شناسهٔ خبر: 59112930 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

رئیس ‌بنیاد مسکن:

341 هزار مسکن شهری و روستایی در حال ساخت است

صاحب‌خبر -

 

رئیس‌ بنیاد مسکن خبر داد: در حال حاضر 341 هزار واحد شهری و روستایی توسط بنیاد مسکن به مرحله‌ ساخت رسیده است.
اکبر نیکزاد در گفت‌وگو با ایسنا درباره وضعیت نهضت ملی مسکن در بنیاد مسکن اظهار کرد: در حال حاضر با تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی ۲۲۸ هزار واحد توسط بنیاد مسکن به مرحله ساخت رسیده است. هم‌چنین بیش از
۱۰۱ هزار واحد شهری و ۱۱ هزار واحد را در شهر تهران به مرحله‌ اجرا رسانده‌ایم که جمع آن به ۳۴۱ هزار واحد مسکونی رسیده است.
رئیس ‌بنیاد مسکن افزود: افرادی که توانایی مالی دارند با وام ۲۰۰ میلیون تومانی و آورده خود صاحب خانه می‌شوند. کسانی هم که از نظر مالی مقداری ضعیف هستند نهادهایی مثل کمیته امداد، سازمان بهزیستی، بسیج سازندگی و بنیاد مستضعفان به تامین مسکن آنها کمک می‌کنند. در سالروز تاسیس کمیته حضرت امام(ره) تعداد ۲۳ هزار واحدها مسکونی برای اقشار کم‌درآمد بهره‌برداری می‌شود که باعث خوشحالی است.
تجربه ساخت مسکن از سوی انبوه‌سازان
همچنین به گزارش خبرگزاری فارس، به تازگی موضوع قدیمی ‌ساخت مسکن مشارکتی از سوی برخی انبوه‌سازان در رسانه‌ها عنوان شده است و این مسئله را در لایه کاهش آورده متقاضیان ملی مسکن پنهان کرده‌اند.
‌انبوه‌سازان گفته‌اند: «در طرح ملی مسکن اعلام شده است که متقاضیان در یک بازه مشخص باید اقساط 40 میلیون تومانی پرداخت کنند، واقعیت آن است که اغلب متقاضیان این طرح توان پرداخت این آورده را ندارند.»
‌طرح انبوه‌سازان که با عنوان ‌کاهش
200 میلیون تومانی آورده متقاضیان و احتمالا برای رضای خدا اجرایی می‌شود، این‌گونه معرفی می‌شود که «با هدف ساخت پروژه‌ها و خانه‌دار کردن سریع مردم،‌ به وزارت راه و شهر‌سازی پیشنهاد دادیم از توان مالی بخش خصوصی در قبال سهم از پروژه استفاده شود.»
به نظر می‌رسد، پیشنهاد انبوه‌سازان برای انتفاع اقتصادی بیشتر از نهضت ملی مسکن که در قالب کاهش آورده از سوی برخی رسانه‌ها مطرح شده، همان مسکن مشارکتی است. بر این اساس، در دولت دوازدهم و همزمان با شروع ساخت 400 هزار مسکن تحت عنوان طرح اقدام ملی، رئیس‌ انجمن انبوه‌سازان در مصاحبه‌ای گفته بود: «به علت گرانی زمین در تهران، ۴۰ درصد قیمت مسکن را هزینه خرید زمین تشکیل داده و اگر از زمین‌های ارزان‌قیمت اطراف تهران برای ساخت شهرک‌های مسکونی مدرن و مجهز به همه امکانات سکونتی با مسیرهای دسترسی سریع به مرکز استفاده شود، تقاضای مغفول‌مانده در این سال‌ها، مشتری این شهر‌ک‌ها خواهد شد.»
به گفته رئیس ‌انجمن انبوه‌سازان در آن زمان، «‌دولت فقط باید مجوز احداث این شهرک‌ها را صادر کند و تسهیلات بانکی برای ساخت با نرخ مشارکتی در اختیار انبوه‌ساز قرار دهد. انبوه‌ساز با پول خود زمین این شهرک‌ها را خریداری می‌کند و چون تعداد شهرک‌ها محدود نیست و همزمان مجوز حداقل ۱۰ شهرک برای اطراف تهران احداث می‌شود، ساخت‌وساز به صورت رقابتی انجام خواهد شد و عوامل شهر‌ک‌ها سعی می‌کنند با تجهیزات بیشتر و امکانات بهتر و حتی قیمت رقابتی‌، مشتری برای واحدهای خود جذب کنند.»
این پیشنهاد انبوه‌سازان سبب شد تا نیمی از 400 هزار واحد مسکونی طرح اقدام ملی دولت دوازدهم بر پایه مشارکت بنا شود. موضوعی که سبب شد تا شکست این طرح از همان ابتدا قطعی به نظر رسیده و در نهایت نیز شمار واحدهای مسکونی ساخته شده به این شیوه به 100 هزار واحد مسکونی نرسد. کارشناسان معتقدند این شیوه ساخت مسکن به دلایل مختلف می‌تواند زمینه قفل شدن ساخت مسکن را فراهم کند
دلایل شکست طرح‌های مسکنی انبوه‌سازان
در این راستا، محمدهادی محمدی؛ کارشناس حوزه مسکن در تشریح دلایل عدم موفقیت مسکن مشارکتی گفت: «از آن‌جایی که قرار است واحدهای ساخته شده توسط انبوه‌سازان با قیمت بازار به فروش برسند، در عمل کاهش قیمتی اتفاق نخواهد افتاد‌.»
وی افزود: «‌در این شیوه انبوه‌‌سازی افزایش تعداد خانه‌های خالی دور از انتظار نخواهد بود زیرا انبوه‌سازان که مانعی برای احتکار واحد نوساز خود نمی‌بیند، از عرضه این واحدها در دوران رکود قیمت‌ها خودداری می‌کنند و در زمانی که قیمت‌ها با رشد قابل توجهی مواجه شود، واحدهای خود را با قیمت‌های بالا به فروش می‌رسانند. ‌در مدل مشارکتی تولید مسکن، تاخیر در به پایان رساندن پروژه نه تنها زیانی را متوجه انبوه‌ساز نمی‌کند بلکه عائدی بسیاری نیز نصیب آنها خواهد کرد‌.»
این سخن کارشناس اقتصادی در حالی است که ایرج رهبر، عضو کانون انبوه‌سازان درخصوص افزایش قیمت مصالح و تأثیر آن روی ساخت و سازها به مهر گفت: با توجه به اینکه دلار روزانه قیمت‌گذاری می‌شود و همه کالاها نه تنها مصالح ساختمانی افزایش پیدا کرده است بنابراین دولت باید برای جلوگیری از این امر راهکاری بیندیشد. مسئولین با انبوه‌سازان به توافق خواهند رسید اما مردم هم آماده افزایش قیمت در بازار مسکن باشند چرا که مسکن یک کالای سرمایه‌ای و عمری است.

برچسب‌ها:

نظر شما