شناسهٔ خبر: 58790462 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

شراکت راهبردی ایران و چین از مسیر «کمربند-راه» می‌گذرد

رئیسی در دانشگاه پکن چه گفت؟

دنیای‌اقتصاد : در دومین روز از سفر سطح بالای رئیس جمهور ایران به چین، سید ابراهیم رئیسی با حضور در دانشگاه پکن که با اعطای عنوان استاد افتخاری به وی همراه بود، بر شراکت راهبردی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین در قالب ابتکار کمربند-راه تاکید کرد.

صاحب‌خبر -

سید ابراهیم رئیسی صبح روز چهارشنبه به وقت محلی در جمع مسوولان، استادان و دانشجویان دانشگاه پکن با بیان اینکه جهان جدیدی در حال شکل‌‌‌گیری و نظم کهنه رفتنی است، تاکید کرد: دنیای نوین، نظمی نوین می‌‌‌طلبد که در آن چندجانبه‌‌‌گرایی واقعی، هم‌‌‌افزایی حداکثری، همبستگی و دوری هر چه بیشتر از یک‌جانبه‌‌‌گرایی رواج یابد تا در نهایت نظمی عادلانه و منصفانه پدید آید. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، رئیسی در این دیدار با اشاره به پیشینه تاریخی روابط ایران و چین گفت: چین از طریق جاده ابریشم باستانی، جهانی شد و این سعادت و رفاه از رهگذر این مسیر تجاری و بازرگانی در ایران زمین پایداری یافت که نه تنها مهم‌ترین مسیر در تسهیل تجارت و همکاری میان ملت‌‌‌های مختلف بوده، بلکه به مثابه ریسمانی فرهنگی جوامع گوناگون را در طول تاریخ به یکدیگر پیوند داده است.

رئیسی در ادامه با استقبال از ابتکار کمربند-راه از طرف دولت چین تصریح کرد: با احیای این ابتکار در جهان جدید، دو ملت بار دیگر عزم راسخ خود را برای تحکیم دوستی و برداشتن گام‌‌‌های استوار در راه توسعه همگون و شراکت راهبردی برای شکل دادن به آینده امیدبخش برای سعادت جامعه بشری نشان داده‌‌‌اند. رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود در دانشگاه پکن گفت: با توجه به قرار گرفتن آسیا در کانون تغییرات جهانی در حال ظهور، حفظ و تقویت صلح در این پهنه گسترده نه تنها یک انتخاب بلکه یک ضرورت است.

در جریان این دیدار، طی مراسمی، به پاس خدمات و اقدامات رئیس‌جمهور در مسیر تقویت و توسعه روابط ایران و چین و همچنین حفظ صلح و ثبات در منطقه و جهان، عنوان «استاد افتخاری» دانشگاه پکن به وی اعطا شد. هائو پینگ رئیس دانشگاه پکن در این مراسم ضمن ابراز خرسندی از حضور دکتر رئیسی و هیات همراه در کشور چین و در این دانشگاه گفت: به پاس خدمات و اقدامات رئیسی در مسیر تقویت و توسعه روابط ایران و چین و همچنین حفظ صلح و ثبات در منطقه و جهان، عنوان «استاد افتخاری» دانشگاه پکن به ایشان اعطا می‌شود.

وی تصریح کرد: اعطای عنوان استاد افتخاری به رئیس جمهوری اسلامی ایران پس از تایید شورای علمی دانشگاه پکن انجام گرفته است. همچنین در این مراسم و با حضور دکتر رئیسی از «لی لینگ»، «لیو اینگ جون»، «شب گوانگ»، و «بویینگ بینگ»  چهار استاد برتر این دانشگاه در زمینه ایران‌شناسی و آموزش زبان فارسی تقدیر به عمل آمد. رئیسی پیش از ظهر چهارشنبه به وقت محلی نیز در جریان دیدار با اندیشمندان و فرهیختگان برتر چین بر اهمیت نقش مراکز تحقیقاتی و پژوهشی در بررسی وضع موجود جهان و آسیب‌‌‌شناسی آن و همچنین ارائه راهکار آینده‌پژوهانه برای بهبود وضعیت سیاسی اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی جوامع تاکید کرد.

رئیس جمهور ایران در این دیدار با اشاره به اینکه آنچه دو کشور ایران و چین را در کنار هم قرار داده سابقه تمدنی، مواضع مشترک در مخالفت با یکجانبه‌‌‌گرایی، استقلال‌‌‌طلبی و نفی سلطه‌‌‌گری و سلطه‌‌‌پذیری است، اظهار کرد: ایران دارای ظرفیت‌‌‌های اقتصادی فرهنگی و جغرافیایی عظیمی است که بالفعل شدن این ظرفیت‌‌‌ها می‌‌‌تواند در رشد و ارتقای کشورهای منطقه و حتی قاره آسیا بسیار موثر باشد و آینده را به نام آسیا رقم بزند. رئیسی با بیان اینکه ارتباط کشورهای مستقل با یکدیگر دو دستاورد مهم تبادل ظرفیت و خنثی‌‌‌سازی تهدید و تحریم‌‌‌ها را به همراه دارد، افزود: ملت ایران از تهدید و تحریم‌‌‌های ظالمانه برای خود فرصت‌‌‌های زیادی ساخته و در مسیر پیشرفت خود به موفقیت‌‌‌های بسیاری دست یافته است.

همزمان با دیدارهای رئیس جمهور، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه که در سفر به پکن حضور دارد در گفت‌‌‌وگویی درباره توافقات حاصل شده در این سفر و دیدار روسای جمهور ایران و چین بیان کرد: خوشبختانه وزرای ذی‌ربط و به ویژه تیم اقتصادی دو دولت حضور داشتند و خیلی خوشبین هستیم در چارچوب گفت‌‌‌وگوهایی که انجام شد و توافقاتی که به عمل آمد، شاهد رشد و توسعه هر چه بیشتر همکاری‌‌‌‌‌‌های تجاری،‌‌‌ اقتصادی، گردشگری، فرهنگی، علمی، فناوری و صنعتی بین دو کشور باشیم.

نظر شما