شناسهٔ خبر: 58885341 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ۱۹دی | لینک خبر

اتهام پراکنی‌های مقام نظامی آمریکا علیه ایران

19 دی: رئیس ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در تداوم اتهام پراکنی های واشنگتن ادعا کرد که حملات ایران در آبراه‌های خاورمیانه و سایر نقاط منطقه توجه همگان را به خود جلب کرده است.

صاحب‌خبر -
برد کوپر رئیس ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا روز سه شنبه به وقت محلی در گفتگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس ادعا کرد که در طول دو سال رهبری ناوگان پنجم مستقر در بحرین، شاهد افزایش "فعالیت های بدخواهانه" ایران در منطقه بوده است.
در حالی که کوپر توقیف تسلیحات اخیر توسط نیروهای آمریکایی و متحدانش در منطقه را یک موفقیت دانست، ادعا کرد که ایران توانسته است حملات پهپادی را با هدف قرار دادن کشتی ها در خاورمیانه و سایر حملات در منطقه انجام دهد.
رئیس ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در حاشیه نمایشگاه و کنفرانس بین المللی دفاعی ابوظبی گفت: ما بر گسترش همکاری های خود متمرکز هستیم. پاسخ کوتاه این است که اقدامات ایران مورد توجه همه قرار گرفته است.
کوپر ادامه داد که نیروی دریایی آمریکا در نیمه راه بکار گیری ۱۰۰ پهپاد از هر دو نوع روی سطح آب و زیر آب قرار دارد و پهپادها با همکاری شرکای منطقه ای آمریکا مورد استفاده قرار خواهند گرفت.
به گفته رئیس ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا، این نیرو همچنین دوشنبه رزمایشی را با امارات با این سامانه‌ها انجام داد. 
خبرگزاری اسوشیتدپرس ادعا کرد نگرانی‌ها درباره ایران در ماه‌های اخیر افزایش یافته زیرا تهران اورانیوم را بیش از هر زمان دیگری نزدیک به سطح تسلیحاتی غنی می‌کند و مواد شکافت‌پذیر کافی برای چند بمب هسته‌ای در صورت تمایل به ساخت بمب دارد. 
این مقام نظامی آمریکا مدعی شد: بخش هسته ای ایران  از طریق ابزارهای دیپلماتیک درحال رسیدگی است. من فکر می‌کنم طی یک دوره دو ساله، ما شاهد افزایش تعداد فعالیت‌های خرابکارانه ایران بوده‌ایم، که بیشتر آن‌ها را فقط در ۶۰ تا ۹۰ روز گذشته مشاهده کرده‌ایم.
خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس نوشت: کوپر از گفتن این که آیا افزایش توقیف‌ها نشاندهنده اطلاعات جدید به دست آمده توسط آمریکا یا افزایش تعداد کشتی‌ها به سمت یمن است، خودداری کرد.
رئیس ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا  ادامه داد: نمی‌توانم وارد بخش اطلاعاتی شوم، جز این که بگویم این منطقه‌ای است که ما به وضوح با شرکای خود بر آن تمرکز کرده‌ایم. ما موفقیت های زیادی داشته ایم و وظیفه ما این است که فقط هوشیار باشیم و به ماموریت ادامه دهیم.
آسوشیتدپرس ادعا کرد ایران همچنین چند پهپاد آمریکایی در حال آزمایش در منطقه را در اواخر ماه اوت و اوایل سپتامبر به طور مختصر توقیف کرده است. با این حال، کوپر گفت که ایران تلاشی برای انجام  دوباره این کار انجام نداده است.
وی ادعا کرد: این اقدامات بی دلیل بودند و  مطمئناً غیرحرفه ای بودند، اما مهمتر از همه، این اقدامات نقض فاحش قوانین بین المللی بودند.
کوپر مدعی شد: از آن زمان، ما شش رزمایش در مقیاس های مختلف، دوجانبه و چندجانبه داشته ایم و ایران اقدامی برای توقیف مجدد پهپادها نداشته است. اسرائیل اکنون مستقیما با فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا سنتکام) مانند کشورهای عربی کار می‌کند که حمایت بیشتری برای مقابله با ایران است.دیدگاه رهبران منطقه این است که  تهدید شماره یک یا جدی ترین تهدید از سوی ایران است و این تهدید به ما امکان داده است که با اسرائیل همکاری نزدیک تری داشته باشیم.
به گزارش ایرنا، آمریکا ابتدا ادعای ارسال پهپادهای ایرانی را مطرح کرد و پس از آن، ادعای انتقال احتمالی موشک های زمین به زمین از سوی ایران به روسیه برای استفاده در این جنگ را مطرح کرده است.

برچسب‌ها:

نظر شما