شناسهٔ خبر: 58630818 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: راهبرد معاصر | لینک خبر

«راهبرد معاصر» گزارش می‌دهد؛

نمایش‌های کودکانه تا حواشی پر رنگ‌تر از متن در جشنواره فجر

در روزهای چهارم و پنجم چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر فیلم‌های چرا گریه نمی‌کنی؟، بچه زرنگ، هوک، بعد از رفتن و کت چرمی در پردیس سینما رسانه ملت به نمایش درآمد.

صاحب‌خبر -

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ دو روز اخیر چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر با نمایش فیلم‌های «چرا گریه نمی‌کنی؟» به کارگردانی علیرضا معتمدی و تهیه‌کنندگی سیدرضا محقق، «بچه زرنگ» به کارگردانی هادی محمدیان و بهنود نکویی، «هوک» به کارگردانی حسین ریگی و تهیه کنندگی علی آشتیانی‌پور، «بعد از رفتن» به کارگردانی رضا نجاتی و «کت چرمی» به کارگردانی حسین میرزامحمدی در پردیس سینما رسانه ملت برگزار شد.


می توان گفت، انتخاب عوامل جشنواره برای گنجاندن دو فیلم کودکانه همزمان با ولادت حضرت علی(ع) و روز پدر در برنامه نمایش روز شنبه حال و هوای جشنواره فجر را خیلی تلطیف کرد و اکران «چرا گریه نمیکنی؟» به عنوان یکی از پر سر صداترین فیلم های جشنواره روز پرباری برای جشنواره بازان رقم زد، زیرا جشنواره فجر مدت ها از حضور آثار سینمایی کودکانه بی بهره بوده و فیلم های ساخته شده با این عنوان نیز راهی جشنواره فیلم کودک و نوجوان می شود.


فیلم هوک در فضایی ورزشی و تا حدودی حماسی و بچه زرنگ پویانمایی مورد انتظار از کودک و حیوانی در حال انقراض از ایران جشنواره را به خوبی پیش بردند؛ پدیده ای که سال هاست جایش در جشنواره فجر خالی است و دیگر خبری از آثار فاخری همچون ماه پیشونی، ماجرای گلنار و ... برای کودکانی که روزگاری با آنها قد کشیدند و فرهنگ و آداب و رسوم ایرانی و اسلامی را در جای جای آن آموختند و امروز مادران و پدران این سرزمین هستند، نیست.


از انقراض تا بچه زرنگ

پویانمایی سینمایی «بچه‌زرنگ» محصول مشترک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و گروه هنر پویاست که تهیه‌کنندگی آن را حامد جعفری و کارگردانی اش را بهنود نکویی و محمدجواد جنتی برعهده دارند. سازندگان بچه زرنگ در ابتدا اسم این فیلم را به دلیل داستانش انقراض گذاشته بودند.

بچه زرنگ ماجرای پسر بچه ای به نام محسن را روایت می کند که عاشق ابرقهرمان‌های فیلم هاست و همیشه تلاش می‌کند با وسایل ابرقهرمانی‌اش به هرکس و هر چیزی کمک کند


هومن حاجی عبداللهی صداپیشه «ببری» شخصیت مکمل فیلم را برعهده دارد و سعید شیخ زاده مدیر دوبلاژ فیلم است. جواد پزشکیان، هدایت هاشمی، میرطاهر مظلومی، ژرژ پطروسی، مینا قیاسپور، مریم رادپور، تورج نصر، اردشیر منظم، مهسا عرفانی، ابراهیم شفیعی، نازنین یاری، علیرضا دیباج، متانت اسماعیلی و پویا فهیمی صداپیشگی شخصیت‌های این پویانمایی را برعهده دارند.


بچه زرنگ ماجرای پسر بچه ای به نام محسن را روایت می کند که عاشق ابرقهرمان‌های فیلم هاست و همیشه تلاش می‌کند با وسایل ابرقهرمانی‌اش به هرکس و هر چیزی کمک کند؛ اما در اتفاقی نادر، محسن با حیوانی مواجه می‌شود که از گونه حیوانات منقرض شده ایران است. محسن تصمیم می‌گیرد به آن حیوان نیز کمک کند و به زادگاهش بازگرداند و در این راستا خطر سفر به دل جنگل، نبرد با شکارچیان و رویارویی با خطرات داستان را به جان می خرد.


هوک

فیلمی به کارگردانی حسین ریگی پیرو دغدغه‌ شخصی نسبت به زادگاهش سیستان و بلوچستان با فضایی متفاوت نسبت به فیلم قبلی اش تولید شده و ماجرای جوانی را روایت می کند که در فکر تغییر و قهرمانی است. در این فیلم بازیگرانی همچون امیر جعفری و امیرمهدی ژوله به ایفای نقش می‌پردازند.


چرا گریه نمی‌کنی؟

نام فیلمی به کارگردانی علیرضا معتمدی است که ماجرای علیرضایی را روایت می کند که در فقدان برادر گویی دچار شوک و چشمه اشکش خشک شده است و نمی تواند گریه کند؛ حالا دوستانش با راه‌های مختلف از وی دعوت می‌کنند گریه کند و در تلاش هستند وی را از این چالش نجات دهند.

چرا گریه نمیکنی؟ یکی از فیلم های جشنواره است که نه خودش، بلکه حواشی آن تا حدودی جنجال برانگیز شد، زیرا ابتدا بازیگران فیلم در بیانیه‌ای اعلام کردند به جشنواره نمی‌آیند، سپس تهیه‌کننده فیلم نسبت به این فضا واکنش منفی نشان داد و مصاحبه‌ صریحی درباره بازیگران فیلمش انجام داد. در ادامه نیز علیرضا معتمدی علیه تهیه‌کننده سخنانی مطرح کرد.


کت چرمی در زمان نمایشی فوق العاده

از فیلم های روز پنجم جشنواره و نخستین فیلمی که به زمان نمایش فوق‌العاده رسید، کت چرمی با بازی جواد عزتی و ساخته حسین میرزامحمدی و تهیه‌کنندگی کامران حجازی است. هر ساله در جشنواره فیلم فجر برخی از فیلم‌ها به زمان نمایش ویژه می‌رسند و امسال کت چرمی توانست نخستین فیلمی باشد که به زمان نمایش ویژه جشنواره رسید. از تازه‌ترین محصولات بنیاد سینمایی فارابی و قصه اش به وسیله مسعود هاشمی‌نژاد به نگارش درآمده است.


در خلاصه داستان این فیلم سینمایی آمده است: گاهی وقت‌ها باید میان ماندن و رفتن، مردن را انتخاب کرد... . داستان کت چرمی این گونه روایت می شود که جواد عزتی کارمند بخش حراست سازمان بهزیستی است و در یکی از روزهایی که برای سرکشی از کودکان بی‌سرپرست مراجعه می‌کند، با موردی درباره سوء‌مصرف مواد در این مرکز برخورد می‌کند، مشکوک شده و دیدن این صحنه موجب می‌شود پیگیر اتفاقات شود... .


جواد عزتی، صابر ابر، گلاره عباسی، پانته‌آ پناهی‌ها، ستاره پسیانی، عباس جمشیدی‌فر، مائده طهماسبی، بهزاد خلج، امین میری، محمد صدیقی مهر، آیدا ماهیانی، سارا حاتمی، رؤیا تیموریان و سیامک احصایی بازیگران «کت چرمی» را تشکیل می‌دهند.


«بعد از رفتن»؛ درامی اجتماعی

فیلم سینمایی «بعد از رفتن» ساخته رضا نجاتی درامی اجتماعی با نگاهی تازه به موضوعات روز جامعه و در خلاصه داستان فیلم آمده است: آرش بعد از مدت‌ها دوری به زادگاهش باز می‌گردد و به دنبال گمشده‌اش است.


صابر ابر، سارا بهرامی، پوریا رحیمی سام، پانته‌آ پناهی‌ها، بهرام شاه‌محمدلو، احترام برومند، روشنک گرامی، یسنا میرطهماسب، عرفان ناصری، خسرو احمدی، الهه افشاری، محمد ساربان و حامی ترابی بازیگران این فیلم هستند.

 

نظر شما