شناسهٔ خبر: 58902815 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

واکنش رسانه‌های غرب به تورم شدید در آمریکا

وال‌استریت ژورنال: مردم دو وعده بخورند گاردین: این شعار کره شمالی در دوران قحطی است

صاحب‌خبر -
 
 
 
سرویس خارجی-
روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال به مردم آمریکا که از تورم شدید در قیمت تخم‌مرغ و دیگر اقلام اساسی صبحانه رنج می‌برند، پیشنهاد داده بود که صبحانه را از وعده غذایی خود حذف کنند. گاردین علیه این گزارش موضع به شدت تندی گرفته است.
جنگ اوکراین فردا (جمعه پنج اسفند) یک ساله می‌شود. جنگی که اروپا، آمریکا و کم و بیش سایر مناطق جهان را در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، امنیتی و زیست محیطی به شدت از خود متاثر کرده است. در حوزه اقتصادی طی یک سال گذشته اروپا و آمریکا زیر شدیدترین بحران اقتصادی ناشی از جنگ بوده‌اند طوری که مقامات و رسانه‌های غربی اعمالی مثل مهاجرت، استفاده از چوب، کم خوردن، حمام نکردن و تمیز کردن خود با حوله را به عنوان راهکارهایی برای برون رفت از بحران به مردم پیشنهاد کرده‌اند. روزنامه وال استریت ژورنال آمریکا نیز به عنوان راهکاری جدید برای مردم آمریکا که از تورم در اقلام اساسی رنج می‌برند پیشنهاد داده صبحانه نخورند. پیشنهادی که با موضع تند روزنامه گاردین مواجه شده است.
گاردین نوشته: «بیایید روزی فقط دو وعده بخوریم»؛ این شعار کره‌شمالی در قحطی دهه ۱۹۹۰ بود، شعاری که با هیجان زیاد از شهروندان فقرزده این کشور می‌خواست کمتر بخورند! حالا چند دهه بعد، روزنامه وال استریت ژورنال همین نسخه را به مردم آمریکا پیشنهاد کرده که با تورم دست‌وپنجه نرم می‌کنند: «بی‌خیال صبحانه شوید تا پول ذخیره کنید...وال استریت ژورنال گزارشی را با این تیتر منتشر کرده که در آن به تورم اقلام صبحانه از جمله تخم مرغ پرداخته است. اما این نشریه در گزارش خود خویشتنداری به خرج داده است! می‌توان گام بعدی را‌اندکی بلندتر برداشت و پرسش‌های به مراتب دشوارتری مطرح کرد، نه؟! مثلا آهای مفلس‌ها، تا حالا امتحان کرده‌اید که آیا می‌شود با کرم‌خواری زنده ماند یا نه؟... شاید بهتر باشد همه فقرا در کانال‌های زیرزمینی فاضلاب زندگی کنند تا مبادا اسباب زحمت ثروتمندان شوند.»
در بخش دیگری از گزارش این روزنامه عصبانی انگلیسی می‌خوانیم: «مشکل اصلی و تنها دلیل این که این تیتر ارزش پرداختن به آن را دارد، این است که این گزارش صرفا برای جذب مخاطب نوشته نشده، بلکه چکیده خوبی از وضعیت اقتصادی ما در آمریکاست. نظام سرمایه‌داری فعلی ما در آمریکا از فقرا می‌خواهد که با کمتر از این‌ها روزگار بگذرانند و در مقابل، ثروتمندان ککشان هم نمی‌گزد. می‌گویند نمی‌توانیم برای کنترل تورم، مالیات ثروتمندان را افزایش دهیم، زیرا رشد اقتصادی را کاهش می‌دهد. البته که نه! برای آن بالانشین‌ها بهتر این است که مردم طبقات پایین کمی کمتر بخورند. راست می‌گویند؛ اصلا صبحانه می‌خواهیم چه کار؟! بجز حذف صبحانه، به راه‌های دیگری که می‌توان پول ذخیره کرد فکر کرده‌اید؟ مثلا اینکه شرکت‌ها دست از گران‌فروشی بردارند! افزایش سرسام‌آور قیمت تخم‌مرغ در آمریکا دلایلی دارد و شیوع آنفلوآنزای پرندگان، یکی از این دلایل است؛ اما حرص و طمع شرکت‌ها هم در این افزایش قیمت نقش دارد.»
فروپاشی پیمان «استارت جدید» و خطرات آن
جدای از بحران اقتصادی خطر وقوع یک جنگ هسته‌ای بین قدرت‌های بزرگ نیز از دیگر تاثیرات جنگ اوکراین طی یک سال گذشته بوده است خطری که روز به روز نیز بیشتر می‌شود همین شنبه پوتین پیمان« استارت نو» با آمریکا را تعلیق کرد که به گفته کارشناسان خطر بروز رقابت هسته‌ای جدیدی را به شدت افزایش می‌دهد. خبرگزاری رویترز نیز در گزارشی با اشاره این اقدام پوتین نوشت: آخرین معاهده باقی مانده که سلاح‌های هسته‌ای آمریکا و روسیه را محدود می‌کرد، حتی تا قبل از اعلام ولادیمیر پوتین برای تعلیق عضویت کشورش در پیمان استارت جدید در معرض خطر جدی قرار داشت و اکنون به نظر می‌رسد که امکان بازگرداندن این پیمان وجود ندارد؛ موضوعی که خطر رقابت هسته‌ای جدید را به موازات جنگ اوکراین افزایش داده است. این گزارش می‌افزاید: تعلیق این پیمان می‌تواند محاسبات ظریفی را که زیربنای بازدارندگی متقابل بین دو کشور را تشکیل می‌داد، پیچیده‌تر کند و در عین حال قدرت‌های دیگری مانند چین، هند و پاکستان را ترغیب به ایجاد زرادخانه‌های هسته‌ای خود کند.
در بخش پایانی این گزارش تاکید شده است: در صورتی که پیمان استارت جدید نابود شود، یا دو طرف نتوانند آن را قبل از انقضای آن در فوریه ۲۰۲۶ (بهمن 1404) تمدید کنند، این به منزله پایان بیش از نیم قرن پیمان کنترل تسلیحات بین دو طرف خواهد بود و سیگنالی را به دیگر طرف‌های موجود و قدرت‌های هسته‌ای احتمالی ارسال خواهد کرد. به گزارش ایرنا معاهده نیو استارت شمار تسلیحات هسته‌ای قاره پیمای مستقر که آمریکا و روسیه می‌توانند داشته باشند را محدود می‌ کرد.آخرین بار این معاهده در اوایل سال ۲۰۲۱ به مدت ۵ سال تمدید شد و حالا دو طرف به زودی باید درباره توافق تسلیحاتی دیگری مذاکره نمایند.طبق این معاهده مهم در زمینه کنترل تسلیحات هسته‌ای، مسکو و واشنگتن اجازه دارند از سایت‌های تسلیحاتی یکدیگر بازرسی انجام دهند اما بازرسی‌ها به علت همه گیری کرونا در سال ۲۰۲۰ متوقف شد. 
شی جین پینگ به روسیه می‌رود
اما همزمان با سفر بایدن به اوکراین و به دنبال آن سفر وی به لهستان وال استریت ژورنال به نقل از منابع آگاه گزارش داد که رئیس‌جمهور چین قرار است طی دو ماه آینده به روسیه سفر کند. خبری که اگر درست باشد نشانه‌ای دیگر از خطر کشی عمیق بین قدرت‌های بزرگ و نزدیک شدن بیش از پیش چین و روسیه به یکدیگر دارد. به گزارش ایسنا، به گفته منابع این روزنامه، کارهای مقدماتی مربوط به این دیدار در مراحل اولیه خود بوده و تاریخ دقیق آن هنوز مشخص نشده است.در پایان ژانویه، وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که سفر «شی جین پینگ» به مسکو در بهار امسال یک رویداد مهم در روابط روسیه و چین خواهد بود.به نوشته وال استریت ژورنال، پکن می‌خواهد نقشی فعالانه‌تر و کارآمدتر در راستای پایان درگیری اوکراین ایفا کند. طی روزهای اخیر آمریکا و اروپا به شدت از چین بابت انتقال سلاح به روسیه انتقاد کرده‌اند از سوی دیگر پکن طرحی را نیز برای برقراری آتش بس و پایان جنگ بین دو طرف ارائه داده است. دیروز همچنین به نوشته اسپوتنیک «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه در کاخ کرملین میزبان «وانگ یی»، رئیس‌دفتر کمیسیون روابط خارجی کمیته مرکزی حزب کمونیست چین بود.  پوتین در این دیدار گفت: حجم تجارت بین روسیه و چین تا قبل از سال ۲۰۲۴ به ۲۰۰ میلیارد دلار خواهد رسید.سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه و نیکولای پاتروشف، دبیر شورای امنیت نیز از طرف روسیه در این نشست حضور داشتند.

برچسب‌ها:

نظر شما