شناسهٔ خبر: 58607431 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: موج | لینک خبر

مرمت بنای تاریخی «چهارتاقی سیم‌بند» در اندیکا

موج نیوز زهرا عیدی زاده

عملیات حفاظتی، مرمتی، استحکام‌بخشی دیواره‌ها و محوطه‌سازی بنای تاریخی «چهارتاقی سیم‌بند» در شهرستان اندیکا انجام شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری موج خوزستان، بنابر اعلام اداره میراث فرهنگی اندیکا، این اقدامات با تخصیص اعتبار از محل اعتبارات اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان خوزستان صورت گرفته است.

قدمت «چهارتاقی سیم‌بند» به دوره ساسانیان ـ صدر اسلام برمی‌گردد و در روستای سیم‌بند شهرستان اندیکا واقع شده است. این بنا به شکل مکعب است که از طرفین دارای ورودی‌های هلالی شکل است و حالت بزرگی و عظمت این بنا ناشی از عناصر متشکل و توازن ترکیب بنا است.

«چهارتاقی سیم‌بند» در سه کیلومتری ضلع جنوبی روستای ناصرخسرو و حدود یک کیلومتری جنوب محل کارگاه خاکبرداری سد مسجدسلیمان و حدود ۶۰۰ متری دامنه شمالی کوه شور (شو) و بر فراز پشته‌ای طبیعی که بر بخش وسیعی از دشت اندیکا اشراف دارد واقع شده است.

در سال‌های اخیر متاسفانه قسمت گنبد بنا فروریخته اما هنوز ابهت و شکوه خود را حفظ کرده است. بنا به صورت خشکه‌چین است و با پشت‌بندهایی تقویت شده است و به شکل ماهرانه‌ای در عین سادگی پرداخته و ساخته شده است. در بررسی‌های اخیر کاربری تقویمی آن نیز به اثبات رسیده است.

مصالح بنای «چهارتاقی سیم‌بند» به سبک رگ‌چین و از خرسنگ‌های نسبتا بزرگ خشک‌چین (بدون ملات) و تقریبا سالم بازشناخته شده است. بلندترین قسمت فعلی این بنا کنج جنوب شرقی آن است به ارتفاع ۲۳/۳متر. آن چه از وضعیت بنای یاد شده مشهود است ارتفاع چهارتاقی مذکور پیش از این بوده که تخریب شده است  و آن چه از ظواهر برمی‌آید وجود خرسنگ‌های بزرگ در این بنا ضرورت داشتن ملات را کم‌رنگ کرده است اما در سطح داخلی درها و پاره‌ای از جرز دیوارهای بیرونی آن نشانه‌هایی ازگچ مالی نیم‌پخته زمختی یافت شده است.

«چهارتاقی سیم‌بند» یا «آتشکده سیم‌بند» سالم‌ترین و مقاوم‌ترین آتشکده موجود در خوزستان است. این اثر ۹ فروردین ۱۳۷۸ با شماره ثبت ۲۲۹۲ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

نظر شما