قیمت خودرو در روزهای اخیر با کاهش نسبی همراه بوده است اما سوال اینجاست که آیا قیمت خودرو باز هم کاهشی خواهد بود یا دوباره قیمت خودرو گران خواهد شد.
به گزارش افکارنیوز، در میان اخبار منتشر شده آمده که شورای رقابت گویا با فرمول گذاری قیمت پایه خودرو را می خوا هد تغییر دهد و به گفته نایب رییس شورای رقابت برای هر محصولی که در داخل کشور تولید میشود باید سه خودروی مشابه خارجی شناسایی و میانگین قیمت آن سه خودرو به دلار مشخص شود.
پس از آ قیمت با نرخ ارز مرکز مبادله به ریال تبدیل و با قیمت سازمان حمایت مقایسه شود، این خودروها درجهبندی شده و از A تا F طبقهبندی میشوند. متناسب با این رتبهبندی یا قیمت سازمان حمایت انتخاب میشود یا متناسب با شرایطی که قیمت پایه رقابتی مشخص میشود، شورای رقابت تصمیم بگیرد قیمت دیگری را مبنا قرار دهد.
اما از سوی دیگر کارشناسان خودرو معتقدند که این قیمت گذاری در صورتی می تواند باعث کاهش قیمت ها و ثبات قیمت خودرو شود که قیمت گذاری واقعی باشد.
آنچه مشهود است اینکه متاسانه تفاوت قیمت بازار آزاد خودرو و قیمت کارخانه ای باعث به وجود آمدن بازاری شده که سوداگران می خواهند بیشترین سود را ببرند. اگر تولید خودرو در داخل به قدری رشد یابد که کارخانه ها بتوانند خودرو مورد نیاز بازار را تامین کنند و با پرداخت نقدی و فوری خودرو فروخته شود دیگر شاهد این مابه التفاوت خودرو نخواهیم بود و قیمت ها ثبات پیدا می کند.
از سوی دیگر مهدی دادفر دبیرانجمن واردکنندگان خودرو نیز درباره واردات خودرو و احتمال کاهش قیمت خودرو می گوید که روند رشد نرخ ارز، کمبود خودرو در بازارهای جهانی و فرآیندهای سردرگم واردات خودرو از جمله عواملی است که به احتمال زیاد مانع کاهش قیمت خودرو در بازار میشود.
وی افزود: وقتی بازار خودرو در برابر شکسته شدن قیمتها مقاومت میکند، اقدامات صورت گرفته در بازار خودرو بی تاثیر خواهد بود. دولت خیلی دیر به فکر بازار خودرو افتاد. این معضل خودرو کشور از بهار ۱۴۰۱ قابلیت حل داشت اما الان حل این مشکل قابل تصور نیست.
دادفر درباره نحوه فروش خودروهای وارداتی عنوان کرد: اتفاقی که در بازار خودرو کشورمان اتفاق افتاده است، تولید غیر رقابتی، بی توجهی به خواسته مشتری، نداشتن برنامه صحیح، وعدههای غیر واقعی و حساب غیر واقعی باز کردن روی تولیدکنندگان داخلی؛ بازار خودرو را به این روز انداخته است.
دبیرانجمن واردکنندگان خودرو در پاسخ به اینکه آیا تعویض مدیرعامل خودروسازان داخلی تاثیری در روند بازار میگذارد؟ گفت: اگر ۱۰۰ تا مدیرعامل نیز تعویض شود هیچ اتفاق مثبتی را برای بازار خودرو رقم نخواهد زد و کمکی به این بازار نمیکند.
وی با اشاره به پیش فروش خودروهای وارداتی گفت: دولت امروز، در حالی پیش فروش خودرو انجام میدهد که نوع و رنگ ماشین مشخص نیست و تنها خواسته اش این است که مردم پول خودرو را واریز کنند. به غیر از چین، سایر کشور نیز دچار کمبود خودرو هستند، چگونه قرار است خودرو وارد کشور کنیم؟
دادفر تصریح کرد: واردات، اهرمی برای تنظیم قیمت بازار و احترام به انتخاب مشتری است.
باید منتظر ماند و دید شورای رقابت چه فرمولی را در بازار خودرو به کار می گیرد و از سوی دیگر با کاهش نرخ ارز در روزهای اخیر مطمئنا شاهد کاهش قیمت خودرو نیز خواهیم بود اما زمانی که عرضه خودرو ساماندهی خوبی نگیرد مطمئنا خودرو از کالای مصرفی به کالای سرمایه ای تبدیل شده و همچنان رشد قیمت خواهد داشت.
نظر شما