شناسهٔ خبر: 58951259 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

مجلس معافیت مالیاتی تمام موسسات آموزشی و کمک آموزشی را لغو کرد / معافیت مالیاتی برای لوکس نشین ها!

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی نوبت صبح امروز (یکشنبه) هفتم اسفند ۱۴۰۱، شیفت اول از دومین روز بررسی جزییات لایحه بودجه ۱۴۰۲،‌ ۱۸ مصوبه در بخش درآمدی داشتند. آنان همچنین یک بند از این بخش را برای تعیین تکلیف به کمیسیون تلفیق بودجه بازگرداندند.

صاحب‌خبر -
  • واردات آمبولانس فوریت‌های اجتماعی از پرداخت حقوق ورودی و عوارض گمرکی معاف شد
  • ارجاع بند مربوط به اخذ مالیات از صادرات محصولات معدنی، فلزی و غیرفلزی به کمیسیون تلفیق
  • مخالفت مجلس با اختصاص مالیات و عوارض ارزش افزوده دریافتی از معادن به استان محل استقرار
  • اختصاص مالیات و عوارض ارزش افزوده دریافتی از واحدهای تولیدی و پروژه‌ها به استان محل استقرار
  • مراکز درمانی مکلف به کسر ۱۰ درصد مالیات از حق‌الزحمه پزشکان شدند
  • ۱۰ درصد عوارض از عرضه‌کنندگان بازی‌های خارجی اخذ می‌شود
  • مالیات اشخاص حقوقی دارای پروانه فعالیت‌های تولیدی ۷ درصد کاهش می‌یابد
  • تکلیف مجلس به دستگاه‌های اجرایی برای ثبت معافیت‌ها و تخفیفات مالیاتی و گمرکی قانونی خود
  • تعیین سقف برای معافیت مالیاتی انتشاراتی و مطبوعاتی
  • مخالفت مجلس با اخذ مالیات ۲ درصدی از خودروهای با قیمت بیشتر از ۳ میلیارد تومان
  • مجلس معافیت مالیاتی تمام موسسات آموزشی و کمک آموزشی را لغو کرد
  • مخالفت مجلس با اخذ مالیات ۲ درصدی از خودروهای با قیمت بیشتر از ۳ میلیارد تومان/ مالیات خودروهای لوکس تعیین شد
  • افزایش اختیارات سازمان امور مالیاتی در قانون مالیات‌های مستقیم
  • سازوکار مالیاتی مجلس برای تبلیغات کالا در روزنامه‌ها و نشریات
  • واحدهای مسکونی لوکس از مالیات معاف شدند
  • مدارس دولتی از پرداخت هزینه‌های برق، گاز و آب معاف شدند
  • اعمال تخفیفات مالیاتی به ازای فرزند سوم و بیشتر
  • مجوز مجلس برای واردات ماشین‌آلات و تجهیزات راهداری با معافیت از حقوق ورودی
  • سازوکار مجلس برای حمایت از اجرای طرح‌های عمرانی گروه‌های جهادی
  • پایان چهارمین جلسه بررسی بودجه ۱۴۰۲

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، جلسه علنی نوبت اول امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی از لحظاتی قبل به ریاست محمد باقر قالیباف آغاز شد. ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون تلفیق در خصوص جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۲ کل کشور در دستور کار جلسه علنی نوبت اول امروز نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار دارد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی از صبح روز گذشته بررسی جزئیات لایحه بودجه سال آتی را در صحن مجلس آغاز کرده و تاکنون تا بخش درآمدی تبصره ۶ لایحه پیش رفته اند. جلسات مجلس شورای اسلامی تا پایان بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۲هر روز در سه نوبت برگزار خواهد شد.

واردات آمبولانس فوریت‌های اجتماعی از پرداخت حقوق ورودی و عوارض گمرکی معاف شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در  جلسه علنی نوبت صبح امروز (یکشنبه) مجلس و در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۲ کل کشور، با پیشنهاد علیرضا عباسی در بند م تبصره ۶ لایحه موافقت کردند.

بر اساس این پیشنهاد مصوب در بند م تبصره ۶، واردات آمبولانس فوریت های اجتماعی توسط سازمان بهزیستی کشور در سال ۱۴۰۲ از پرداخت حقوق ورودی و عوارض گمرکی معاف است.

بر اساس بند م تبصره ۶ لایحه بودجه، واردات خودروی آمبولانس توسط سازمان اورژانس کشور، هلال احمر و بنیاد شهید و امور ایثارگران و دانشگاههای علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی کشور در سال ۱۴۰۲ از پرداخت حقوق ورودی و عوارض گمرکی معاف است.

ارجاع بند مربوط به اخذ مالیات از صادرات محصولات معدنی، فلزی و غیرفلزی به کمیسیون تلفیق

رییس مجلس شورای اسلامی بند مربوط به اخذ مالیات از صادرات کلیه مواد و محصولات معدنی، فلزی و غیرفلزی را جهت بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۲ ارجاع داد.

محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی پس از طرح پیشنهادی از سوی مجتبی توانگر نماینده تهران و اظهارات دولت و کمیسیون مربوطه در این زمینه، طی اظهاراتی گفت: آقای میرکاظمی شاهد است که در شورای هماهنگی اقتصادی بحث شد که حقوق گمرکی از ۴ درصد به یک درصد کاهش یابد؛ در این زمینه نیز دولت لایحه داد و مجلس نیز همراهی کرد. از سوی دیگر درباره سود بازرگانی تصمیم گیری در اختیار دولت است.

وی افزود: فکر می‌کنم که در حوزه معافیت های ورودی حرفی نیست اما پیشنهاد تکمیل زنجیره که از سوی آقای توانگر مطرح شد، ممکن است سهم درآمدی دولت را کاهش زیاد دهد؛ بر همین اساس بند ن جهت بررسی بستر به کمیسیون تلفیق ارجاع داده می‌شود.

متن کامل بخش درآمدی بند ن تبصره ۶ لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور به شرح زیر است:

«ن ـ به منظور اجرای قانون جهش تولید دانش بنیان و توسعه زنجیره ارزش تولید و عبور از خام فروشی، صادرات کلیه مواد و محصولات معدنی، فلزی و غیرفلزی مندرج در لیست آئین‌نامه اجرایی بند(ص) تبصره(۶) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ در تمام نقاط کشور مشمول مالیات بر درآمد شده و از ابتدای سال ۱۴۰۲، حداقل نیم درصد(۰.۵%) از ارزش صادراتی این کالاها به عنوان عوارض صادراتی أخذ خواهد شد. میزان دقیق این عوارض در دستورالعملی که توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری وزارت نفت و معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد تعیین خواهد شد. وزارت امور اقتصادی و دارایی موظف است نسبت به وصول منابع حاصل از این بند، همچنین مالیات بر درآمد موضوع بند (ص) تبصره (۶) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور مصوب ۲۵/ ۱۲/ ۱۴۰۰ و نیز حقوق ورودی(مطابق بند(د) ماده(۱) قانون امور گمرکی مصوب ۲۲/ ۸/ ۱۳۹۰ و اصلاحات بعدی آن) کلیه ماشین آلات و تجهیزات، قطعات، مواد اولیه و واسطه ای تولیدی، صنعتی، معدنی و کشاورزی حقوق گمرکی آن به مأخذ یک درصد(۱%) محاسبه می شود، اقدام و منابع حاصل را به ترتیب به ردیف های درآمدی شماره های ۱۱۰۵۲۰، ۱۱۰۵۱۸ و ۱۱۰۴۱۸ جدول شماره(۵) این قانون واریز نماید.»

مخالفت مجلس با اختصاص مالیات و عوارض ارزش افزوده دریافتی از معادن به استان محل استقرار

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی نوبت صبح امروز (یکشنبه) مجلس و در جریان بررسی گزارش کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۲ در بخش درآمدی، با پیشنهاد علیرضا سلیمی در بند ع تبصره ۶ لایحه بودجه مخالفت کردند. بر اساس این پیشنهاد، مالیات و عوارض ارزش‌ افزوده دریافتی از معادن واقع در استان به حساب استان محل استقرار معادن با رعایت جزء (۲) ماده (۳۸) و ماده (۳۹) قانون مالیات بر ارزش‌ افزوده مصوب ۲/ ۳/ ۱۴۰۰ منظور می‌شود.

در نهایت نمایندگان با این پیشنهاد مخالفت کردند.

اختصاص مالیات و عوارض ارزش افزوده دریافتی از واحدهای تولیدی و پروژه‌ها به استان محل استقرار

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی نوبت صبح امروز (یکشنبه)مجلس، بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۲ کل کشور را بررسی کرده و بند ع تبصره ۶ لایحه بودجه را به تصویب رساندند.

در بخش درآمدی بند ع تبصره ۶ لایحه بودجه ۱۴۰۲ آمده است که؛ مالیات و عوارض ارزش‌ افزوده دریافتی از واحدهای تولیدی و پیمانکاران طرح(پروژه)‌های واقع در استان به حساب استان محل استقرار واحد تولیدی با رعایت جزء (۲) ماده (۳۸) و ماده (۳۹) قانون مالیات بر ارزش‌ افزوده مصوب ۲/ ۳/ ۱۴۰۰منظور می‌شود.

مالیات و عوارض ارزش‌ افزوده واحدهای خدماتی ملی به نسبت سهم هر استان از جمعیت کشور، به حساب خزانه استان ذی‌ربط واریز می‌شود.

مراکز درمانی مکلف به کسر ۱۰ درصد مالیات از حق‌الزحمه پزشکان شدند

ا تصویب مجلس کلیه مراکز درمانی مکلف شدند تا ۱۰ درصد از حق‌الزحمه یا حق‌العمل گروه پزشکی را به عنوان علی‌الحساب مالیات کسر و به نام پزشک مربوط تا پایان ماه بعد از وصول مبلغ صورتحساب به حساب سازمان امور مالیاتی کشور واریز کنند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه)، در جریان بررسی گزارش تلفیق بودجه ۱۴۰۲ در بخش درآمدی، بند ف تبصره ۶ این لایحه را به شرح زیر تصویب کردند:

«ف -کلیه مراکز درمانی اعم از دولتی، خصوصی، وابسته به نهادهای عمومی، نیروهای مسلح، خیریه‌ها و شرکت‌های دولتی مکلفند ده‌ درصد (۱۰%) از حق‌الزحمه یا حق‌العمل گروه پزشکی که به‌موجب دریافت وجه صورت‌حساب‌های ارسالی به بیمه‌ها و یا نقداً از طرف بیمار پرداخت می‌شود به‌عنوان علی‌الحساب مالیات کسر و به نام پزشک مربوط تا پایان ماه بعد از وصول مبلغ صورتحساب به حساب سازمان امور مالیاتی کشور واریز کنند. مالیات علی‌الحساب این بند شامل کلیه پرداخت‌هایی که به‌عنوان درآمد حقوق و کارانه مطابق قوانین بودجه سنواتی پرداخت و مالیات آن کسر می‌شود، نخواهد بود. حکم ماده (۱۹۹) قانون مالیات‌های مستقیم در اجرای این بند جاری می‌باشد.»

۱۰ درصد عوارض از عرضه‌کنندگان بازی‌های خارجی اخذ می‌شود

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه)، در جریان بررسی گزارش تلفیق بودجه ۱۴۰۲ در بخش درآمدی، بند ق تبصره ۶ این لایحه را به شرح زیر تصویب کردند: «ق‌- ‌سازمان امور مالیاتی با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف است از عرضه‌کنندگان انواع بازی‌های خارجی قابل نصب در رایانه، تلفن‌های همراه و پیشانه بازی (کنسول) عوارضی معادل ده درصد (۱۰%) قیمت فروش را اخذ و به حساب درآمد عمومی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز نماید.»

مالیات اشخاص حقوقی دارای پروانه فعالیت‌های تولیدی ۷ درصد کاهش می‌یابد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی نوبت صبح امروز (یکشنبه) مجلس، و در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۲، بند ت تبصره ۶ لایحه را به تصویب رساندند.

بر اساس بند ت تبصره ۶؛ در راستای سیاست‌های حمایت از تولید، نرخ مالیات موضوع ماده (۱۰۵) قانون مالیات‌های مستقیم اشخاص حقوقی دارای پروانه بهره‌برداری از وزارتخانه‌های ذی‌ربط در فعالیت‌های تولیدی در سال ۱۴۰۱ معادل هفت واحد درصد کاهش می یابد. این بخشودگی علاوه بر سایر معافیت‌ها و بخشودگی‌ها و مشوق‌های قانونی اشخاص مذکور می‌باشد.

تکلیف مجلس به دستگاه‌های اجرایی برای ثبت معافیت‌ها و تخفیفات مالیاتی و گمرکی قانونی خود

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی نوبت صبح امروز (یکشنبه) مجلس و در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۲، جزء‌های ۱ و ۲ بند ث تبصره ۶ لایحه را به تصویب رساندند.

بر اساس بند ث تبصره ۶، به‌منظور ایجاد شفافیت و اصلاح سیاست‌گذاری در معافیت‌های مالیاتی:

۱- وزارت امور اقتصادی و دارایی موظف است در راستای هدفمندسازی معافیت‌های مالیاتی و گمرکی و شفاف‌سازی حمایتهای مالی، سیاست اعتبار مالیاتی و گمرکی با نرخ صفر را جایگزین معافیت‌های قانونی مالیاتی مصرح در قانون مالیات‌های مستقیم و قانون امور گمرکی نموده و فهرست تمامی معافیت‌های مالیاتی و گمرکی و میزان معافیت آنها را مشخص نماید. این فهرست باید شامل حوزه فعالیت اشخاص، میزان درآمد مالیاتی و گمرکی محاسبه‌ نشده در اثر این معافیت‌ها و استناد قانونی این معافیت‌ها باشد.

۲- دستگاه های اجرائی موظفند معافیت‌ها و تخفیفات مالیاتی و گمرکی قانونی را ‌به‌صورت جمعی- خرجی در حسابهای مربوط به خود ثبت کنند. عملکرد معافیت‌ها و تخفیفات گمرکی و مالیاتی ‌به‌عنوان مالیات بر واردات وصولی گمرک جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود.

تعیین سقف برای معافیت مالیاتی انتشاراتی و مطبوعاتی

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی نوبت صبح امروز یکشنبه مجلس و در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۲، جزء ۳ بند ث تبصره ۶ لایحه را به تصویب رساندند.

بر اساس این مصوبه، به‌منظور ایجاد شفافیت و اصلاح سیاست‌گذاری در معافیت‌های مالیاتی:

۳- معافیت مالیاتی درآمد سالانه مشمول اشخاص موضوع بند «ل» ماده (۱۳۹) قانون مالیات‌های مستقیم حداکثر معادل ۴ برابر سقف مالیاتی ماده (۸۴) قانون مذکور است و مازاد بر آن حسب مورد به نرخ قانون مالیات‌های مستقیم، مشمول مالیات است.

در بند ل  ماده ۱۳۹ قانون مالیات های مستقیم آمده است که فعالیت‌های انتشاراتی و مطبوعاتی و قرآنی (دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دستگاههای ذی‌ ربط)، فرهنگی و هنری که به موجب مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام می‌شوند، از پرداخت مالیات معاف ‌است.

مخالفت مجلس با اخذ مالیات ۲ درصدی از خودروهای با قیمت بیشتر از ۳ میلیارد تومان

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با اخذ مالیات ۲ درصدی از خودروهای با قیمت بیشتر از ۳ میلیارد تومان مخالفت کردند. نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه)، و در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۲ کل کشور، با پیشنهاد محمدرضا صباغیان نماینده مردم بافق در بند خ تبصره ۶ این لایحه، مبنی بر اخذ مالیات دو درصدی از انواع خودروی سواری و وانت دو اتاق(کابین) دارای شماره انتظامی شخصی در اختیار مالکین اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی که قیمت روز خودروی آنها بیش از سی میلیارد (۳۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال است، مخالفت کردند.

مجلس معافیت مالیاتی تمام موسسات آموزشی و کمک آموزشی را لغو کرد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی معافیت مالیاتی تمام موسسات آموزشی و کمک آموزشی از جمله موسسات کنکور را در سال ۱۴۰۲ لغو کردند. نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۲ کل کشور، جزء ۴ بند ث تبصره ۶ را به تصویب رساندند. بر اساس این مصوبه، به‌منظور ایجاد شفافیت و اصلاح سیاست‌گذاری در معافیت‌های مالیاتی:

۴- معافیت‌های مالیاتی تمام مؤسسات آموزشی و کمک آموزشی از جمله مؤسسات کنکور دانشگاه ها اعم از کنکور سراسری و کنکورهای تحصیلات تکمیلی(کارشناسی ارشد و دکتری) و انتشارات کمک آموزشی، لغو می‌شود.

مخالفت مجلس با اخذ مالیات ۲ درصدی از خودروهای با قیمت بیشتر از ۳ میلیارد تومان/ مالیات خودروهای لوکس تعیین شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه)، و در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۲ کل کشور، با پیشنهاد محمدرضا صباغیان نماینده مردم بافق در بند خ تبصره ۶ این لایحه، مبنی بر اخذ مالیات دو درصدی از انواع خودروی سواری و وانت دو اتاق(کابین) دارای شماره انتظامی شخصی در اختیار مالکین اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی که قیمت روز خودروی آنها بیش از سی میلیارد (۳۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال است، مخالفت کردند.

در ادامه با تصویب نمایندگان مجلس انواع خودروی سواری و وانت دو اتاق(کابین) دارای شماره انتظامی شخصی که قیمت روز خودروی آنها بیش از ۳ میلیارد تومان است نسبت به مازاد بر این مبلغ مشمول مالیات سالانه خودرو به نرخ یک درصد می‌شوند.نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز(یکشنبه)، در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۲ کل کشور، بند خ تبصره ۶ این لایحه را به شرح زیر تصویب کردند:

«خ‌- ‌انواع خودروی سواری و وانت دو اتاق(کابین) دارای شماره انتظامی شخصی در اختیار مالکین اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی که قیمت روز خودروی آنها بیش از سی میلیارد (۳۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال است نسبت به مازاد بر این مبلغ مشمول مالیات سالانه خودرو به نرخ یک درصد(۱%) می‌گردند.»

افزایش اختیارات سازمان امور مالیاتی در قانون مالیات‌های مستقیم

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (یکشنبه)، در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۲ کل کشور، بند ش تبصره ۶ این لایحه  را به شرح زیر تصویب کردند:

«ش‌- ‌به‌منظور تسریع و تسهیل رسیدگی به پرونده‌های مالیاتی، اختیار سازمان امور مالیاتی در تبصره ماده (۱۰۰) قانون مالیات‌های مستقیم ‌درخصوص معافیت مؤدیان از انجام بخشی از تکالیف قانون مذکور از قبیل نگهداری اسناد و مدارک و ارائه اظهارنامه مالیاتی، به حداکثر «صد برابر» میزان معافیت موضوع ماده (۸۴) قانون مالیات‌های مستقیم افزایش می‌یابد.»

در تبصره ماده (۱۰۰) قانون مالیات‌های مستقیم آمده است:

«سازمان امور مالیاتی کشور میتواند برخی از مشاغل یا گروههایی از آنان را که میزان فـروش کـالا و خدمات سالانه آنها حداکثر ده برابر معافیت موضوع ماده(۸۴) این قانون باشد از انجام بخشـی از تکـالیف از قبـل نگهداری اسناد و مدارک موضوع این قانون و ارائه اظهارنامه مالیاتی معاف کند و مالیات مؤدیان مذکور را به صورت مقطوع تعیین و وصول نماید. در مواردی که مؤدی کمتر از یک سال مالی به فعالیت اشـتغال داشـته باشـد مالیـات متعلق نسبت به مدت اشتغال محاسبه و وصول می‌شود.

حکم این تبصره مانع از رسیدگی به اظهارنامه‌های مالیاتی تسلیم شده در موعد مقرر نخواهد بود.»

همچنین در ماده ۸۴ قانون مالیات‌های مستقیم آمده است که «میزان معافیت بر درآمد سالانه مشمول مالیات حقوق از یک یا چند منبع، هر ساله در قانون بودجه سنواتی مشخص می‌شود».

سازوکار مالیاتی مجلس برای تبلیغات کالا در روزنامه‌ها و نشریات

نمایندگان مجلس شورای اسلامی سازوکار مالیاتی تبلیغات کالاها و خدمات داخلی در روزنامه ها و نشریات را تعیین کردند. نمایندگان در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۲ ، جزء‌های ۵ و ۶ بند ث تبصره ۶ را به تصویب رساندند.

بر اساس این مصوبه، به‌منظور ایجاد شفافیت و اصلاح سیاست‌گذاری در معافیت‌های مالیاتی:

۵- تبلیغات کالاها و خدمات داخلی در روزنامه‌ها و نشریات، مشمول حکم جزء (۳) بند «ب» ماده (۹) قانون مالیات بر ارزش‌ افزوده نمی‌باشد.

بر اساس جزء ۳ بند ب ماده ۹ قانون مالیات بر ارزش افزوده، کالاها و ارائه خدمات زیر از پرداخت مالیات و عوارض معاف است: خدمات زینک، چاپ، انتشار روزنامه اعم از کاغذی یا الکترونیکی، کتاب، نشریه و خدمات نشر و توزیع آنها به استثنای موسسات کمک آموزشی و کنکور و هرگونه تبلیغات کالاها و خدمات داخلی در روزنامه‌ها و نشریات؛

۶- معافیت بند «ب» ماده (۱۵۹) قانون برنامه پنجم توسعه صرفاً نسبت به واحدهای صنعتی و معدنی که پروانه بهره‌برداری یا قرارداد استخراج آنها طی دوره اجرای قانون مذکور صادر شده باشد، جاری است.

واحدهای مسکونی لوکس از مالیات معاف شدند

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با پیشنهاد معافیت مالیاتی واحدهای مسکونی بالای ۲۰ میلیارد در سال آینده موافقت کردند. نمایندگان در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۲  در حین بررسی بند «ذ» تبصره ۶ لایحه که به اخذ مالیات از واحدهای مسکونی و باغ ویلاهای بالای ۲۰ میلیارد باز می‌گشت با پیشنهاد محمدمهدی مفتح مبنی بر حذف واحدهای مسکونی موافقت کردند.

با موافقت نمایندگان با این پیشنهاد، عملا واحدهای مسکونی بالای ۲۰ میلیارد از پرداخت مالیات در سال آینده معاف شدند.

در ادامه محمد باقر قالیباف تصریح کرد: با حذف واحدهای مسکونی از این بند عملا ابهاماتی ایجاد شده است چرا که اکنون ویلاهای غیرمجاز مالیات نمی‌دهند و ما در اینجا با اخذ مالیات برای باغ ویلاهای مجاز عملا آنها را جریمه می‌کنیم از سوی دیگر در این مصوبه ذکر شده که در شهرهای بالای یکصد هزار نفر که اکثر باغ ویلاها در شهرهای کوچک هستند. این بند را به کمیسیون ارجاع می‌دهیم تا ابهامات آن مرتفع شود.

براساس جزء یک بند «ذ» تبصره ۶ که به کمیسیون ارجاع شد واحدهای مسکونی و باغ ویلاهای مجاز با احتساب عرصه و اعیان و زمین‌های فاقد اعیانی دارای کاربری مسکونی – اداری و تجاری در محدوده شهرهای بالای یکصد هزار نفر جمعیت که ارز روز آنها بیش از ۲۰۰ میلیارد ریال می‌باشد مازاد بر این مبلغ مشمول مالیات به میزان دو در ۱۰۰۰ می‌باشد.

مدارس دولتی از پرداخت هزینه‌های برق، گاز و آب معاف شدند

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مصوبه ای کلیه واحدهای آموزشی مدارس دولتی وزارت آموزش و پرورش را از پرداخت هزینه‌های برق، گاز و آب معاف کردند. نمایندگان در ادامه بررسی جزییات لایحه بودجه ۱۴۰۲ در بخش درآمدی، بند (ض) تبصره ۶ را تصویب کردند. بر این اساس، کلیه واحدهای آموزشی مدارس دولتی وزارت آموزش و پرورش درصورت رعایت الگوی مصرف از پرداخت هزینه‌های برق، گاز و آب معاف هستند. هرگونه اعطای معافیت غیر از این بند ممنوع می‌باشد.

همچنین بندالحاقی ۱ تبصره ۶ برای بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق ارجاع شد. در بند الحاقی ۱ آمده است که درآمد حاصل از کلیه جرائم وصولی مرتبط با موضوع ماده(۹۹) قانون شهرداریها تا سقف ۱۰ هزارمیلیارد ریال به حساب درآمد عمومی ردیف ۱۴۰۱۱۹ جدول شماره (۵) این قانون واریز می شود.

اعمال تخفیفات مالیاتی به ازای فرزند سوم و بیشتر

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با اعمال تخفیفات مالیاتی به ازای فرزند سوم و بیشتر موافقت کردند. نمایندگان در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۲ کل کشور، بند الحاقی ۲ این لایحه را به شرح زیر تصویب کردند:

«بند الحاقی ۲- در راستای تحقق ماده(۱۸) قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده، میزان معافیت مالیاتی اشخاص حقیقی موضوع ماده (۸۴) قانون مالیات‌های مستقیم اصلاحی مصوب (۳۱/ ۴/ ۱۳۹۴) علاوه بر اعمال معافیت مذکور به ازای فرزند سوم و بیشتر که از آبان ماه سال ۱۴۰۰ به بعد متولد شده اند، به ازای هر فرزند مشمول پانزده درصد(۱۵%) افزایش در تخفیف مالیاتی  می شوند.»

مجوز مجلس برای واردات ماشین‌آلات و تجهیزات راهداری با معافیت از حقوق ورودی

نمایندگان مجلس شورای اسلامی وزارت راه و شهرسازی را مجاز دانستند تا به واردات ماشین آلات و تجهیزات راهداری کار کرده با عمر کمتر از پنج سال با استفاده از معافیت حقوق ورودی اقدام کند. نمایندگان در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۲، بند الحاقی ۳ تبصره ۶ را به تصویب رساندند.

بر اساس بند الحاقی ۳ تبصره ۶؛ وزارت راه‌ و شهرسازی(سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای) مجاز است در راستای نگهداری راه های کشور و تجهیزات  توسعه راهدارخانه ها جهت مقابله و پیشگیری نسبت به واردات ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز راهداری با عمر کمتر از پنج سال ساخت با استفاده از معافیت حقوق ورودی اقدام نماید.

سازوکار مجلس برای حمایت از اجرای طرح‌های عمرانی گروه‌های جهادی

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مصوبه ای سازوکاری را برای حمایت از گروه های جهادی، نیروهای داوطلب بسیجی و بسیج سازندگی جهت اجرای طرح های عمرانی در مناطق محروم و کم برخوردار روستایی و شهری تعیین کردند. نمایندگان در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۲ ، بندهای الحاقی ۴ و ۵ تبصره ۶ لایحه بودجه را تصویب کردند.

بند الحاقی۴- درآمد ناشی از فروش اموال منقول و غیرمنقول در اختیار سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی به استثنای اموال در اختیار ولی فقیه مندرج در ردیف شماره ۲۱۰۲۰۰ جدول شماره(۵) این قانون به مبلغ ۴۴۰۰ میلیاردریال افزایش می یابد.

بند الحاقی ۵ – عوارض و مالیات ارزش افزوده پرداختی بابت خرید کالاها و خدمات کلیه طرح(پروژه)های زودبازده و عام المنعفه که توسط گروه‌های جهادی، نیروهای داوطلب بسیجی و بسیج سازندگی در مناطق محروم و کم برخوردار روستائی و شهری اجرا می شود، با درخواست سازمان بسیج سازندگی و پس از تایید ذیحسابی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با ارائه اسناد و مدارک مثبته و با رعایت مفاد ماده (۸۱) قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۱۴۰۰ مسترد می‌گردد.

پایان چهارمین جلسه بررسی بودجه ۱۴۰۲

چهارمین جلسه بررسی جزییات لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ لحظاتی قبل پایان یافت. محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی، لحظاتی قبل با به صدا درآوردن زنگ پایان جلسه علنی نوبت صبح امروز یکشنبه مجلس اعلام کرد: ادامه جلسه علنی مجلس شورای اسلامی برای بررسی جزییات لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ از ساعت ۱۴ امروز از سرگرفته خواهد شد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی از روز گذشته وارد بررسی جزییات لایحه بودجه سال آتی شده و تاکنون در بررسی بخش درآمدی لایحه تا تبصره ۶ پیش رفته‌اند.

جلسات مجلس شورای اسلامی تا پایان بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ روزانه در سه شیفت برگزار خواهد شد.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها:

نظر شما