شناسهٔ خبر: 58738657 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

سفر رئیسی به پکن؛ محور اصلی سفر رئیس جمهور به چین چیست؟

صاحب‌خبر -
سفر رئیسی به پکن؛ محور اصلی سفر رئیس جمهور به چین چیست؟

خبرگزاری آریا-معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور گفت اجرایی کردن توافق جامع ایران و چین از اهداف سفر رئیس جمهور به پکن است.

به گزارش خبرگزاری آریا به نقل ازصدا و سیما، جمشیدی گفت: وزرای اقتصاد، امور خارجه، جهاد کشاورزی، راه، صمت و نفت و همچنین رئیس کل بانک مرکزی آقای رئیسی را در سفر امروز همراهی می کنند.
وی با بیان این‌که «این اولین سفری هست که در دو دهه اخیر به دعوت چین انجام می‌شود» خاطرنشان کرد: خود چینی‌ها اعلام کرده‌اند که طی دو دهه گذشته سفری در این حد نداشته اند. بنابراین سفر مهمی است.
وی با اشاره به این‌که رییس‌جمهور چین این دعوت را در اجلاس سمرقند از رییس‌جمهور ایران انجام داده است، یادآور شد: در حین برگزاری اجلاس شانگهای در شهریورماه سال جاری مقدمات اولیه این سفر برنامه‌ریزی شد.
معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور اهداف اصلی این سفر را به دو بخش اهداف اقتصادی و اهداف سیاسی و راهبردی تقسیم کرد و ادامه داد: در حوزه اقتصادی راهبرد جمهوری اسلامی ایران  سیاست همگرایی اقتصادی با تمرکز بر حوزه آسیا است؛ چراکه قدرت و ثروت جهان در حال حرکت از سمت غرب به شرق هست و نقطه تمرکز آن آسیا و به خصوص چین است. و همه کشورهای غربی تمایل به ارتباط با چین دارند و حتی دولت آمریکا از زمان اوباما به سمت چین چرخش پیدا کرده است و به دنبال رقابت است. 
وی با بیان این‌که ایران به دنبال گسترش روابط اقتصادی به خصوص توافق جامع ایران‌وچین است، افزود: در حال حاضر در مرحله اجرایی هستیم.
چین شریک نخست تجاری ایران در سالهای اخیر بوده است و در 10 ماهه امسال، صادرات ایران به چین به 12.6 میلیارد دلار و واردات از این کشور هم به 12.7 میلیارد دلار رسید.

محور اصلی سفر به رئیس جمهور به چین
سخنگوی دولت گفت: پیگیری اجرای برنامه همکاری 25 ساله ایران و چین، به ویژه در حوزه‌های اقتصادی از جمله محورهای اصلی سفر رییس جمهوری به چین است.
 علی بهادری جهرمی در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: 
«‏رئیس‌جمهور در صدر هیأتی بلندپایه و به دعوت رسمی رئیس‌جمهور چین عازم این کشور خواهد شد.
پیگیری اجرای برنامه همکاری 25 ساله ایران و چین، به ویژه در حوزه‌های اقتصادی از جمله محورهای اصلی این سفر خواهد بود.»

روزنامه چینی: سفر آیت‌الله رئیسی به پکن با هدف توسعه همکاری دوجانبه انجام می‌شود
 تارنمای روزنامه «سوت چاینا مورنیگ پست»، در گزارشی به بررسی ابعاد مختلف سفر آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور اسلامی ایران به چین پرداخته و تاکید کرده است که این سفر با هدف توسعه همکاری ایران و چین، دوستی دو ملت انجام می شود.
به گزارش پایگاه خبری «سوت چاینا مورنیگ پست»، وزرات امور خارجه چین پیش تر در گزارشی اعلام کرده بود رئیس جمهوری ایران به دعوت رسمی شی جین پینگ همتای چینی خود از فردا سه‌شنبه (25 بهمن) تا پنجشنبه (27 بهمن) سفری رسمی به پکن خواهد داشت.
ایران و چین روابط اقتصادی مستحکمی به ویژه در زمینه‌های انرژی، ترانزیت کالا، کشاورزی، تجارت و سرمایه گذاری دارند. دو کشور در سال 2021 میلادی، یک پیمان همکاری راهبردی 25 ساله امضا کردند که گفته می‌شود شامل بخش‌های سیاسی، راهبردی و اقتصادی است.
به باور تحلیلگران سیاسی، سفر رئیس جمهوری ایران به چین زمینه را برای توسعه همکاری دو جانبه فراهم خواهد کرد.
کارشناسان همچنین می‌گویند چین و ایران مسائل و مشترکات بین المللی زیادی از جمله افغانستان، ثبات و توسعه منطقه‌ای، تغییرات آب و هوایی، امنیت منطقه‌ای، امنیت انرژی و غیره دارند که تبادل نظر و مذاکرات دو طرف را می‌طلبند.
 رئیس جمهور چین شهریور ماه امسال و در حاشیه سازمان همکاری شانگهای در سمرقند و در ملاقات دوجانبه با رئیس جمهوری اسلامی ایران، از وی برای سفر به این کشور به طور رسمی دعوت به عمل آورد.
این ملاقات در حالی انجام می شود که دو کشور گام های بلندی برای اجرای برنامه جامع مشترک 25 ساله ایران و چین برداشته اند و سطح مناسبات سیاسی و اقتصادی دو کشور در عالی ترین سطوح قرار دارد.
چین بزرگترین شریک تجاری جمهوری اسلامی ایران به شمار می رود؛ بر اساس آمار 10 ماهه گمرک ایران، این کشور با 12 میلیارد و 600 میلیون دلار مقصد اصلی صادرات ایران بوده است؛ در مقابل کشورمان نیز در این مدت 12 میلیارد و 700 میلیون دلار واردات از چین داشته است.
به گفته محمد جمشیدی معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهوری ایران، آیت‌الله رئیسی در پاسخ به دعوت رسمی شی جین پینگ رئیس جمهور چین عصر دوشنبه - 24 بهمن - در صدر هیاتی بلندپایه سیاسی و اقتصادی و برای دیدار رسمی سه روزه عازم پکن پایتخت چین خواهد شد.
رئیس جمهور در این سفر پس از استقبال رسمی از سوی همتای چینی خود، ابتدا دیداری خصوصی با شی جین پینگ خواهد داشت و سپس مذاکرات هیات‌های عالی‌رتبه دو کشور و نیز مراسم امضای اسناد همکاری، در حضور روسای جمهور برگزار خواهد شد.
آیت الله رئیسی در این سفر همچنین در نشست مشترک تجار و فعالان اقتصادی ایران و چین شرکت می کند و دیداری نیز با ایرانیان مقیم چین خواهد داشت.





نظر شما