شناسهٔ خبر: 5860224 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: پرس تی‌وی | لینک خبر

ویکی لیکس: 500 هزار سند دیپلماتیک سعودی را افشا می‌کنیم

صاحب‌خبر -

پایگاه اینترنتی ویکی لیکس اعلام کرد بیش از 500 هزار سند دیپلماتیک سعودی را در هفته‌های آتی در اینترنت منتشر خواهد کرد.

در بیانیه روز جمعه این وب سایت آمده است گزارش‌های داخلی سازمان‌ها و ارتباطات دولت عربستان با سفارت‌های خود در سراسر جهان از جمله این اسناد خواهند بود.

بنا بر این بیانیه، این وب سایت به ارتباطات ایمیلی بین وزارت خارجه عربستان و دیگر کشورها دست یافته است.

ویکی لیکس همچنین اعلام کرد پیش از این بالغ بر 60 هزار سند سعودی در این وب سایت منتشر شده که عمده آنها عربی هستند.

گزارش‌های محرمانه چندین سازمان سعودی از جمله وزارت کشور و سرویس اطلاعاتی عربستان در میان اسناد منتشر شده به چشم می‌خورند.

بسیاری از این اسناد که منبع آنها نامشخص است دارای سربرگ سبز رنگ با عنوان «پادشاهی عربستان سعودی» یا «وزارت خارجه» این کشور بودند.

جولیان آسانژ، مؤسس ویکی لیکس در نشستی خبری گفت این اسناد حاکی از آن است که رژیم سعودی برای همسایگان خود یک تهدید محسوب می‌شود.

آسانژ گفت این اسناد «دیکتاتوری غیر قابل پیش بینی و بسیار مرموزی را افشا می‌کنند که نه تنها جشن صدمین سر بریدن امسال خود را برگزار کرده بلکه به تهدیدی برای خود و همسایگانش بدل شده است.»

وی همچنین افزود این اسناد «نکاتی کلیدی درباره اقدامات ریاض و اینکه چگونه روابط خود را اداره کرده... از جمله از طریق پرداخت رشوه و به همکاری پذیرفتن افراد و سازمان‌های مهم، ارائه می‌دهند.»

آسانژ در سال 2010 با انتشار صدها هزار سند محرمانه نظامی و دیپلماتیک آمریکا از جمله اسناد مربوط به درگیری‌های عراق و افغانستان خشم مقامات واشنگتن را برانگیخت و به شهرتی جهانی دست یافت.

مؤسس ویکی لیکس از ژوئن 2012 به سفارت اکوادور در لندن پناه آورده و خواهان پناهندگی از دولت این کشور شده تا انگلیس نتواند او را به اتهام سوء استفاده جنسی به سوئد استرداد کند. آسانژ این اتهامات را رد کرده است.

گمان می‌رود استرداد احتمالی آسانژ به سوئد بهانه‌ای برای انتقال وی به آمریکا باشد؛ کشوری که او را به دلیل افشای گسترده اسناد محرمانه آمریکا تحت پیگرد قرار داده است.

م ع/د ب

نظر شما