شناسهٔ خبر: 58747719 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه سیاست‌روز | لینک خبر

رایزنی‌های همه جانبه رئیس جمهور امروز در پکن آغاز می‌شود

مهمان ویژه چین

صاحب‌خبر -
رایزنی‌ها و دیدارهای رسمی رئیس جمهور از امروز در چین در حالی آغاز می‌شود که محور اصلی این سفر را اجرایی سازی توافق ۲۵ ساله میان دو کشور تشکیل می‌دهد که می تواند نقطه عطفی در مناسبات طرفین و منطقه باشد.
وزیر امور خارجه در آستانه سفر رئیس جمهور به پکن با بیان اینکه ایران و چین مصمم به اجرای کامل برنامه مشارکت جامع راهبردی هستند،‌ گفت: هر جا که منافعی برای ملت است، ما آنجا هستیم. حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که در سفر آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی به چین او را همراهی می‌کند،‌ در توئیتر در این باره نوشت: همراه با رئیس جمهور برای انجام سفر دولتی عازم چین هستیم. مناسبات متنوع دوجانبه، چند جانبه‌گرایی و پیگیری سیاست خارجی متوازن، در دستورکار است.
وزیر خارجه افزود: ایران و چین مصمم به اجرای کامل برنامه مشارکت جامع راهبردی هستند. هر جا که منافعی برای ملت است ما آنجا هستیم.
همزمان نیز معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور گفت: اجرایی‌کردن توافق جامع ایران و چین از اهداف سفر رئیس‌جمهور به پکن است.جمشیدی افزود: وزرای اقتصاد، امور خارجه، جهاد کشاورزی، راه، صمت و نفت و همچنین رئیس‌کل بانک مرکزی آقای رئیسی را در سفر امروز همراهی می‌کنند.
وی خاطرنشان کرد: این سفر رئیس جمهور به چین اولین سفری هست که طی دو دهه گذشته به‌صورت رسمی به‌دعوت چین انجام می‌شود. محمد مرندی کارشناس مسائل بین‌الملل سفر نیز رئیس‌جمهور ایران به چین را بسیار مهم خواند و گفت از آنجا که دوره ظهور آسیاست، برای تسریع توسعه، یک واحد شدن آن اهمیت دارد.این کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: جهان بسرعت در حال تغییر است. ما در حال دور شدن از دنیای تک قطبی هستیم. ایران و چین دو کشور بسیار قدرتمند و مستقل هستند، ایران در غرب آسیا و چین در شرق آسیا. چین یک قدرت جهانی است و ایران مهمترین قدرت منطقه‌ای در غرب آسیاست و از آنجا که دوره ظهور آسیاست، برای تسریع توسعه، یک واحد شدن آسیا مهم است.
مرندی افزود: معتقدم که ایرانی‌ها تصمیم درستی درباره نگاه جهانی و تمرکز بیشتر بر جهان جنوب و شرق گرفته‌اند. اروپا و ایالات متحده رو به افول هستند و همچنین شاهد رفتار معقولانه آن‌ها در قبال کشورمان نیستیم. و البته، چین یک اولویت اصلی ایران خواهد بود. دو طرف می‌توانند از طریق شمال ایران و دریاهای آزاد تجارت کنند. و قطعاً ابتکار کمربند و جاده رئیس‌جمهور شی چیزی قابل بررسی و استفاده برای کمک به توسعه تجارت از طریق زمین و دریاست. وی که از تحلیلگران نزدیک به مذاکرات وین بوده، در ادامه تاکید کرد: ایران در برابر فشار غرب سر تعظیم فرود نخواهد آورد. بنابراین شریکی بسیار قابل اعتماد برای همه دوستانش است و فکر می‌کنم این چیزی است که چین در آینده در حالی که رفتار آمریکا غیرمنطقی‌تر و خصمانه‌تر در قبال کشورهای مستقل مثل چین می‌شود، به آن بیش از پیش نیاز خواهد داشت.
پیش‌تر، «وانگ ونبین» سخنگوی وزارت خارجه چین درباره سفر ابراهیم رئیسی به این کشور گفت «چین و ایران روابط دوستانه سنتی دارند و این، انتخاب مشترک هر دو طرف برای تحکیم و توسعه مشارکت راهبردی جامع چین و ایران است».
دستیار وزیر خارجه کشورمان نیز با برشمردن آداب بین‌المللی تشریفات به توجه چین در میزبانی از رئیس‌جمهور کشورمان در سفر به پکن اشاره کرد.رضا زبیب، دستیار وزیر و مدیر کل آسیا و اقیانوسیه وزارت خارجه کشورمان در توییتر نوشت: در آداب بین‌المللی تشریفات، ترتیب اهمیت سفرهای خارجی مقامات اینگونه است:
۱-سفر کاری/Working visit -۲- سفر رسمی/Official visit -۳- سفر دولتی/State visit
سفر رئیس جمهور محترم اولین State visit به چین در دو دهه گذشته است لذا با آداب کامل تشریفات انجام می‌شود که نشان از توجه میزبان است.
رسانه‌های چینی نیز سفر ابراهیم رئیسی به این کشور را تلاش چین برای بهبود روابط تهران و پکن پس از بیانیه چین در شورای همکاری خلیج فارس قلمداد می‌کنند.نشریه گلوبال تایمز و ساوت چاینا مورنینگ پست در گزارش‌هایی به تحلیل سفر «ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور ایران به پکن پرداخته و نوشتند این سفر که به دعوت «شی جین پینگ» انجام می‌شود در بحبوحه تلاش پکن برای بهتر کردن روابط با تهران پس از بیانیه مشترک رئیس‌جمهور چین در کنفرانس کشور‌های حاشیه خلیج فارس در ماه دسامبر است.
در بیانیه مشترکی که در نشست سران چین و شورای همکاری خلیج فارس در عربستان سعودی اعلام شد، هر دو طرف توافق کردند که امارات متحده عربی به عنوان عضو شورای همکاری خلیج فارس باید از مذاکرات برای حل و فصل اختلافات ارضی خود با ایران بر سر جزایر تنگه هرمز استفاده کند. پس از این نشست وزارت خارجه ایران به سرعت فرستاده چین در ایران را فراخواند تا اعتراض خود را اعلام کند. همچنین یک هفته پس از این نشست که هیئتی از چین به ایران سفر کرد، تهران اعتراض شدید خود را به آن‌ها هم ابراز کرد. پیشتر در حاشیه نشست ازبکستان در ماه سپتامبر شی جین پینگ به ابراهیم رئیسی گفته بود روابط چین با ایران برای این کشور «استراتژیک و طولانی مدت» قلمداد می‌شود و آماده افزایش همکاری و ارتباط با ایران است.

نظر شما