شناسهٔ خبر: 58727113 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه سیاست‌روز | لینک خبر

رئیسی فردا برای نخستین بار راهی پکن می‌شود

همگرایی بانیان نظام چند قطبی بر بالای دیوار چین

صاحب‌خبر -
رئیس‌جمهور به دعوت رسمی همتای چینی خود، فردا عازم چین خواهد شد تا ابعاد جدیدی از همگرایی میان حامیان و بانیان نظام چند قطبی را رقم زنند.
سیدابراهیم رئیسی، در پاسخ به دعوت رسمی «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین در راس هیئتی بلندپایه و برای دیدار رسمی ۳ روزه عازم پکن پایتخت چین خواهد شد.رئیس جمهور در این سفر پس از استقبال رسمی از سوی همتای چینی، ابتدا دیداری خصوصی با شی جین پینگ خواهد داشت و سپس مذاکرات هیئت‌های عالی‌رتبه دو کشور و نیز مراسم امضای اسناد همکاری، در حضور روسای جمهور برگزار خواهد شد.
رئیسی در این سفر همچنین در نشست مشترک تجار و فعالان اقتصادی دو کشور شرکت خواهد کرد و دیداری نیز با ایرانیان مقیم چین خواهد داشت.نشست و گفت‌وگو با اندیشمندان و فرهیختگان برتر چینی از دیگر برنامه های دکتر رئیسی در پکن خواهد بود.جمعی از وزرا و اعضای کابینه رئیس جمهور را در سفر به این کشور همراهی می کنند.رئیسی نخستین میهمان ارشد رئیس جمهور چین در سال نو چینی است.
روز دوشنبه ۱۷ بهمن ماه ناصر کنعانی سخنگوی دستگاه دیپلماسی در نشست هفتگی با خبرنگاران از برنامه ریزی برای سفر آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور به چین خبر داد و گفت که این سفر براساس توافق مشترک دو کشور در حال برنامه‌ریزی است و ان‌شاءالله در زمان مناسب انجام خواهد شد.حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه دوم آذر ماه سال‌جاری در نشست خبری با خبرنگاران و در پاسخ به سؤالی درباره مناسبات ایران و چین گفت: از سال گذشته در سفری که به چین داشتم، وارد فاز اجرایی برنامه جامع همکاری‌های ۲۵ ساله ایران و چین شدیم که همه ابعاد تجاری، اقتصادی، فرهنگی، گردشگری و صنعتی و دفاعی و سایر حوزه‌ها را در برمی‌گیرد، در مسیر درستی قرار دارد و همکاری‌های دو کشور رشد قابل توجه و چشمگیری را نشان می‌دهد.در راستای منافع دو ملت نسبت به اجرای این توافق و افزایش حجم تبادل تجاری تا این لحظه انتظاراتی که از این توافق را داشتیم برآورده شده می‌دانیم و برای تداوم آن طرفین تلاش می‌کنند. بزودی دیدار سطح بالایی در یکی از پایتخت‌های دو کشور انجام می‌شود. برنامه سفر آقای رئیسی که از سوی رئیس جمهور چین به پکن دعوت شده در دستورکار وزارت امور خارجه و نهاد ریاست جمهوری قرار دارد.
«شی جین پینگ» همچنین از جمله اولین رهبرانی بود که به آیت‌الله رئیسی بعد از تصدی ریاست جمهوری تبریک گفت. وی ۳۱ خردادماه در پیامی، ضمن تبریک پیروزی آیت‌الله رئیسی در سیزدهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری، چین و ایران را شرکای استراتژیک خواند و توسعه روابط دو کشور را بسیار مهم برشمرد و گفت که آماده است تا با رئیس‌ جمهور جدید ایران برای تقویت ارتباطات استراتژیک دوجانبه، تحکیم اعتماد سیاسی متقابل و گسترش و تعمیق همکاری‌های برد - برد در زمینه‌های مختلف به منظور ایجاد منافع برای هر دو کشور و مردم، همکاری کند.شی و رئیسی ۲۵ شهریور ماه سالجاری و در حاشیه بیست و دومین نشست سران سازمان همکاری شانگهای در سمرقند با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کرده بودند. رئیس جمهور در این دیدار ضمن تبریک روز ملی خلق چین، از مواضع سازنده این کشور در روند عضویت ایران در پیمان شانگهای قدردانی و از نقش‌آفرینی چین برای عضویت ایران در سازمان بریکس هم استقبال کرد.رئیس جمهور کشورمان برنامه همکاری‌های جامع راهبردی ایران و چین را نشانه و نماد اراده دو کشور برای توسعه همه جانبه روابط خواند و اظهار داشت: ظرفیت‌های گسترده موجود در زمینه‌های نفت و انرژی، ترانزیت، کشاورزی، تجارت و سرمایه‌گذاری بستر بسیار مناسبی برای تعمیق و توسعه روابط اقتصادی بین دو کشور است. مناسبات ایران با چین و روسیه و سیاست نگاه به شرق همواره مورد انتقاد برخی در داخل کشور قرار گرفته و در دولت سیزدهم نیز این انتقادات همچنان از سوی عده‌ای مطرح می‌شود. در همین راستا نیز ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه دهم مرداد ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران گفت: نگاه به شرق به عنوان وجهی از سیاست خارجی متوازن و پویای ایران مورد توجه دولت سیزدهم است. این را به عنوان نگاه راهبردی مدنظر قرار داده و دنبال می‌کنیم. در یک سال گذشته هم ما نتایج چشمگیر حاصل این نگاه را در روابط با همسایگان و کشورهای حوزه شرق دیدیم. نگاه به شرق به معنای نادیده گرفتن غرب در مناسبات خارجی ایران نیست. ایران توسعه روابط را با هر کدام از کشورها در هر حوزه‌ای که مبتنی بر مصالح و منافع باشد دنبال و نسبت به آن جدیت دارد. به دنبال شکل دهی بلوک‌بندی‌های شرقی و غربی و ائتلاف سازی‌هایی از این دست نیستیم.

نظر شما