شناسهٔ خبر: 59100610 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

سخنگوی وزارت خارجه: ایران آماده بازگشت به میز مذاکره است

صاحب‌خبر -

شفقنا – ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری که صبح امروز برگزار شد، درخصوص واکنش نتانیاهو درباره اظهارات اخیر گروسی، اظهار کرد: اینکه ایران در بحث حمایت از حقوق شناخته شده و قانونی ملت ایران از همه امکانات و ظرفیت های سیاسی و قانونی و حقوقی وجود دارد، استفاده کرده است. حفاظت از توانایی ها و ظرفیت های هسته ای ایران در سایه همین مراقبت ها و مقاومت ها صورت گرفته است.

وی ادامه داد: در ارتباط با قطعنامه ۵۳۳ اتفاقا ایران در چارچوب نشست‌ها و مکاتبات رسمی با آژانس بارها و بارها به این قطعنامه استناد کرده است. در کنفرانس‌های مربوط به ان.پی.تی این موضوع مورد استناد هیأت شرکت کننده ایران بوده است و حتی در کنفرانس‌های مربوط به بازنگری مقررات ان.پی.تی از جمله در آخرین نشست آن در بند ۱۰۰ پیش نویس سند نهایی اخیر اجلاس بازنگری مقررات ان.پی.تی ایران این را مطرح و در پیش نویس گنجانده شده ولی پیش نویس به دلایل دیگری مصوب نشد ولی ایران به این قطعنامه استناد کرد. قطعنامه ۴۴۴ هم هست که مفادی در این خصوص دارد ایران بارها به قطعنامه ۴۴۴ اشاره کرده است.

آقای کنعانی بیان کرد: ایران از همه حقوق شناخته شده خو در مسیر سیاسی، حقوقی و بین المللی برای حفاظت و مراقبت از حقوق انرژی هسته ای استفاده کرده و همچنان استفاده می‌کند. انتظار داریم آژانس  به مسئولیت‌ها و تعهدات خود در حفاظت و حمایت از حقوق هسته‌ای کشورهای عضو آژانس اقدام کنند.

وی در پاسخ به سؤالی درباره دیپلماسی و رویکرد تعاملی ایران در هفته گذشته از جمله سفر وزیر خارجه به ژنو و تفاهمات ایران و آژانس و اینکه این فضا و تفاهم ایران و آژانس می‌تواند زمینه جدی شدن مذاکرات رفع تحریم‌ را فراهم کند؟ اظهار داشت: ایران به دیپلماسی پایبند است و دیپلماسی را چه در قالب دوجانبه و چندجانبه بهترین چارچوب برای حل و فصل اختلافات تلقی و بر این مبنا عمل می‌کند. پویایی دیپلماسی ایران در همین چارچوب است.

وی افزود: ورود ایران به مذاکرات برای حل و فصل موضوع هسته ای که به انعقاد توافق برجام منتهی شد براساس اعتقاد و پایبندی ایران به موثر بودن دیپلماسی چندجانبه بوده و بر این مبنا وارد مذاکره و توافق شد. ولی توافق‌ها یک مسیر دو طرفه است برای همه اعضایی که در آن چارچوب وارد مذاکره شده و توافق را امضا کردند. ایران بارها و بارها تأکید کرده که به روند مذاکره برای بازگشت مسئولانه و متعهدانه همه طرف‌ها از جمله دولت آمریکا به تعهداتش در چارچوب برجام پایبند است.

آقای کنعانی گفت:‌ سفر گروسی به تهران ادامه مسیر دیپلماسی برای ایجاد مسیر بهتر و نزدیک‌تر جهت حل و فصل برخی اختلاف نظرهای فنی و تکنیکی در مناسبات ایران با آژانس بود که خوشبختانه به تفاهم‌های خوبی منجر شد و امیدواریم در صورت تکمیل این روند و اقدامات مسئولانه آژانس در اجرای تفاهمات زمینه برای حل و فصل اختلافات فنی فراهم شود و راه و بهانه از دست کسانی که این گونه موضوعات فنی را مانعی برای بازگشت به توافق می‌دانند این بهانه از دست آنها گرفته شود. ایران به مسیر دیپلماسی پایبند بوده و خواهد بود ولی مسیر دیپلماسی و توافقات مسیر دوجانبه است و باید بببینیم این پایبندی و التزام در طرف های مقابل وجود دارد یا خیر.

وی درباره نشست امروز شورای حکام اظهار داشت: نشست آژانس در چارچوب نشست‌های دوره‌ای است مسائل مربوط به ایران و طرح نکات مرتبط با ایران در نشست امروز آژانس است این هم در چارچوب موضوعاتی است که در برنامه‌های آژانس به صورت دوره‌ای مطرح می‌شود. نشست امروز صرفا مربوط به مسائل هسته‌ای ایران نیست و موضوعات دیگری در برنامه های آژانس قرار دارد.

آقای کنعانی درباره موافقتنامه تبادل محکومان با بلژیک، گفت: انعقاد این موافقتنامه مدت ها در جریان بوده است و روندحقوقی خودش را طی کرده بود. متاسفانه با تحولاتی که در درون بلژیک شاهد بودیم در یک رویکرد سیاسی شاهد تعلیق این موافقتنامه بودیم. لازم است اشاره کنم که موافقتنامه انتقال محکومان میان جمهوری اسلامی ایران و بلژیک یک موافقتنامه عمومی، حقوقی و کاملاً غیر سیاسی است که میان ایران و خیلی از کشورها هم بیش از این امضا شده است. در ارتباط با دیپلمات بازداشت شده جمهوری اسلامی ایران در بلژیک بارها اعلام کرده‌ایم تمام مراحل بازداشت، بازجوئی، تشکیل دادگاه و صدور حکم قضایی برای این دیپلمات غیرقانونی بوده و نقض فاحش کنوانسیون وین بوده است. بنابراین در مجموع با تحولی که به تازگی رخ داده امیدوار هستیم که شاهد گشایشی در ارتباط با پرونده این دیپلمات باشیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در مورد سفر معاون وزیر امور خارجه به باکو گفت: این سفر به منظور شرکت در نشست گروه تماس جنبش عدم تعهد انجام شد و فرصت خوبی بود که دیدارهای دوجانبه با مقامات عالی جمهوری آذربایجان درباره درباره روابط دو کشور انجام شود.

کنعانی با بیان اینکه دیدارهایی با وزیر خارجه آذربایجان و دستیار رئیس جمهور این کشور در امور سیاست خارجی و همچنین معاون وزیر خارجه آذربایجان درباره موضوع سفارت آذربایجان در تهران انجام شد، افزود: عامل این حادثه با انگیزه های شخصی به سفارت این کشور در تهران حمله کرده است و آقای صفری گزارشی از اقدامات انجام شده در این ارتباط به مقامات جمهوری آذربایجان ارائه کرده است.

وی یادآور شد: در چارچوب موافقتنامه معاضدت قضایی با جمهوری آذربایجان، آماده همکاری مشترک و رفع سوء تفاهمات در ارتباط با حادثه سفارت آذربایجان در تهران هستیم.

کنعانی با اعلام آمادگی اینکه ایران میزبان هیاتی از جمهوری آذربایجان برای مشورت های دوجانبه و پیگیری حادثه باشد، اظهار داشت: در ملاقات آقای صفری با مقامات آذربایجانی توافق شد که چارچوب امور قضایی برای همکاری های دو کشور در این ارتباط فراهم شود.

به گفته وی، همچنین به طرف آذربایجانی تاکید شد که کوتاه ترین مسیر برای رفع سوء تفاهم و حل مسئله همچنین بازگرداندن مسیر روابط به روند طبیعی خود و آغاز مجدد فعالیت های آذربایجان در تهران و حرکت در مسیر قضایی است و باید موضوع از دیدگاه های سیاسی و تبلیغاتی به دور باشد.

کنعانی ادامه داد: در این نشست ها توافق شد که طرفین مشورت‌ها و گفتگوهای خود را ادامه دهند و تبادل هیات های دوجانبه نیز انجام شود.

وی درباره انتقال محموله سلاح از رژیم صهیونیستی به آذربایجان نیز گفت: نمی توانم به اظهارات یک خبرگزاری صهیونیستی استناد کنم و بر اساس آن موضع بگیرم؛ موضع ما در ارتباط با رژیم صهیونیستی واضح است روابط ما هم در چارچوب روابط همسایگی با کشورهای منطقه اصول و مبانی روشنی دارد و ما انتظارات و توقعات دقیق و اعلام شده به کشورهای همسایه منطقه در ارتباط با حرکات موزون و تحرکات بی ثبات کننده رژیم صهیونیستی در منطقه قبلا منتقل کردیم.

وی ابراز امیدواری کرد که کشورهای منطقه و همسایه به مصالح کشورهای منطقه مناسبات همسایگی و حسن نیت مشترک منطقه‌ای توجه کنند و در مناسبات خودشان با رژیم صهیونیستی به حساسیت‌های جمهوری اسلامی ایران توجه کافی و لازم را داشته باشند.

کنعانی در پاسخ به سوالی در مورد سفر وزیر خارجه به عراق و مذاکرات عربستان گفت: سفر آقای امیر عبداللهیان موضوعات دو جانبه و متنوع بوده است و در دیدار های سطح عالی که صورت گرفت موضوعات مختلف مورد توجه دو کشور مورد گفت و گو و مورد نظر قرار است و از این موضوع استقبال می‌کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه ایران از نقش واسط عراق در موضوع مناسبات ایران و عربستان استقبال می کند، درباره روبط با مصر نیز گفت:ایران، مصر را جزو همسایگان منطقه‌ای می داند و نگاه ایران نگاه گسترش با کشورهای دوست است و مصر هم از این قاعده مستثنی نیست.

آقای کنعانی در پاسخ به سوالی درخصوص ادعای استفاده از پهپادهای ایرانی در اوکراین، گفت: از نظر ما در این موضوع، مساله وجود ندارد بلکه مساله سازی وجود دارد زیرا بارها تاکید شده که همکاری های ایران و روسیه محدود به همکاری‌های نظامی نیست و تمرکز بر موضوعات نظامی در همکاری میان ایران و روسیه تقلیل دادن سطح همکاری‌های دوجانبه میان دو کشور است.

وی با تاکید بر اینکه کسی نمی‌تواند جمهوری اسلامی ایران را به دلیل داشتن رابطه با روسیه در حوزه نظامی و دفاعی مواخذه کند، اظهار داشت: آنچه که در ارتباط با پهپادها مطرح شد، ادعای آنها است که جمهوری اسلامی ایران به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین پهپاد صادر می کند؛ آقای وزیر هم توضیح دادند که پهپادهایی که ما داده بودیم، ماهها قبل از شروع جنگ اوکراین بوده و دولت روسیه هم اعلام کرده که از آن در جنگ اوکراین استفاده نکرده است و اوکراین و طرف های غربی در ارتباط با اثبات ادعای خودشان هیچ مدرک مستندی و مستدلی ارایه نکرده اند.

وی با اشاره به نشست فنی ایران و اوکراین که در مسقط برگزار شد، گفت: با این وجود، اوکراین نتوانسته است مستنداتی در اثبات ادعای خود مبنی بر استفاده از پهپاد ایرانی در جنگ علیه اوکراین ارائه کند بنابراین با انگیزه های سیاسی به دنبال مساله سازی هستند در حالی که طرف های مشخصی میلیاردها دلار تسلیحات و تجهیزات به یک طرف جنگ صادر می‌کنند.

وی به اظهارات اخیر یک مقام عالیرتبه اروپایی استناد کرد که گفته تاکنون اتحادیه اروپا بیش از ۶۰ میلیارد دلار تسلیحات و تجهیزات نظامی به اوکراین صادر کرده است.

آقای کنعانی درباره ضرب و شتم یک از ماموران مرزبانی ایران در مرز با افغانستان اظهار داشت: در این زمینه هیات های ذیربط دو کشور بلافاصله ورود کرده‌ و موضوع را حل و فصل کردند.

وی با یادآوری اینکه دو کشور در موضوعات مرزی کمیته های مرزی دارند، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران به حفظ امنیت مرزی خود اهتمام جدی دارد و به موقع اقدام می کند و در عین حال از ظرفیت‌های دیپلماتیک هم برای رفع مشکلات استفاده می کند.

سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به انتشار اخباری مبنی بر  بسته‌شدن سفارت انگلیس در تهران گفت: این خبر را تکذیب می‌کنم.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که خلیل زاد یکی از دیپلمات‌های آمریکایی به تازگی مدعی شده که ایران مرکز اصلی القاعده است و سرکرده جدید القاعده در ایران است، گفت: پرورش دهندگان القاعده و حامیان القاعده که سالیان طولانی در افغانستان مرتکب جرم و جنایت شده‌اند با مطرح کردن اینگونه اظهارات فرافکنی می‌کنند و موضوعاتی را علیه ایران مطرح می‌کنند.

وی تاکید کرد: اینگونه اتهامات به ایران نمی‌چسبد.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در ارتباط با برخی از اخبار منتشر شده در مورد رابطه رژیم صهیونیستی و ترکمنستان از جمله ایجاد سفارت این رژیم در ترکمنستان در نزدیکی مرزهای ایران تصریح کرد: رابطه بین ترکمنستان و رژیم صهیونیستی رابطه جدیدی نیست و مربوط به دهه ۹۰ میلادی است.

وی همچنین با بیان اینکه روابط ایران و ترکمنستان به عنوان دو کشور همسایه رابطه خوب و دوستانه و توام با اراده مشترک برای گسترش مناسبات است، گفت: دولت ترکمنستان به حساسیت‌های ایران اشراف و توجه دارد. قبلا این حساسیت‌ها به ترکمنستان منتقل شده است و ترکمنستان به ما وعده داده است که به منافع و حساسیت‌های ایران واقف هستیم و به آن ملتزم خواهد بود.

آقای کنعانی گفت: آنچه که در مورد سفارت رژیم صهیونیستی در ترکمنستان مطرح شده بحث انتقال سفارت به ساختمان جدیدی است و در واقع جابجایی مکانی است.

نظر شما