شناسهٔ خبر: 59140794 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

بیانیه تروییکای اروپایی درباره تعهدات ایران در قبال آژانس

صاحب‌خبر -

شفقنا- کشورهای اروپایی طرف توافق هسته ای، در رابطه با تعهدات ایران در قبال آژانس بین المللی انرژی اتمی بیانیه مشترکی صادر کردند.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از وبسایت خبری «صدی البلد» مصر، کشورهای بریتانیا، فرانسه و آلمان به عنوان تروییکای اروپایی امضا کننده توافق هسته ای در سال 2015 میلادی، عصر امروز (چهارشنبه) با صدور بیانیه مشترکی، ایران را در رابطه با برنامه هسته ای خود که بنا بر ادعای برخی گزارش های غربی، به غنی سازی 84 درصدی اورانیوم و مرز ساخت بمب هسته ای رسیده، مورد انتقاد شدید قرار دادند.

بریتانیا، فرانسه و آلمان در بیانیه خود ضمن تاکید بر اعمال تحریم های بازدارنده علیه تهران در صورت عدم پایبندی به تعهدات خود در قبال آژانس بین المللی انرژی اتمی، عنوان کردند که هیچ گونه توجیه غیر نظامی برای غنی سازی 84 درصدی اورانیوم در ایران وجود ندارد.

در بیانیه تروییکای اروپایی همچنین عنوان شده که غنی سازی اورانیوم با چنین درصد بالایی در ایران، تشدید بسیار خطرناکی به شمار می آید و تهران به صورت خطرناکی به دستیابی به سلاح هسته ای نزدیک شده است.

بریتانیا، فرانسه و آلمان در ادامه نیز ضمن ابراز نگرانی از تصمیم ایران برای نصب سانتریفیوژهای بیشتر در تاسیسات هسته ای «فردو»، مدعی شدند که تهران «ادعاهایش در مورد صلح آمیز بودن برنامه هسته ای خود» را تضعیف کرده است.

تروییکای اروپایی در پایان نیز ضمن ادعای این که ایران در حال تشدید برنامه هسته ای خود است، تهدیدی برای منطقه و امنیت جهانی به شمار می آید و مسئولیت عدم بازگشت به برنامه جامع ادام مشترک (برجام) را نیز بر عهده دارد چرا که تشدید تنش را انتخاب کرده، بار دیگر از تهران درخواست کردند که هیچ کار دیگری در رابطه با غنی سازی اورانیوم را آغاز نکند.

خبر اصلی را در صدی‌البلد ببینید

نظر شما