شناسهٔ خبر: 58762481 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: موج | لینک خبر

کدخدایی در جمع دانشجویان شریف:

قانون نحوه برگزاری تجمعات در گام های اولیه است و نیاز به کنکاش دارد

موج نیوز

عضو حقوقدان شورای نگهبان و رییس پژوهشکده این نهاد گفت: در بحث قانونگذاری درباره تجمعات در مراحل ابتدایی هستیم و باید بیشتر مورد کنکاش قرار گیرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری موج، عباسعلی کدخدایی در مراسم اختتامیه رویداد رقابت ایده‌نگاری الزامات حقوقی تجمعات و اعتراضات در نظام جمهوری اسلامی ایران که در دانشکده مدیریت دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد، بیان کرد: صحبت در رابطه با موضوع تجمعات و اعتراضات بسیار است اما در بسیاری از مواقع ما هنوز در بحث قانونگذاری و قبل از آن شناسایی موضوعاتی که نیازمند قانونگذاری است در مراحل ابتدایی قرار داریم.

وی افزود: متاسفانه همچنان این بدنه های کارشناسی به مراجع قانونگذاری ما ارتباط وثیقی پیدا نکرده اند و مهمتر از آن اینکه نظرات مردم را در شکل گیری قوانین و مقررات کمتر می بینیم.

رییس پژوهشکده شورای نگهبان در ادامه گفت: برای تدوین قوانین به خصوص قوانینی که مستقیما با حقوق مردم سروکار دارد نظامات مختلف برنامه های ویژه تری دارند و به صورت منظم نظرات مردم را دریافت می کنند و بعد نسبت به آن اقدام به قانونگذاری می کنند. لذا هز این جهت باید فعال تر اقدام کنیم.

کدخدایی یادآور شد: ایده‌ای که در پژوهشکده شورای نگهبان داشتند و پیگیری کردند بر همین مبنا بود که اگر ما در خصوص اعتراضات که بحث مهمی هست و هم در قانون اساسی ما به رسمیت شناخته شده و هم اینکه کشور ما بعد از دوره رژیم طاغوت دوره آزادی و استقلال را طی کرد و نیازمند این مباحث است و موضوع مهمی برای مردم و مسئولان است که باید بیشتر مورد کنکاش قرار گیرد.

این عضو شورای نگهبان تصریح کرد: ایده پردازی در این زمینه توسط نخبگان، اساتید و صاحب نظران باید باشد و این قبیل اتفاقات علمی که تعداد آن نیز کم است باید برای ارائه بحث و کارشناسی تر شدن موضوعات بیشتر شود تا کسانی که در مقام قانونگذاری تقنینی قرار دارند نظرات دقیق خری را در هین زمینه کسب کنند و بتوانند در نهایت قانون خوبی را تصویب کنند.

وی در ادامه ضمن اشاره به اصول مختلف قانون اساسی در موضوعات مختلف اظهار کرد: اصول ۲۴، ۲۵، ۲۶ و... مشخصا در خصوص اعتراضات است و اشکالاتی اشاره شد که ان شاء الله برطرف شود.

این عضو شورای نگهبان تصریح کرد: باید توجه شود که ایده هایی که در چنین رویدادهایی ارائه می‌ شود واقعا قابلیت اجرا داشته باشند. آرمان‌ها در قانون اساسی در قالب اصول ان بیان شده و ما باید پایین تر از قانون اساسی و روی زمین نظر و ایده‌ای که می دهیم با توجه به شرایطی که در کشورمان وجود دارد قابلیت اجرا هم داشته باشد.

کدخدایی خاطرنشان کرد: طبیعتا اینها می تواند برای آینده کشور و عبور از بسیاری از مشکلات امروزمان که در قانونگذاری و در سطح بالاتر در بحث حکمرانی با آن مواجه هستیم موثر باشد.

نظر شما