شناسهٔ خبر: 58862977 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

دروغی که تکذیب شد

مدارس خیرساز یا وقفی در لیست مولد‌سازی نیستند

صاحب‌خبر -
 
 
 
 
رئیس‌مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش گفت: بنا نیست مدرسه خیرساز یا وقفی در لیست مولد‌سازی دارایی‌های وزارت آموزش و پرورش قرار گیرد.
به گزارش ایرنا، وزارت آموزش و پرورش تعداد ۵۲۰ ملک مازاد خود را برای مولد ‌سازی اعلام کرد که در چند روز اخیر پس از تهیه لیست مولد ‌سازی دارایی‌های آموزش و پرورش برخی در فضای مجازی ادعا کردند که از مدارس خیرساز یا وقفی هم در لیست این املاک قرار گرفته است که این موضوع واکنش‌های بسیاری را در فضای مجازی به همراه داشت. همچنین پیش از این شایعاتی درخصوص قرارگرفتن اردوگاه شهید باهنر در لیست مولد ‌سازی دارایی‌های آموزش و پرورش در فضای مجازی منتشر شد که این موضوع توسط وزارتخانه تکذیب و اعلام شد که قرار گرفتن اردوگاه شهید باهنر تهران در فهرست املاک مازاد آموزش و پرورش و مولد‌سازی آن برای فروش دروغ است.
در این راستا پس از واکنش‌های مختلف در فضای مجازی، مصطفی بابایی رئیس‌مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش دیروزبا انتشار پیامی در حساب کاربری خود این خبر را به طور کلی تکذیب کرد.
 دروغ بزرگ چطور منتشر شد؟
به گزارش رجانیوز، اخیرا فیلمی از یکی از خیرین مدرسه‌ساز منتشر شد که در آن مدعی شده دولت در طرح مولد‌سازی دارایی‌های مازاد اقدام به فروش گذاشتن مدارس خیرساز کرده است!
همین فیلم باعث شد تا لشکری از افراد مختلف شروع به بازنشر این ادعا کرده و با ژست مقابله با تضییع حقوق مردم، شروع به تخریب دولت و طرح‌ مولد‌سازی کنند!
عباس آخوندی، وزیر راه و شهر‌سازی دولت روحانی که افتخار خود را در نساختن مسکن می‌دانست زبان به دروغ‌پردازی گشوده و می‌گوید: «وحشتناک است! این آشکارا خیانت در امانت و برباد دهنده اعتماد و سرمایه‌ اجتماعی دولت و ملت است.‌اندکی خرد و تدبیر؟!». حالا بماند که با خرد و تدبیر این فرد اوضاع مسکن کشور دچار عقب افتادگی وحشتناکی شد.
اما واقعیت ماجرا چیست؟ قربانزاده، رئیس‌سازمان خصوصی ‌سازی، در توئیتی به صراحت اعلام کرد که «پروژه‌های خیر‌سازی که در سایت ‎مولد‌سازی اعلام شده تا اتفاقا با تامین مالی از طریق املاک مازاد، تکمیل شوند را به دروغ در معرض فروش معرفی کردند (۱۶۳۹ مورد). خانم گیتی‌نژاد و دیگر خیرین، بنده از جانب سایت انتخاب و دیگر رسانه‌هایی که دروغ نشر دادند و شما را نگران کردند عذرخواهی می‌کنم.»
در واقع در این طرح تلاش شده اتفاقا مدارس خیرساز تکمیل شوند اما اصلاح‌طلبان به دروغ ماجرا را وارونه نشان می‌دهند!
همچنین مسئول مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش در توصیف واقعیت ماجرا و برملا کردن دروغ مدعیان چنین بیان می‌کند: «با تشکر از حمایت جامعه محترم خیرین مدرسه‌ساز کشور از طرح مولد‌سازی دارایی‌های دولت، تاکید می‌کنم که بنا نیست مدرسه خیرساز یا وقفی در لیست ‎مولد‌سازی دارایی‌های این وزارتخانه قرار گیرد. ضمنا از محل منابع حاصل، برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام با اولویت خیری استفاده خواهد شد.»
تا چه زمانی چنین دروغ‌های شاخ‌داری باید به راحتی توسط رسانه‌هایی همچون «انتخاب» و افرادی همچون آخوندی مطرح شوند بدون اینکه هزینه ایجاد تشویش در اذهان عمومی را بپردازند؟ آیا نباید دادستانی و قوه قضائیه به این موارد ورود کنند؟
همچنین برخی رسانه‌ها در همین راستا خبری مبنی‌بر فروش مدارس خیّرساز در طرح مولد‌سازی دارایی‌های دولت منتشر کردند.
این جریان خبری با تقطیع ستون‌هایی از جداول‌ موجود در پایگاه مولد‌سازی، پروژه‌هایی که قرار است از محل عواید این طرح، تکمیل شوند را به عنوان مواردی که قرار است به فروش برسد جا زده‌اند.
بررسی فایل‌های موجود در سامانه مولد‌سازی به آدرس pga.ipo.ir به وضوح نشان می‌دهد که موارد ادعا شده از سوی این رسانه‌ها، نه املاک مازاد اعلام شده برای فروش، که طرح‌هایی در دست اجرا با سهم پنجاه درصدی خیرین است که از محل عواید مولد‌سازی تکمیل خواهد شد.
لازم به ذکر است که وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت، تنها دستگاه‌هایی هستند که تمام عواید مولد‌سازی را جهت تکمیل طرح‌های خود به کار خواهند گرفت.
 واکنش سخنگوی دولت به دروغ بزرگ
علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت هم در واکنش به این ماجرا در حساب کاربری خود نوشت: «‏مدارس نیمه کاره خیّرساز با فروش عواید حاصل از طرح مولد‌سازی تکمیل و فعال خواهد شد.فروش این مدارس یک ‎دروغ بزرگ است که با جابه‌جایی فهرست املاک راکد و در فهرست فروش با پروژه‌های عمرانی نیازمند تکمیل از محل منابع حاصل از مولد‌سازی صورت گرفته است.»

برچسب‌ها:

نظر شما