردی نداشتیم. کی‌روش هر امکانات و خواسته‌ای داشت فراهم شد، اما در جام ملت‌های آسیا هیچ عنوانی کسب نکردیم. فدراسیون فوتبال می‌تواند به ایرانی‌ها هم اعتماد کند، قطعاً ضرر نخواهیم کرد.
«قلعه‌نویی سوپرمن نیست و فدراسیون فوتبال باید از او حمایت کند.»، کارشناس فوتبال کشورمان با بیان این جمله تصریح کرد: قلعه‌نویی مثل هر مربی دیگری به تنهایی نمی‌تواند کاری انجام دهد. او باید مورد حمایت صد درصد قرار بگیرد. فدراسیون حالا که به تصمیم نهایی‌اش رسیده و تصمیم به حضور مربی ایرانی و شخص قلعه‌نویی روی نیمکت تیم ملی گرفته است باید مثل کی‌روش، ویلموتس و مربیان خارجی دیگر هم از او حمایت کند و هرگونه امکاناتی را که نیاز دارد، فراهم آورد.
قاسمپور درباره مدت زمان همکاری قلعه‌نویی با تیم ملی خاطر نشان کرد: همان‌طور که گفتم ما به مربی مثل کی‌روش هشت سال زمان دادیم و تمام امکانات و اختیارات را به او دادیم، اما غیر از صعود به جام جهانی هیچ دستاوردی برای فوتبال ما نداشت. الان هم باید به قلعه‌نویی زمان دهیم و حداقل یک قرارداد چهار ساله با او ببندیم و از وی برنامه بخواهیم. این اتفاق به نفع فوتبال ما خواهد بود، قلعه‌نویی هم می‌تواند با آرامش و تمرکز بیشتر برنامه‌ریزی کند.
تیم ملی به مصاف حریف جنوب شرق آسیا می‌رود؟
پس از معارفه قلعه نویی اردوی ملی‌پوشان کشورمان برای تعطیلات فیفادی از هفته آینده آغاز شود.طبق برنامه‌ریزی فدراسیون فوتبال قرار است تیم ملی در تاریخ 
۳ فروردین یک بازی دوستانه با روسیه در ورزشگاه آزادی برگزار کند. البته پس از لغو دیدار با عراق که قرار بود در ششمین روز سال ۱۴۰۲ برگزار شود و رد درخواست فدراسیون برای بازی تدارکاتی با قطر، احتمال دارد تیم ملی در فیفادی آتی به مصاف یک تیم از جنوب شرق آسیا برود.
مسئولان فدراسیون فوتبال در تماس با مدیران فدراسیون ‌اندونزی خواستار برگزاری بازی دوستانه با تیم این کشور در تهران شده‌اند و حال باید دید با توجه به مذاکرات و تماس‌های صورت گرفته، انجام این مسابقه قطعی خواهد شد؟

نظر شما