شناسهٔ خبر: 58600442 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

‌وعده بانک مرکزی

مشکل کمبود اسکناس عابربانک‌ها به‌زودی رفع می‌شود‌

صاحب‌خبر -
 
 
 
معاون فناوری‌‌های نوین بانک مرکزی گفت: مشکل کمبود اسکناس در خودپردازها موقتی است‌ و به زودی رفع می‌شود.
مهران محرمیان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس درباره مشکل کمبود اسکناس عابربانک‌ها توضیح داد: قبول دارم که مشکل کمبود اسکناس در برخی خودپردازها وجود دارد اما این مشکل مقطعی و گذرا و فقط در برخی نقاط کشور است.
معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی در پاسخ به این گفته که به هر حال مردم برای پرداخت کرایه تاکسی و غیره نیاز دارند مبلغی هر چند محدود اسکناس در جیب خود داشته باشند،‌ تصریح کرد: موضوع کمبود اسکناس در خودپردازها هم یک موضوع موقت است و قطعاً به سرعت رفع می‌شود.
محرمیان درباره مشکل کمبود اسکناس در برخی خودپردازها با ادعای نبود اسکناس از سوی رؤسای شعب هم توضیح داد: به هر‌ حال مردم در کنار همه این فناوری‌‌ها، نیاز به اسکناس هم دارند و بابت چنین رفتارهایی، شعب اشتباه کرده‌اند.
وی در پاسخ به این گفته که برخی شعب مدعی هستند خودپرداز آنها به پرداخت اسکناس 100 هزار تومانی تجهیز نیست اما فقط اسکناس 100 هزار تومانی برای آنها ارسال می‌شود، گفت: این کم‌کاری شعبه بانک را می‌رساند. شعبه باید به واحد بالاسری اعلام کند که خودپردازها را ارتقا دهند تا امکان پرداخت اسکناس
100 هزار تومانی هم داشته باشند و این چیز عجیب و غریبی نیست که بانک‌ها انجام نمی‌دهند. 
ضرورت‌های استفاده از اسکناس
گفتنی است، وجود خود‌پردازها و عابربانک‌ها در سطح شهر موجب می‌شود مردم برای کارهای بانکی کمتر به شعبه مراجعه کرده و از خدمات این دستگاه‌ها در موضوعات مختلف بانکی استفاده کنند. البته اغلب مراودات مالی مردم و خرید و فروش‌ها از طریق کارت بانکی و به صورت غیرنقد انجام می‌شود اما به هر حال ضرورت استفاده از پول نقد هم وجود دارد. به عنوان مثال برای پرداخت کرایه تاکسی وجود پول نقد ضروری است یا پول توجیبی فرزندان دانش‌آموزان و غیره، ‌عموما مردم نیاز دارند در کنار کارت بانکی مبلغی هر چند محدود پول نقد در جیب خود داشته باشند تا در شرایط ضرورت استفاده کنند. اما چند وقتی است که برخی خود‌پردازهای بانکی با مشکل نبود پول نقد مواجه هستند و همین امر موجب دردسر مردم شده است. 
افزایش نرخ سود بین بانکی
از سوی دیگر، خبرگزاری تسنیم اعلام کرد نرخ بهره بین بانکی در هفته منتهی به چهارشنبه ۱۲ بهمن با افزایش محسوس نسبت به هفته قبل 21 و 17 صدم درصد تعیین شد.هفته قبل نرخ سود بین بانکی 21 و پنج صدم درصد بود.
افزایش نرخ سود بین بانکی در حالی طی هفته‌های گذشته اتفاق افتاده که پیش‌تر بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار بر ضرروت کنترل این نرخ تأکید کرده بودند.
گفتنی است، ممکن است بانک‌ها در دوره‌های مالی کوتاه‌مدت روزانه یا هفتگی با کسری یا مازاد نقدینگی رو‌به‌رو شوند. اگر بانکی دچار کسری نقدینگی شود باید از طریق وام گرفتن آن را جبران کند تا به حالت تعادل برسد. برای اینکه بانک‌ها برای حل این مشکل به بانک مرکزی نیاز نداشته باشند بازاری را به نام بازار بین‌ بانکی تشکیل داده‌اند که در آن به یکدیگر وام دهند. اکثر وام‌های بین بانکی سررسید کوتاه‌مدت یک هفته‌ای یا کمتر دارند. وام‌دهی بانک‌ها به یکدیگر بر مبنای یک نرخ سودی است که به آن نرخ سود بین بانکی گفته می‌شود.
همچنین یادآوری می‌شود با تصمیم بانک مرکزی از روز
11 بهمن ماه نرخ سود سپرده‌ها و تسهیلات بانکی افزایش یافت؛ بر همین اساس، نرخ سود تسهیلات بانکی 23 درصد و نرخ سود سپرده‌های بانکی سه‌ساله 22 و نیم درصد تعیین شد. پیش از این و طبق آخرین مصوبه شورای پول و اعتبار نرخ سود سپرده‌های بانکی 18 درصد بود که البته با توافق ضمنی بانک مرکزی و بانک‌ها در ماه‌های اخیر این نرخ به 20 درصد رسیده بود.

برچسب‌ها:

نظر شما