شناسهٔ خبر: 58659473 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

ایالات متحده به 40 کشور در مورد بالون چین اطلاع داده است

صاحب‌خبر -
ایالات متحده به 40 کشور در مورد بالون چین اطلاع داده است
خبرگزاری آریا-یک مقام ارشد دولت و دیپلمات‌ها روز سه‌شنبه گفتند که ایالات متحده در واشینگتن و پکن با دیپلمات‌های خارجی از 40 کشور درباره بالون جاسوسی چین که در اواخر ژانویه وارد حریم هوایی ایالات متحده شد، جلسات توجیهی برگزار کرد.

به گزارش سرویس بین‌الملل آریا ؛به گفته این مقام، وندی شرمن، معاون وزیر امور خارجه ایالات متحده روز دوشنبه به نزدیک به 150 دیپلمات خارجی در 40 سفارتخانه اطلاع رسانی کرد، در حالی که سفارت ایالات متحده در پکن در روزهای دوشنبه و سه شنبه دیپلمات های خارجی را برای ارائه یافته های ایالات متحده در مورد بالون جمع‌آوری کرد.

این مقام ارشد دولت گفت: «ما می‌خواهیم مطمئن شویم که تا جایی که می‌توانیم با کشورهایی در سراسر جهان که ممکن است مستعد این نوع عملیات‌ها باشند، به اشتراک بگذاریم.»

جلسه توجیهی شرمن ابتدا توسط واشینگتن پست گزارش شد و همچنین به نقل از مقامات آمریکایی گفت که این بالون جاسوسی با یک تلاش نظارتی نظامی گسترده در جزیره هاینان چین در دریای چین جنوبی مرتبط است.

در حالی که تحلیلگران هنوز اندازه ناوگان بالن های چینی را نمی دانستند، مقامات آمریکایی از ده ها ماموریت از سال 2018 در پنج قاره صحبت کردند که برخی از آنها ژاپن، هند، ویتنام، تایوان و فیلیپین را هدف قرار دادند.

وزارت امور خارجه ایالات متحده بلافاصله به درخواست برای اظهار نظر پاسخ نداد.

رویترز روز دوشنبه گزارش داد، محققان نظامی چینی اخیراً در مقالاتی که در دسترس عموم است، استدلال کرده اند که بالون ها و کشتی های هوایی باید بیشتر توسعه یافته و در طیف وسیعی از ماموریت ها مستقر شوند.

واشینگتن پست گزارش داد که این عملیات نظامی شامل فناوری یک شرکت خصوصی چینی است که بخشی از دستگاه همجوشی نظامی-غیر نظامی چین است.

ظاهر شدن بالون چینی بر فراز ایالات متحده در هفته گذشته باعث خشم سیاسی در واشینگتن شد و آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده را وادار کرد که سفر خود به پکن را که هر دو کشور امیدوار بودند روابط متلاشی شده را بهبود بخشد، لغو کند. بلینکن روز یکشنبه وارد پکن می شد.

یک جت جنگنده نیروی هوایی آمریکا روز شنبه این بالون را در سواحل کارولینای جنوبی یک هفته پس از ورود آن به حریم هوایی آمریکا سرنگون کرد.

 

چین گفته است که این یک بالن هواشناسی بود که از مسیر خود به حریم هوایی ایالات متحده منفجر شد و یک "حادثه غیرمنتظره و منفرد" بود. این سازمان تیراندازی را محکوم کرد و ایالات متحده را به واکنش بیش از حد متهم کرد.

نظر شما