شناسهٔ خبر: 58843281 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

361 روز از جنگ اوکراین گذشت مجارستان: مقصر طولانی شدن جنگ ماییم

در حالی که 4 روز تا یکسالگی جنگ اوکراین باقی مانده، اروپا و آمریکا همچنان با اصرار به تسلیح کیف در حال ریختن بنزین بر روی آتشند. طولانی شدن این جنگ پُرخسارت صدای برخی از سران خود اروپا را هم درآورده است مثلا نخست‌وزیر مجارستان گفته اروپا مقصر طولانی شدن این جنگ است.

صاحب‌خبر -

 

سرویس خارجی-

جنگ اوکراین در آستانه ورود به یکسالگی است و امروز 361 روز از آن می‌گذرد. «مارک میلی» رئیس ‌ستاد مشترک ارتش آمریکا در مصاحبه‌ای با فایننشال تایمز گفته مناقشه اوکراین تنها از طریق یک توافق صلح به واسطه مذاکره پایان می‌یابد چون احتمالا هیچ‌یک از طرفین به اهداف خود در میدان جنگ دست پیدا نخواهند کرد. در حالی ژنرال «میلی» بر این واقعیت اذعان دارد که جنگ اوکراین احتمالاً پیروز نظامی نخواهد داشت که دیگر مقامات آمریکایی در کنار سران اروپا این روزها در کنفرانس امنیتی مونیخ مشغول گدایی اسلحه و مهمات برای اوکراینی‌ها هستند. در همین رابطه «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا در کنفرانس امنیتی مونیخ گفت «واشنگتن هر چقدر هم طول بکشد از اوکراین حمایت خواهد کرد.» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در کنفرانس امنیتی مونیخ از غرب خواست تا حمایت تسلیحاتی از اوکراین را با توجه به کمبود قابل توجه مهمات در دسترس نیروهای اوکراینی، افزایش دهد. «جوزپ بورل»، در این کنفرانس گفت: «بیایید از کلمات به واقعیت‌ها برویم و حمایت خود از اوکراین را تسریع کنیم، زیرا اوکراین از نظر مهمات موجود در وضعیت بحرانی قرار دارد و کمبود مهمات باید به سرعت حل شود».
اصرار آمریکا و برخی کشورهای اروپایی و مقامات اتحادیه اروپایی مبنی بر تسلیح اوکراین به هر قیمتی آن هم با مدرن‌ترین تسلیحات روز دنیا صدای برخی دیگر از کشورهای اروپایی را درآورده است. در همین راستا نخست‌وزیر مجارستان در یک سخنرانی در بوداپست اتحادیه اروپا را مقصر طولانی شدن این جنگ دانست و گفت: «اتحادیه اروپا به جای ایجاد صلح از طریق مذاکرات، وضعیت را با اعمال تحریم‌هایی علیه روسیه و ارسال تسلیحات به اوکراین بدتر می‌کند. هنگامی که روسیه حمله را آغاز کرد، غرب این درگیری را آرام نکرد و در عوض بیشتر کشورهای اروپایی را درگیر آن کرد.» به گزارش ایسنا، به نقل از وب‌سایت «دویچه‌وله»، ویکتور اوربان، ضمن متعهد شدن نسبت به حفظ روابطش با روسیه، گفت که قطع روابط با این کشور با منافع ملی مجارستان همخوانی ندارد. نخست‌وزیر مجارستان همچنین به اروپا هشدار داد که ارسال سلاح‌های مرگبار بیشتری به اوکراین می‌تواند آن را وارد رویارویی مسلحانه مستقیم با روسیه کند.
به گزارش ایرنا، ویکتور اوربان تاکید کرد:« آلمان با ارسال کلاه جنگی به اوکراین کمک به کیف را آغاز کرد و اکنون در حال جمع‌آوری گردان‌های ‌تانک است و درباره جت‌های جنگنده صحبت می‌کند. اگر شما در تامین سلاح، ارائه اطلاعات ماهواره‌ای و آموزش سربازان به یکی از طرف‌های درگیر نقش دارید و کل دولت آن را تامین مالی می‌کنید و در عین حال، طرف دیگر را تحریم کرده‌اید، حالا با هر عنوانی که آن را توصیف می‌کنید، شما هم در جنگ شرکت دارید.». همزمان با نخست‌وزیر مجارستان‌، رئیس‌جمهور صربستان نیز نسبت به تشدید جنگ هشدار داد.«الکساندر ووچیچ»که در کنفرانس امنیتی مونیخ صحبت می‌کرد، با هشدار در این باره که اوضاع به سوی جنگ جهانی سوم به پیش می‌رود، گفت: «کشورهای غربی به ما فشار می‌آورند چون از تحریم‌ها علیه روسیه حمایت نمی‌کنیم»
ارسال جنگنده به اوکراین
اصرار عجیب آمریکا و برخی کشورهای اروپایی برای ارسال گسترده تسلیحات به اوکراین و در نتیجه شعله‌ور‌تر کردن جنگ همزمان شده است به گمانه‌زنی‌های گسترده رسانه‌ای درباره ارسال جنگنده به کیف. طی یک سال گذشته اروپا و آمریکا تقریباً در مورد هر سلاح پیشرفته‌ای در ابتدا با اما و اگر و در ادامه به صراحت ارسال آن را به اوکراین تأیید کرده‌اند. در همین راستا آمریکا پس از ارسال تسلیحات پیشرفته از جمله ‌تانک‌های تهاجمی به اوکراین، حالا در صدد است تا پای جنگنده‌ها را هم به جنگ اوکراین باز کند.
به گزارش ایرنا، نشریه پولیتیکو در همین زمینه گزارش داد که ژنرال ارشد آمریکایی در اروپا به قانونگذاران ایالات متحده گفت، ارسال تجهیزات غربی پیشرفته به اوکراین از جمله جنگنده‌های اف-۱۶، پهپادها و موشک‌های دوربرد می‌تواند به کیف کمک کند تا در آسمان‌ها حکمرانی کرده و دفاع خود علیه روسیه را تقویت کند. به گفته ۵ منبع آگاه، «کریستوفرکاوولی» فرمانده مرکز فرماندهی آمریکا در اروپا صبح جمعه در جلسه‌ای که با حضور بیش از ۱۰ سناتور و اعضای مجلس نمایندگان پشت درهای بسته برگزار شد، به سؤالی مبنی بر اینکه آیا جنگنده‌های اف-۱۶ به اوکراین برای پیروزی علیه روسیه کمک می‌کند، پاسخ مثبت داد. «کاوولی» گفته است که اوکراین به موشک‌های دوربرد نیاز دارد تا به نیروهایش اجازه هدف قرار دادن مواضع روسیه از راه دور را بدهد. وی در کنفرانس امنیتی مونیخ به قانونگذاران آمریکایی گفت که واشنگتن و متحدانش باید پیشرفته‌ترین تسلیحات را به اوکراین ارسال نمایند. این شامل جنگنده‌ها، پهپادها و موشک‌های با برد بیش از ۱۰۰ کیلومتر است و همین تسلیحات، کیف را در موقعیت بهتری برای عقب راندن نیروهای روسی قرار می‌دهد. اظهارات این ژنرال آمریکایی در حالی مطرح شده است که گفت‌وگو در ناتو برای ارائه جنگنده‌های پیشرفته به اوکراین شدت یافته است.ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهوری اوکراین از مدتها پیش جنگنده درخواست کرده و باور دارد که خلبان‌های اوکراینی مهارت کافی برای آموزش هواپیماهای ساخت غرب و کنترل آسمان را با وجود سامانه‌های دفاع هوایی روسیه دارند. هنوز جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا و برخی دیگر از سران اروپایی این درخواست را نپذیرفته و گفته‌اند که ارائه ‌تانک‌ها و توپخانه در مرحله فعلی جنگ مهم‌تر است.
تظاهرات ضد جنگ در آلمان
همزمان با برگزاری کنفرانس امنیتی مونیخ هزاران نفر از شهروندان آلمانی نیز به خیابان‌ها آمدند و علیه این تشکل و جنگ اوکراین اعتراض کردند. به گزارش تسنیم به نقل از روزنامه
«دی ولت» آلمان، در جریان کنفرانس امنیتی مونیخ، چندین هزار نفر روز شنبه در پایتخت ایالت بایرن به خیابان‌ها آمدند.سخنگوی پلیس گفت، اکثر این اعتراضات بدون خشونت و درگیری برگزار شد.تنها در جریان نشست برنامه‌ریزی شده انجمن منطقه‌ای حزب افراطی جایگزینی برای آلمان در مونیخ درگیری‌هایی رخ داد. این تجمع اعتراضی از سوی گروهی موسوم به ائتلاف «مونیخ می‌ایستد» سازماندهی شده بود. این گروه می‌گوید کشورهای اروپایی و غربی به جای تحویل تسلیحات نظامی به کیف، مذاکرات میان اوکراین و روسیه را تسریع کنند. نتایج نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهد که تقریباً نیمی از مردم آلمان (45 درصد) مخالف جنگ افروزی‌های کشورشان در اوکراین و عرضه مداوم سلاح به این کشور هستند.

برچسب‌ها:

نظر شما