شناسهٔ خبر: 58752709 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: پارسینه | لینک خبر

معمای اشیای پرنده بر فراز ایالات متحده؛

ادامه سرنگونی اشیای پرنده بر فراز آسمان آمریکا/ آماده باش ویژه پنتاگون برای رویارویی با پکن

بعد از ساقط کردن بالن چین بر فراز دیتروید، نیروی هوایی ایالات متحده یک شی دیگر را در ارتفاع بالا، روی هورون در ایالت میشیگان سرنگون کرد. هنوز جزئیات جدیدی از این شی اعلام نشده است. اما بنظر می رسد ماجرای جاسوسی و بالن ها و در نهایت اشیای پرنده همچنان ادامه دارد!

صاحب‌خبر -

تحریریه پارسینه| پس از ساقط شدن بالن مربوط به چین توسط جنگنده های آمریکایی و داغ شدن ماجرای جاسوسی ابر قدرتها، آمریکا در چند روز گذشته مدعی شد که اشیای ناشناس پرنده را در عملیاتهای مختلف تجسسی ردیابی و برخی را منهدم کرده است.

از سوی دیگر افکار عمومی آمریکا به شدت در رابطه با شیطنت چینی ها در جاسوسی از شهروندان آمریکایی حساس شده و نگرانی های امنیتی متعاقب آن در فضای جامعه و رسانه های آمریکا پدیدار شده است.

ژنرال «گلن ونهرک» فرمانده نیروی هوا فضای آمریکای شمالی، درباره نسبت دادن اشیای پرنده ناشناس کشف شده در آسمان آمریکا، به هر کشور خاصی هشدار داد.

وی در جریان یک کنفرانس خبری پس از انهدام یک شی ناشناس بر فراز دریاچه هورون افزود: پنتاگون نمی‌تواند این اشیای پرنده را که چند روز اخیر در آسمان آمریکا مشاهده شده، به کشور خاصی نسبت دهد. من در این باره تردید دارم و از پنتاگون می‌خواهم این کار را انجام ندهد. ما اطلاعات زیادی در این باره نداریم. این موضوعی بسیار حساس است بنابراین باید ارزیابی‌ها و تحلیل‌های بیشتری درباره ماهیت این اشیای پرنده انجام دهیم.

یک مقام ارشد در دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا روز یکشنبه گفت که یک «شیء» در حال پرواز بر فراز دریاچه هورون در نزدیکی مرز کانادا سرنگون شد.

به گفته این منبع آگاه سرنگونی این «شیء ناشناس» به دستور جو بایدن صورت گرفت هرچند «تهدیدی نظامی» برای خاک آمریکا محسوب نمی‌شد. این مقام آمریکایی «شیء» سرنگون شده را ابزاری «هشت ضلعی با طناب‌هایی که از آنها آویزان بود» توصیف کرد.

این چهارمین شی ناشناس است که آمریکا آن را سرنگون می‌کند. هفته پیش آمریکا بالن چینی را سرنگون کرد.

یک مقام نظامی آمریکا به رویترز گفت شی سرنگون شده ساختار هشت ضلعی داشت و سرنگونی آن به دستور جو بایدن انجام شد. پنتاگون می‌گوید این شی در نزدیکی مکان‌های حساس نظامی حرکت می‌کرد.

واشنگتن تاکنون برای دیگر «اشیاء» سرنگون شده در آسمان آمریکا و کانادا انگشت اتهام را به سوی چین نشانه نگرفته است. یکی از این سه «شیء ناشناس» روز جمعه در ایالت آلاسکای آمریکا سرنگون شد. دومین مورد روز شنبه در حال پرواز بر فراز خاک کانادا بود و توسط یک جنگنده آمریکایی ساقط شد. ابزار «هشت ضلعی» سرنگون شده بر فراز دریاچه هورون نیز سومین مورد محسوب می‌شود.

این در حالی است که گمانه‌زنی‌های زیادی درباره ماهیت این «اشیاء ناشناس» صورت گرفته است. گلن وان هرک، رئیس فرماندهی نظامی دفاع هوافضای آمریکای شمالی در پاسخ به احتمال «فرازمینی» بودن این «اشیاء ناشناس» گفت که پاسخگویی به این پرسش برعهده سرویس‌های اطلاعاتی و ضدجاسوسی است.

پیشتر قانونگذاران جمهوری‌خواه آمریکا، کشور چین را متهم کردند که با به پرواز درآوردن بالون جاسوسی، بر فراز سایت‌های نظامی حساس آمریکا دست به جاسوسی زده است. جمهوری خواهان همزمان دولت جو بایدن را متهم کردند که با سرنگون نکردن سریع بالون جاسوسی، به پکن فرصت بیشتری داده است.

ده روز پیش یک بالن بزرگ چین توجه نهاد‌های نظامی آمریکا را به خود جلب کرد. بعد از اینکه این بالن به سواحل شرقی آمریکا رسید، جو بایدن دستور سرنگونی آن را داد. وزارت دفاع آمریکا می‌گوید آن بالن فعالیت تجسسی داشت، اما چین مدعی است که این فقط یک بالن هواشناسی بود.

از سوی دیگر وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجه چین آمریکا را متهم کرد که در سال گذشته میلادی بیش از ده بار بالن در ارتفاع بالا بر فراز چین به پرواز درآورده است. به گفته او این پرواز‌ها بدون اجازه دولت چین انجام شده است.

ونبین تصریح کرد که آمریکا بهتر است از "متهم کردن دیگران خودداری کرده و در پی درگیری و تنش نباشد".

سخنگوی وزارت خارجه چین خاطرنشان کرد که پرواز بالن‌های آمریکایی در ارتفاع بالا بر فراز سایر کشور‌ها بسیار اتفاق افتاده است. به گفته او واشنگتن حتی "هواپیما و کشتی‌های جنگی را برای جمع‌آوری اطلاعات" به چین فرستاده و در سال جاری میلادی "۶۴ عملیات در دریای چین جنوبی ردگیری شده است".

ونبین تصریح کرد: «این کاملا واضح است که چه کشوری پیشرو در عرصه امپراطوری جاسوسی در جهان است». او با اشاره به عملیات شنود دستگاه‌های جاسوسی آمریکا، این کشور را متهم کرد که مکالمات پیام‌های سران کشور‌های آلمان، فرانسه، نروژ، سوئد، هلند و سایر کشور‌های اروپایی را شنود کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه چین ساقط کردن بالن این کشور در آسمان آمریکا را که یک هفته پیش رخ داد، اقدامی "کاملا دور از انتظار و عجیب" دانست که با "خشونت زیاد" انجام شده است. او اشاره‌ای به سایر بالن‌های ساقط شده چین در آسمان آمریکا نکرد.

همچنین درباره موجودات و اشیا فرازمینی یک مقام نظامی آمریکا که حاضر نشد نامش در گزارش قید شود به خبرگزاری‌های بین‌المللی گفت ارتش آمریکا تاکنون شواهدی حاکی از این‌که آن‌ها اشیای فرازمینی باشند، پیدا نکرده است.

طی ۲۴ ساعت گذشته به‌دلیل نگرانی‌های امنیتی، حریم هوایی آمریکا دو بار، ولی به مدت بسیار کوتاهی به روی تمامی پرواز‌ها مسدود شد.

سخنگوی کاخ سفید گفت اشیای ناشناخته‌ای که در روز‌های اخیر سرنگون شده‌اند هیچ شباهتی به بالن چینی ندارند و تا زمانی که قطعات باقیمانده از لاشه آن‌ها جمع‌آوری نشده است ماهیت آن‌ها را نمی‌توان مشخص کرد.

ارتش ایالات متحده مطمئن نیست که چهارشیء پرنده‌ای که در آسمان این کشور ساقط شده‌اند چه بوده و چگونه توانستند در آسمان بمانند.

گاهشمار مشاهده اجسام پرنده

۴ فوریه: جنگنده‌های آمریکا یک جسم مشکوک را بر فراز آسمان کارولینای جنوبی سرنگون کردند. آمریکا می‌گوید شیء ساقط شده بالون تجسسی بوده که از چین برای نظارت بر مراکز حساس فرستاده شده است

۱۰ فوریه: آمریکا یک شیء دیگر را در شمال آلاسکا سرنگون کرد که به گفته مقام‌ها فاقد هرگونه سیستم هدایتی بود

۱۱ فوریه: جنگنده آمریکایی یک «شیء هوایی در ارتفاع بالا» را بر فراز یوکان کانادا در حدود ۱۶۰ کیلومتری مرز ایالات متحده سرنگون کرد. این بالون استوانه‌ای و کوچک‌تر از بالون اول توصیف شد

۱۲ فوریه: جنگنده‌های آمریکا یک شیء پرنده ناشناس دیگر را در نزدیکی دریاچه هورون ساقط کردند

جان تستر، سناتور دموکرات از ایالت مونتانا، نیز طی واکنشی، به شبکه سی‌بی‌اس گفت: «حوادث دو هفته اخیر و برآورد‌های کارشناسان نشان از تهدید‌های فزاینده‌ای دارد که ارتش باید علاوه بر در نظر گرفتن آنها، خطرات احتمالی را نیز مورد ارزیابی قرار دهد.»


جمهوری‌خواهان از سوی دیگر، بار‌ها دولت بایدن را به دلیل تاخیر در برخورد با اولین بالون مورد انتقاد قرار داده‌اند.

نظر شما