شناسهٔ خبر: 59140297 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: رجا | لینک خبر

نگاهی به داستان مسمومیت‌های دانش‌آموزان؛

عامل مسمومیت‌ها انتشار گاز N۲ بوده است/ دستگیری چند نفر از عوامل این اقدام خرابکارانه/ رد پای «مظنونین همیشگی» در مسمومیت دانش‌آموزان

بالاخره پس از گذشت ۷۰ روز از مسمومیت داستانی دانش‌آموزان قم، بروجرد و دیگر استان‌ها، مسئولان ذی‌ربط از علل ایجاد این بحران در مدارس کشور سخن گفته و عامل اصلی مسمومیت را انتشار گاز N۲ اعلام کردند.

صاحب‌خبر -

گروه اجتماعی-رجانیوز: یکی از اخباری که این روزها بسیار دنبال کننده پیدا کرده و بسیاری از خانواده‌ها را نگران کرده است، مسئله مسمومیت سراسری دانش‌آموزان است که از استان قم شروع شده و حال به دیگر استان‌های کشور سرایت کرده است.

 

به گزارش رجانیوز؛ آغاز استان مسمومیت دانش‌آموزان به تاریخ ۹ آذر امسال در منطقه‌ی یزدانشهر قم مربوط می‌شود که طی آن حدود ۵۰ دانش‌آموز مسموم و بلافاصله به بیمارستان منتقل شدند. البته دانش‌آموزان مسموم در کمتر از یک ساعت از بیمارستان مرخص شدند و تنها تعداد کمی از آنها در بیمارستان باقی مانند؛ اما موضوع صرفا به آن یک روز ختم نشد و یک روز بعد در همان مدرسه حدود ۲۰ دانش‌آموز دیگر مسموم و به بیمارستان منتقل شدند. 

 

این روند مسمومیت طی روزهای بعد نیز ادامه پیدا کرد و به مدارس مناطقی همچون زنبیل‌آباد، صفاشهر، پردیسان، نیروگاه و مدارس مرکزی شهر سرایت کرده و منجر به مسمومیت دیگر دانش‌آموزان این استان شد.

 

پس از ادامه پیدا کردن این موضوع، دانشگاه علوم پزشکی قم برای دریافت اطلاعات دقیق‌تر و پیدا کردن عامل این موضوع، از همه دانش‌آموزان مسموم نمونه‌گیری کرد؛ اما نتیجه تمام آزمایشات منفی بوده و تمامی دانش‌آموزان در صحت کامل قرار داشتند.

 

 

بررسی‌های میدانی این قضیه و در پی آن صحبت با دانش‌آموزان مسموم شده خبر از آن می‌داد که همگی آنها بویی شبیه عطر تند و پرتقال گندیده استنشاق کرده و دچار این اتفاق شده‌اند؛ اما متخصصان وزارت بهداشت بخش اعظم این حوادث را ناشی از ترس دانش‌آموزان عنوان کرده‌ بودند.

 

با این حال پس از گذشت چند ماه از این اتفاق هنوز مسئولان و تیم پزشکی به اطلاعات دقیقی از این حادثه نرسیده بودند که مسمومیت دانش‌آموزان به بروجرد رسید. در طی این اتفاق در یکی از مدارس دخترانه بروجرد در تاریخ ۳ اسفند ماه حدود ۸۰ دانش‌آموز دچار مسمومیت شده و برای درمان به مراکز درمانی منتقل شدند.

 

در همان روز مسئولان مربوطه در این استان دستور پیگیری فوری این موضوع را دادند و فرماندار بروجرد در ۴ اسفند اعلام کرد: «براساس اعلام اولیه کارشناسان فنی، نقص فنی سیستم گرمایشی مدرسه احمدیه و نشت گاز سالن ورزشی مجاور علت مسمومیت دانش‌آموزان بوده است.»

 

اما موضوع تنها به مدارس دخترانه قم و بروجرد ختم نشد و روز گذشته مسمومیت دانش‌آموزان مدرسه پسرانه خیام بروجرد خبرساز شد و طی آن مهدی غیبی رئیس اورژانس لرستان اعلام کرد: «کارشناسان اورژانس در مدرسه حضور دارند و اوضاع را تحت کنترل دارند، حال دانش‌آموزان خوب است و مشکلی ندارند.»

 

ناگفته نماند که چند روز پیش، یونس پناهی معاون وزیر بهداشت با تایید عمدی بودن مسمومیت دانش‌آموزان قمی گفته بود که پس از مسمومیت چندین باره دانش‌آموزان در مدارس قم، مشخص شد که این اقدامات برنامه‌ریزی شده بوده است.

 

 

شواهد حاکی از آن است که مسمومیت دانش‌آموزان عمدی بوده و ناشی از ترکیبات شیمیایی در دسترس بوده که عفونی و قابل انتقال به دیگران نیست. این موضوع با تاکید ویژه وزیر بهداشت، مورد تحقیق و بررسی قرار گرفته و مشخص شده است که ترکیبات مواد شیمیایی، جنگی نبوده و هیچ نشانه‌ای از مسری بودن در آنها وجود ندارد.

 

با این وجود پس از گذشت حدود ۷۰ روز از این مسمومیت‌ها در مدارس قم و همچنین پس گذشت یک هفته از این موضوع در مدارس بروجرد، عدم رسیدن به اطلاعات دقیق موجب شد تا نگرانی خانواده‌ها نه تنها بیشتر شود، بلکه موجب شد تا برخی از سودجویان نیز با شیطنت‌های رسانه‌ای به این موضوع دامن زده و با دروغ‌سازی در صدد تشویش اذهان عمومی باشند.

 

 

طبق اطلاعات به دست آمده از ادامه داشتن مسمومیت سریالی دانش‌آموزان، بحران مسمومیت به مدارس اردبیل رسید و دانش‌آموزان دبیرستان‌های دخترانه عفاف، بهاران، معراج و سما دچار این بحران شدند. این اتفاق در شیفت صبح مدارس اتفاق افتاده و مسمومیت با احساس سوزش در گلو و سستی پا آغاز شده است. 

 

بر همین اساس دکتر علی محمدیان اردی رئیس علوم پزشکی اردبیل در گفت‌وگویی اظهار کرد: «در پی تماس تلفنی از طرف تعدادی از مدارس دخترانه با اورژانس، عوامل اورژانس به این مدارس مراجعه کردند که با بررسی‌های میدانی مشخص شد مجموعا دانش‌آموزان هفت مدرسه دخترانه درگیر این موضوع شده‌اند.»

 

همچنین وی ادامه داد: «دانش‌آموزان با علائم تهوع، استفراغ، سر درد، سرگیجه و علائم تنفسی شکایت داشتند و دانشگاه با به کارگیری همه امکانات اورژانسی خود و شهرستان‌های اطراف اقدام به انتقال دانش‌آموزان به مراکز درمانی کرد.»

 

حالا اما پس از طرح این موضوع در مجلس بالاخره رئیس کمیسیون آموزش مجلس از علل مسمومیت داستانی دانش‌آموزان خبر داده و انتشار گاز N۲ را عامل این اتفاق دانسته است.

 

علیرضا منادی سفیدان با اشاره به برگزاری نشست مشترک کمیسیون آموزش با وزیران آموزش و پرورش و بهداشت و درمان و همچنین نمایندگان وزارت اطلاعات در خصوص این موضوع گفت: «براساس پیگیری‌های صورت گرفته از جانب نمایندگان و اعزام گروهی از نمایندگان مجلس به قم و نتیجه آزمایش‌های انجام شده مشخص شد که گاز N۲ در سم منتشر شده در مدارس وجود داشته است.»

 

این نماینده با بیان ویژگی‌های این گاز اظهار کرد: «این سم دارای دو ویژگی است؛ نه تنها بلافاصله در بدن از بین خواهد رفت بلکه به صورت ترکیبی و تلفیقی بوده و به همین دلایل تشخیص آن دشوار است.»

 

این نماینده همچنین خبر داد: «کمیسیون آموزش هفته آینده نشست دیگری با حضور دستگاه‌های امنیتی برگزار خواهد کرد تا مشخص شود که عامل پشت پرده این ماجرا چه کسانی هستند؛ برداشت‌ها حاکی از این است که دشمن پشت این حرکت است.»

 

همچنین این نماینده مجلس پیرو رفع نگرانی‌ خانواده‌ها بیان کرد: «براساس گزارش وزارت بهداشت، دز سم منتشر شده بسیار پایین بوده و خانواده‌ها مطمئن باشند این موضوع به صورت جدی پیگیری می‌شود و خوشبختانه هیچ فوتی بر اثر این مسمومیت نداشته‌ایم.»

 

همچنین آیت‌الله رئیسی رئیس‌جمهور نیز در جلسه هیأت دولت روز چهارشنبه با اشاره به نگرانی‌های ایجاد شده در خصوص مسمومیت تعدادی از دانش‌آموزان در برخی مدارس، به وزیر کشور مأموریت داد ضمن پیگیری و ریشه‌یابی هرچه‌سریع‌تر موضوع، از نتایج پیگیری‌ها اطلاع‌رسانی مستند و مستمر صورت گیرد تا نگرانی خانواده‌ها برطرف شود.

 

رئیس جمهور با تأکید بر همکاری وزارت بهداشت، وزارت اطلاعات و دیگر بخش‌ها با وزیر کشور در این زمینه، گفت که هرگونه اطلاع‌رسانی باید از طریق وزارت کشور انجام شود.

 

هرچند که موضوع مسمومیت دانش‌آموزان مشخص شده و تمامی مسئولین ذی‌ربط توضیحات لازمه را داده و دستورات مورد نیاز را مبذول کردند اما بی‌توجهی به این مسائل و عدم پاسخگویی دقیق مسئولان به همچین مسائلی می‌تواند عواقبی را به دنبال داشته باشد و چه‌بسا سناریوی جدید کشته‌سازی رسانه‌های ضدانقلاب و براندازان را فراهم آورد.

 

روز گذشته نیز سخنگوی فراجا خبر از دستگیری عوامل مسمومیت‌ها در استان فارس خبر داد. سه فردی که دستگیر شده بودند از اقدامات خود گزارش‌هایی برای شبکه اینترنشنال ارسال کرده بودند.

 

بنظر می‌رسد بار دیگر طشت رسوایی ضدانقلاب، بار دیگر بر زمین افتاده است و دروغ‌گویی آن‌ها بار دیگر اثبات شده است. باید دید با رسوا شدن این افراد، چه دست‌هایی در پشت پرده این توطئه  بوده است.

 

انتهای پیام/

نظر شما