شناسهٔ خبر: 58789057 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

جزئیات تازه از توطئه گازی آمریکا علیه اروپا/بایدن می‌ترسید آلمان از گاز روسیه دست نکشد

صاحب‌خبر -
 
 
سرویس خارجی-
«سیمور هرش» روزنامه نگار تحقیقی و نویسنده مطرح آمریکایی که دست داشتن آمریکا در انفجار خطوط لوله گاز نورد استریم یک و دو را فاش کرده بود، جزئیات بیشتری از این خیانت آمریکا بر متحدان اروپایی‌اش را بر ملا کرده است. او می‌گوید آمریکا با انفجار این خطوط لوله گاز خواسته مانع از دور زدن تحریم‌های روسی از سوی آلمان شود.
یک هفته بیشتر تا یک سالگی جنگ اوکراین زمان باقی نمانده است. جنگی که در 24 فوریه 2022 (5 اسفند 1400) آغاز و طی یک سال گذشته ده‌ها هزار نفر را به کشتن داده و بیش از 10 میلیون اوکراینی را نیز آواره کرده است. این جنگ بنابر اعلام بلومبرگ، بیش از یک تریلیون دلار خسارت اقتصادی نیز بر اروپا وارد کرده و همین میزان نیز به اوکراین خسارت زده است. دولت‌های اروپایی در این یک سال برای مبارزه با بحران انرژی چیزی بالغ بر 800 میلیارد یورو نیز یارانه انرژی داده‌اند.
 در جبهه میدانی اما بر اساس گزارش‌ها نبردهای سنگینی در شهر «باخموت» در شرق اوکراین جریان دارد و آمریکا بر اساس گزارش‌ها به ارتش اوکراین توصیه کرده از این شهر عقب‌نشینی کند. از سوی دیگر به نوشته روزنامه «فایننشال تایمز» سازمان‌های اطلاعاتی غربی بر این باورند که روسیه برای یک پشتیبانی هوایی گسترده آماده می‌شود و به نظر می‌آید که این آمادگی برای پشتیبانی از یک حمله سراسری زمینی خواهد بود. بر اساس این گزارش روسیه در یک سالگی جنگ تصمیم به یک حمله گسترده زمینی به اوکراین گرفته است اما نوع تحرک و تصمیم گیری روسیه باعث ایجاد سردرگمی پایتخت کشورهای غربی شده، زیرا نمی‌توانند به یقین برسند که تصمیم روسیه چیست. روزنامه انگلیسی «دیلی‌میل» نیز به نقل از مقام‌های اطلاعاتی غرب نوشته روسیه برای آغاز حمله هوایی جدید به اوکراین با استفاده از جنگنده‌ها و بالگردها آماده می‌شود.
آمریکا به دوستان اروپایی از پشت خنجر زد
از سوی دیگر این روزها افشاگری «سیمور هرش» روزنامه‌نگار تحقیقی آمریکایی درباره دست داشتن آمریکا در انفجارهای نورد استریم یک و دو در مهرماه گذشته همچنان خبرساز است. او به نقل از یک منبع آگاه دولتی گفته بود «غواصان نیروی دریایی آمریکا به بهانه رزمایش‌های ائتلاف نظامی ناتو، مواد منفجره‌ای را در خطوط لوله نورد استریم جا‌سازی کردند. طبق این گزارش، این بمب‌ها سه ماه بعد در ۲۶ سپتامبر(4 مهرماه ) با سیگنالی از راه دور منفجر شدند.» در حالی که آمریکا دست داشتن در این انفجارها را رد کرده‌اما «هرش» در یک افشاگری تازه جزئیات جدیدی از دست داشتن آمریکا در این انفجار‌ها برملا کرده است. وی در مصاحبه با روزنامه آلمانی «برلینر سایتونگ» گفته: «قرار بود در پایان سپتامبر ۲۰۲۲ (مهر 1401)هشت بمب در جزیره بورنهلم (Bornholm) در دریای بالتیک منفجر شود که از این تعداد ۶ بمب منفجر شدند. دو بمب منفجر نشدند زیرا مدت زیادی زیر آب بودند و علت آن این بود که جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا عملیات ویژه برای تخریب خطوط لوله را به تعویق‌انداخت. این روزنامه نگار همچنین گفت، بایدن طرح دقیقی برای انفجار این خطوط لوله در طول دیدارش با «اولاف شولتس» صدر اعظم آلمان در فوریه ۲۰۲۲(اسفند1401) نداشت. 
 به گزارش ایرنا این روزنامه نگار توضیح داد: «برای تیم کاخ سفید واضح بود که می‌تواند خطوط لوله را با استفاده از یک ماده منفجره «فوق‌العاده قدرتمند» به نام C۴ منفجر کند و این انفجار را می‌توان از راه دور با ابزارهای زیر آبی هیدروآکوستیک کنترل کرد... اوایل ژانویه (دی)، این گزینه به کاخ سفید گزارش شد و دو یا سه هفته بعد، خود «ویکتوریا نولاند»، معاون سیاسی وزیر امور خارجه آمریکا گفت که واشنگتن می‌تواند این کار را انجام دهد.
به گفته هرش: «این عملیات کاملاً محرمانه بود و رئیس‌جمهور (آمریکا) نباید درباره توانایی‌های ایالات متحده با کسی صحبت می‌کرد. اما او دوست دارد حرف بزند و گاهی اوقات چیزهایی را می‌گوید که نباید بگوید...شولتس در آن زمان چیزی برای مخالفت پیدا نکرد و خود او هم دچار ابهام بود.»
هرش در بخشی از این مصاحبه اظهار داشت «بایدن تصمیم به انجام این عملیات گرفت زیرا نگران بود که آلمان تحریم‌های روسیه را که با هدف مقابله با عملیات ویژه نظامی این کشور در اوکراین اعمال شد، بردارد.» این نویسنده آمریکایی خاطرنشان کرد: من فکر می‌کنم که دلیل این تصمیم این بود که جنگ به نفع غرب نبود و آنها از زمستانی که در پیش بود می‌ترسیدند، فعالیت خط نورد استریم ۲ توسط خود آلمان و نه تحریم‌های بین‌المللی به تعلیق در آمد و آمریکا بیم آن را داشت که آلمان تحریم‌های روسیه را به بهانه زمستان سرد بردارد.هرش گفت، بایدن تصمیم گرفت آلمانی‌ها را در زمستان امسال منجمد کند. رئیس‌جمهوری آمریکا ترجیح داد آلمانی‌ها یخ بزنند تا این که برلین احتمالا دست از حمایت از اوکراین بردارد.
هشدار آمریکا به اوکراین
خبر دیگر این که روزنامه واشنگتن پست به نقل از مقام‌های رده بالای آمریکایی نوشت، واشنگتن درباره محدود بودن ظرفیت برای ادامه کمک‌های نظامی از جانب متحدان غربی، به اوکراین هشدار داده است. به گزارش فارس، مقام‌های ارشد آمریکایی به روزنامه واشنگتن پست گفتند، آمریکا به اوکراین هشدار داده، پنجره فرصت‌هایش برای کسب فتوحات ارضی مقابل روسیه پیش از آنکه کمک‌های نظامی متحدان غربی کاملاً افول پیدا کند، محدود است. به نوشته این روزنامه آمریکایی، یک عضو ارشد دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا درباره سران اوکراین گفت: «ما به فشارها به آنها ادامه خواهیم داد و به آنها خواهیم گفت، نمی‌توانیم تا ابد همه کار کرده و همه چیز را فراهم کنیم» به نوشته پایگاه «راشاتودی»، رئیس‌جمهور آمریکا به صورت علنی متعهد به حمایت از کیف «تا هر زمان که طول بکشد» با هدف شکست دادن روسیه شده بود. با این حال، به نوشته واشنگتن پست، این وعده شامل ابعاد منابع و کمک‌هایی که واشنگتن حاضر به ارسال آنها به اوکراین باشد، نمی‌شود.این مقام که نامش را فاش نکرد بیان داشت: عبارت «تا هر زمان که طول بکشد» صرفا درباره زمان درگیری‌ها است و شامل حجم کمک‌ها نمی‌شود.از طرفی واشنگتن پست اشاره می‌کند، که مواضع نمایندگان مجلس نمایندگان آمریکا که هم اکنون در کنترل اکثریت جمهوری‌خواه است در قبال سیاست دولت بایدن برای کمک به اوکراین در حال تغییر به سمت مخالفت بیشتر با این سیاست است.این روزنامه آمریکایی یک فاکتور دیگر که احتمالا باعث محدودتر شدن کمک‌ها به اوکراین خواهد شد را خستگی و نارضایتی اروپایی‌ها به دلیل درگیر شدن با بی‌ثباتی قیمت‌های انرژی و تورم افسار گسیخته می‌داند.واشنگتن پست اضافه کرد، ارتش اوکراین احتمالا تا قبل از تابستان آینده و پیش از اتمام بسته فعلی کمک‌های تسلیحاتی آمریکا فرصت حصول پیشرفت در جنگ با روسیه را دارد.همچنین طبق گزارش این روزنامه، آمریکا از اوکراین خواسته‌ با استفاده از محموله‌های تسلیحاتی که در ماه‌های آینده دریافت خواهد کرد، دست به یک ضدحمله زده تا بتواند قبل از ورود به مذاکرات با روسیه،‌ هر حجمی از اراضی را که بتواند تصرف کند.
اعلام جنگ علیه اروپا
مدیر‌اندیشکده بنیاد فراملی برای صلح و تحقیقات آینده در سوئد نیز اقدام واشنگتن در انفجار خط لوله نورد استریم را اعلام جنگ اقتصادی علیه متحدان اروپایی‌ آمریکا دانست. 
به گزارش فارس، «یان اوبرگ» در مصاحبه با «شینهوا» گفت: این واقعیت که نیروی دریایی آمریکا در انفجار خط لوله نورد استریم در سال گذشته، همان‌طور که «سیمور هرش» روزنامه‌نگار تحقیقی آمریکایی افشا کرد، به منزله «جنگ اقتصادی» آمریکا علیه متحدانش در اروپا بود.
«یان اوبرگ» در ادامه تصریح کرد: «تحلیل دقیق سیمور هرش نشان می‌دهد که این تخریب چگونه برنامه‌ریزی و اجرا شده است، اما نتیجه‌ غافلگیرکننده نبود: ایالات متحده با کمک بسیار مهم نروژ، این جنایت را علیه دوست و متحد آلمان و دیگر کشورهای اروپایی مرتکب شد» وی افزود: در کنار تحریم‌های اقتصادی شتاب‌زده و بی‌پایان علیه روسیه، اقدام ایالات متحده آمریکا در انفجار خط لوله نورد استریم تاکنون آسیب‌های جدی و انبوهی به اقتصاد شهروندان اروپایی وارد کرده است.«اوبرگ» اشاره کرد که «وضعیت کنونی بسیار خطرناک است؛ ما در زمانی زندگی می‌کنیم که اساساً ویژگی ارزش‌های فکری و اخلاقی در مقابل تسلیحات عظیم نظامی حذف شده و علاوه‌بر اینکه نظامی‌گری تنها راه‌حل مشکلات شده است»

 

برچسب‌ها:

نظر شما