شناسهٔ خبر: 58768967 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

پیش‌بینی خبرگزاری فرانسه از آغاز انتفاضه سوم در ماه رمضان

شدت تنش‌ها در كرانه باختري و مناطق اشغالي فلسطين تا بدان جاست كه بسياري وقوع انتفاضه سوم در آينده نزديك را محتمل دانسته‌اند. از سوي ديگر كرانه باختري با انفجار جمعيت جوانان فلسطيني رو‌به‌روست و اين انفجار جمعيت جوان باعث خواهد شد تا مطالبات آزادي خواهانه فلسطيني‌ها با شدت بيشتري نسبت به گذشته دنبال شود.

صاحب‌خبر -

 

سرويس خارجي-

تا به امروز دو قیام فلسطینی بزرگ در کرانه باختری و نوار غزه طي 36 سال گذشته رخ داده است. اولین قیام در سال 1987 و دومی در سال 2000 که هر دو مقامات تل آويو را به ستوه آورد. اكنون به نظر مي‌رسد كه انتفاضه سوم فلسطين در پرتو افزایش قابل توجه خشونت‌ها و حملات ضد انساني صهيونيست‌ها بسيار محتمل است. نوامبر سال گذشته يعني كمتر از دو ماه پيش نيز، سازمان ملل متحد هشدار داده بود درگیری‌ها در فلسطین به «نقطه جوش» رسیده است.
براساس آمار رسمي حداقل هفده صهيونيست در حملات تلافي جويانه سال گذشته نيروهاي فلسطيني کشته شده‌اند که اين آمار بالاترین آمار تلفات صهيونيست در سال‌های اخیر است. از بهار گذشته نيز، نظاميان صهيونيست مجموعه‌ای از حملات را در شهر جنین در شمال کرانه باختری و اردوگاه‌هاي اطراف آن آغاز كردند و اين حملات همچنان ادامه دارد. «تايمز اسرائيل» گزارش داده كه در مجموع حملاتي كه از بهار امسال تشديد شده تا كنون، بیش از 2500 فلسطینی از سوي صهيونيست‌ها دستگير شده‌اند. منابع فلسطيني نيز در همين مدت شهادت حدود 170 فلسطینی را تایيد كرده‌اند كه اين آمار تقریباً دو برابر سال 2021 است.
صدای پای انتفاضه سوم
افزایش بي سابقه تلفات صهيونيست‌ها باعث شده كه «ویلیام برنز»، رئيس سازمان جاسوسي آمريكا موسوم به سيا نسبت به وقوع انتفاضه جدید هشدار دهد. «شلدون كريشنر»، خبرنگار عبري زبان معتقد است از آنجایی که برنز یک مامور امنيتي بسیار آگاه است، هشدار او بايستي جدی گرفته شود. به تازگي نيز پایگاه فرانسوی اینتلیجنس آنلاین گزارش داده با توجه به تنش‌های روزافزون مبارزان فلسطینی و نظامیان صهیونیست، در ماه مبارک رمضان باید منتظر آغاز انتفاضه سوم باشیم. اين پایگاه فرانسوی نوشته سرویس امنيتي شاباک در رژیم صهیونیستی از کابینه این رژیم خواسته‌ تا «اقدامات متعادلی» با مردم فلسطین داشته باشند. همچنين نهادهای اطلاعاتی صهیونیستی تأکید دارند که در واکنش به افزایش تنشهای اخیر، باید حالت آماده‌باش را به بالاترین حد ممکن رساند.
جمعیت فلسطینی‌ها سریع‌تر از سیاست!
اين هشدارها را در كنار گزارش‌هاي منابع عبري زبان از وضعيت كرانه باختري مي توان قرار داد. گزارش وب سايت عبري زبان «اسرائيل هيوم»، پرده ديگري از خشم روز افزون در كرانه باختري كنار مي‌زند و مي‌گويد: «جمعیت فلسطيني‌ها سریع‌تر از سیاست در حال حرکت است و در چند سال آینده، رشد تصاعدی جمعیت فلسطيني‌ها در کرانه باختری و غزه، مدیریت وضعیت اقتصادی، سیاسی و امنیتی را اگر غیرممکن نكند، قطعا با دشواري و بحران رو‌به‌رو خواهد کرد.» با رشد جمعیت نيز ميانگين سني فلسطيني‌ها هر سال جوان‌تر و جوان‌تر مي‌شود و طبيعي است كه اين جمعيت جوان با مطالبات بيشتر و روحيه مبارزه طلبي قوي‌تر بدنبال آرمان‌هاي خود براي آزادي كامل وطن شان و يك زندگي عادي است. جواناني كه زندگي تحت اشغال را نمي پذيرند و براي آزادي سرزمين شان هر كاري را دنبال خواهند كرد.
شلدون كريشنر نيز در گزارش خود مي گويد: «فلسطینی‌ها از روندهاي شكست خورده سیاسی پس از توافق صلح بین اسرائیل و تشکیلات خودگردان فلسطین به شدت عصبانی و ناامید هستند، چون توافق اسلو به فلسطینی‌ها کشور نداد.»
جنگ داخلي جدی است
همزمان با تنش‌ها در كرانه باختري، وضعيت در تل‌آويو نيز به شدت آشفته است و مقامات صهيونيستي عليه هم موضع‌گيري مي‌كنند. «نفتالی بنت»، نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی درباره خطر حقیقی وقوع جنگ داخلی در تل آويو هشدار داده و در گفت‌وگو با شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی گفت: «اگر نتانياهو و مخالفان نتوانند بر سر طرح بحث برانگيز اصلاحات قضايي به نتيجه برسند، وقوع جنگ داخلي ميان آنها بسيار محتمل است.»
«یائیر لاپید»، نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی و رهبر مخالفان کابینه فعلی این رژیم نيز در توئیتی نوشت: «آقای نتانیاهو به جای سرزنش دیگران یک بار در زندگی‌ات مسئولیت اقداماتت را به عهده بگیر.» لاپید افزود: «دلیل این هرج و مرج کابینه دیوانه تو است و ضررهای وارد شده در زمینه‌های اقتصادی و امنیتی نیز به دلیل اصلاحاتی است که آن را رهبری می‌کنی.» خبرگزاری «سما»، فلسطین نیز به نقل از روزنامه «یدیعوت آحارانوت» چاپ سرزمین‌های اشغالی اعلام کرده «ایتمار بن گویر» وزیر امنیت داخلی و چهره جنجالی و تندرو کابینه نتانیاهو که همواره در صدر اخبار سرزمین‌های اشغالی قرار دارد به سازمان‌های زندان‌های این رژیم دستور داده تنها اسیران فلسطینی دو دقیقه می‌توانند حمام کنند! براساس این گزارش، بن گویر همچنین دستور داده هر بند از زندان‌های رژیم صهیونیستی که فلسطینیان ساکن آن هستند، تنها یک ساعت آب داشته باشد.
از زمان روی کارآمدن دولت ائتلافی راست افراطی نتانیاهو و وزیران تندرویی چون بن گویر، شرایط اسیران فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی تشدید شده است. «بن گویر» که برای مقابله با حملات شهادت طلبانه جوانان فلسطینی راهی جز فشار به زندانیان فلسطینی ندارد، پیشتر نیز تهدید کرده بود که شرایط زندان‌ را سخت‌تر خواهد کرد.
فساد بزرگ در ارتش
فساد مالي و آشفتگي تشكيلاتي همچنان در ساختار نظامي رژيم صهيونيستي خبرساز است و در همين ارتباط نيز روزنامه یدیعوت آحارانوت چاپ تل آويو در شماره روز سه شنبه خود فاش کرد، رسوایی جدیدی دامن ارتش (رژیم) اسرائیل را گرفته است و در چارچوب آن علاوه‌بر ده‌ها نظامی و پرسنل ارتش، شمار زیادی از پیمانکاران، مدیران شرکت‌های همکار با ارتش و تعدادی از وکلا نیز برای بازجویی دستگیر شده‌اند. در بخشی از گزارش آحارانوت آمده است، افراد دستگیر شده متهم هستند که کارتلی را برای کسب سودهای بیشتر تشکیل داده‌اند و همه چیز را در کنترل خود گرفته بودند. این کارتل با همدستی پرسنل ارتش اسرائیل عملیات کلاهبرداری بزرگی را در حدود یک میلیارد شیکل از ارتش اسرائیل به انجام رسانده‌اند. ارتش رژیم صهیونیستی با تایید وجود این فساد بزرگ طی بیانیه‌ای اعلام کرد: با جدیت پرونده مظنونین را پیگیری می‌کند و با هر نوع اقدامی از این دست با قطعیت برخورد خواهد کرد.

نظر شما