شناسهٔ خبر: 58643859 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: رجا | لینک خبر

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جمع خبرنگان:

اجازه نمی‌دهیم عده‌ای با بازی‌های سیاسی سینما را گروگان بگیرند/ از بازگشت تمام هنرمندان استقبال می‌کنیم/ مردم اهل قهر با سینما نیستند/ با دوقطبی‌سازی مخالفیم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: عده‌ای نباید با سیاسی‌کاری معیشت اهالی سینما را گروگان بگیرند، ما با این روش نادرست و خطرناک مخالف هستیم و خط کشی نیز نداریم. از همه اهالی سینما استقبال می کنیم و دنبال دو قطبی سازی نیستیم.

صاحب‌خبر -

گروه فرهنگ-رجانیوز: محمدمهدی اسماعیلی عصر روز سه شنبه - ۱۸ بهمن ۱۴۰۱- با حضور در پردیس سینمایی ملت محل برگزاری چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر (خانه جشنواره) در جمع خبرنگاران، گفت:‌ من از چند ماه پیش این صحبت را خدمت اهالی سینما گفته‌ام، عده‌ای نباید با سیاسی کاری معیشت اهالی سینما را به گروگان بگیرند. این کار خطرناک است و ما با این روش مخالفیم و آن را نادرست می دانیم.

 
به گزارش رجانیوز؛ اسماعیلی با تاکید بر این که فضا را برای کار جمعی اهالی سینما فراهم کردیم و ادامه خواهیم داد اظهار داشت: اجازه نخواهیم داد عده ای سینما و اهالی سینما را با بازی‌های سیاسی به گروگان خودشان بگیرند.
 

 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسماعیلی در پاسخ به سوالی درباره رونق جشنواره گفت: درباره میزان استقبال عدد و رقم ها باید صحبت کنند. امروز آقای خزاعی رئیس سازمان سینمایی و آقای امینی، دبیر جشنواره با عدد و رقم نشان دادند میزان حضور مردم به مراتب از سال های گذشته وسیع تر بوده است.
 
عدد اشغال سینماها بالای ۹۰ درصد است
وی با اشاره به رونق جشنواره تئاتر فجر گفت: در تئاتر چنان استقبالی شد که در سالن های تئاتر مردم روی زمین نشسته بودند. من در حیاط دولت وقتی گفتم سالن ها مملو از جمعیت است، یکی دو عکس از افتتاحیه را نشان دادند. بعد که مشخص شد چه استقبال فزاینده ای رخ داده، تئاتر را بایکوت کردند. در سینما هم همین است.
 
وی افزود: در جشنواره شهرستان‌ها که دیروز شروع شده موج استقبال و همراهی را شاهد هستیم. در سینماهای مهم تهران عدد اشغال سینماهایمان بسیار بالا و در مواردی بالای ۹۰ درصد است. این نکته نشان می دهد مردم اهل قهر با سینما نیستند. با سیاست های خوبی که اتفاق افتاده و فیلم هایی که به جشنواره رسیده، فضای الفت، وفاق و همبستگی را بین خانواده های ایرانی و سینما تقویت شده است.
 
فیلم اولی ها نشان‌دهنده زنده و جوان بودن سینماست 
اسماعیلی حضور فیلم اولی‌ها در جشنواره را یک مطالبه خواند و گفت: سال‌ها بود که از ما می‌خواستند افراد جدیدی را به سینمای کشور معرفی کنیم. امسال در هیات انتخاب جشنواره تعداد زیادی فیلم اولی آمده است که نشان‌دهنده زنده بودن و جوان بودن و امیدواری هر چه بیشتر به آینده سینماست. 
 
 
خانواده سینما دو قطبی شدنی نیست 
وزیر فرهنگ در پاسخ به سوالی درباره تحریم بازیگران اظهار داشت: جشنواره فیلم فجر و سازمان سینمایی و وزارت فرهنگ و  ارشاد را خانه همه هنرمندان می دانیم. همه با هر سلیقه ای جزو خانواده فرهنگ و هنر و سینما هستند. از همه آنها می‌خواهیم این کار را که هویت و عشق و علاقه آنها است، با همین حمیت ادامه دهند. خانواده سینما دو قطبی شدنی نیست. همه زیر چتر واحد معتقد به نظام و قانون هستند و ما هم با این دو شرط در خدمت همه هنرمندان هستیم.
 
از بازگشت تمام هنرمندان استقبال می‌کنیم
وزیر فرهنگ درباره عفو رهبری و نظرات هنرمندان اظهار داشت: از همان روزهای اول اعلام کردم آغوش وزارت ارشاد به روی همه هنرمندان باز است، اگر کسی اشتباهی هم مرتکب شده ،فضا بسته نشده و از بازگشت همه هنرمندان استقبال می کنیم. 
 

 
اسماعیلی افزود: هنرمندانی که برای همه مردم کشور لحظات خوبی را خلق کردند، اگر هم جایی دچار خطا و لغزشی شده اند، ما در وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی فضا را باز کردیم تا همه کسانی که علاقه‌مند هستن بدون دغدغه کار کنند. 
 
وی درباره بخش بین الملل جشنواره فجر گفت: این بخش امسال درخشیده است. سال های قبل به دلیل تفکیک با بخش ملی دیده نمی‌شد که با تدبیر رئیس سازمان سینمایی و اندیشه ای که دبیر جشنواره در پیش گرفتند هم مهمان های خارجی قابل توجهی داریم و هم به بخش پر رونقی بدل شده است، این هم زمانی بخش بین الملل در سال های آینده درخشش بیشتری خواهد داشت. این دوره نیز مورد رضایت ماست. 
 
وی خاطرنشان کرد: هر هنرمندی که خطایی کرده و به آن واقف شد در مراحل قانونی وزارتخانه و سازمان سینمایی مساله اش حل خواهد شد.
 
 اسامی هیات داوران به زودی معرفی می‌شود
اسماعیلی توضیح داد:‌ در این حوزه قهر وجود ندارد، سینما متعلق به همه سینماگران است، ما هم با افتخار در خدمت همه اهالی سینما هستیم.
 
وی افزود: هیات داوران انتخاب شده اند و کار داوری در حال انجام است. فقط اسامی آنها اعلام نشده است که دبیر جشنواره به زودی اعلام خواهد کرد.
 
همدلی نیاز امروز سینمای ایران است
اسماعیلی در بخشی دیگری گفت: امروز نیازمند وفاق و همگرایی هستیم، وحدت و همدلی بزرگترین نیاز امروز سینمای ایران است. اهالی سینما باید خودشان بیش از هم دلسوز این وضعیت باشند، پیشکسوتان و هنرمندان با تجربه افرادی که حتی نگاه‌های متفاوت دارند،‌ همه باید مسائل اختلافی را کنار بگذارند و در سینما فعالیت خود را در چارچوب قوانین انجام بدهند. 
 
 
وی تصریح کرد: ما این بستر را آماده کردیم و خط کشی نداریم از همه اهالی سینما استقبال می کنیم و دنبال دو قطبی سازی نیستیم و با آن مخالف هستیم.
 
جشنواره بین‌المللی فیلم فجر ۱۲ تا ۲۲ش بهمن ۱۴۰۱ به دبیری مجتبی امینی در دو پردیس سینمایی ملت و برج میلاد برگزار می‌شود. امسال ۲۴ فیلم در بخش سودای سیمرغ در جشنواره فیلم فجر به رقابت می‌پردازند.
 
انتهای پیام/

نظر شما