شناسهٔ خبر: 58527360 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه فرهیختگان | لینک خبر

فیلمسازان جوان‌ و استان‌ها، جشنواره چهل و یکم فیلم فجر را خوشرنگ کردند

سینمای چهار اقلیم

صاحب‌خبر -
سینمای چهار اقلیم

عاطفه جعفری، خبرنگار گروه فرهنگ: چند روز پیش که گزارشی از 24 فیلم جشنواره چهل‌ویکم فجر منتشر کردیم اشاره‌ای داشتیم به اینکه در جشنواره امسال چشم‌انتظار پدیده‌های جوان هستیم. در نشست خبری جشنواره هم که روز دوشنبه برگزار شد، مجتبی امینی دبیر این دوره از جشنواره هم درمورد بعضی فیلم‌ها گفت: «ما با فیلم‌اولی‌های خوبی در این دوره مواجه هستیم. چند فیلم‌ساز از شهرستان هستند، «هوک» با روحیه پهلوانی، «در آغوش درخت» با محوریت آینده‌نگری، «های‌پاور» با محوریت ایثار، «آه سرد» با محوریت قضاوت و گذشت از فیلم اولی‌های خوب ما هستند که در اقلیم‌های مختلف ساخته شده‌اند.»
در این گزارش نگاهی داشتیم به برخی کارگردان‌های فیلم اولی و در کنارش از فیلم‌هایی گفتیم که در اقلیم‌های مختلف ساخته شده‌اند. 

    آه سرد و روایتی از یک رنج
«آه سرد» اولین فیلم بلند داستانی در کارنامه ناهید عزیزی است‌ که فیلمنامه آن را نیز خودش نوشته است. گفته می‌شود که این فیلم کاملا در بخش خصوصی ساخته شده است.  علی باقری و ایمان صدیق بازیگران اصلی این فیلم هستند. محمد اشکانفر، سالار دریامج، امیر شمس، امیر آرام، کوروش اشراقی، حسام رضاییان، اهورا بهرامی و برسام بهرامی دیگر بازیگران این فیلم هستند که با فیلمنامه‌ و‌ حال‌وهوایی متفاوت ساخته شده است. 
در خلاصه داستان آه سرد آمده است: «بها و بهرام در جاده‌ای همراه و همسفر شده‌اند بی‌آنکه حرفی برای گفتن داشته باشند. بها در فکر انتقام است تا به رنج‌هایش پایان دهد...»  سیدرضا محقق تهیه‌کننده این فیلم سال گذشته فیلم مطرح و مورد تقدیر «دِرب» را در جشنواره فیلم فجر داشت که به همراه برادرش سیدهادی محقق به‌عنوان کارگردان، نویسنده و بازیگر ساخته بود که در سال جاری در چند جشنواره جوایز گوناگون را دریافت کرد. 

    جنگل پرتقال و درامی اجتماعی 
فیلم سینمایی «جنگل پرتقال» به تهیه‌کنندگی رسول صدرعاملی و کارگردانی آرمان خوانساریان که از فیلم‌اولی‌های این دوره است، با بازی بازیگرانی چون سارا بهرامی و میرسعید مولویان ساخته شده است. در کارنامه خوانساریان فیلم‌های کوتاهی چون «بن‌بست»، «سایه فیل» و «سبز کله‌غازی» دیده می‌شود. صدرعاملی در سال‌های اخیر درحال تولید فیلم‌های سینمای با کارگردانی فیلمسازان جوانی است که اولین فیلم‌های بلند سینمایی خود را می‌سازند. 
 خوانساریان فارغ‌التحصیل رشته تئاتر از دانشکده هنر و معماری و کارگاه فیلمسازی عباس کیارستمی است. خوانساریان همچنین به همراه مجید برزگر نویسندگی فیلم «ابر بارانش گرفته» را برعهده داشته ‌است. این فیلم درامی اجتماعی است که بنیاد سینمایی فارابی بودجه تولید آن را پرداخت کرده است. طبق اطلاعات سازمان سینمایی، پروانه ساخت فیلم سینمایی جنگل پرتقال ۲۷ مهرماه صادر شده است. رسول صدرعاملی نیز از کارگردان‌ها و تهیه‌کنندگان مطرح سینمای ایران است که ازجمله سوابق وی به‌عنوان کارگردان یا تهیه‌کننده می‌توان به «سال دوم دانشکده من»، «در انتظار معجزه»، «هر شب تنهایی»، «من ترانه ۱۵ سال دارم»، «دختری با کفش‌های کتانی» و «شنای پروانه» اشاره کرد.
 
    هوک و داستان سیستان 
حسین ریگی برای جشنواره امسال فیلم «هوک» را آماده کرده است. فیلمی که قرار است روایتی از سیستان‌وبلوچستان داشته باشد. او درباره این فیلم می‌گوید: «این فیلم سینمایی یک داستان اجتماعی را دنبال می‌کند و قرار است در سیستان‌وبلوچستان جلوی دوربین برود. بی‌شک سینما تنها مخصوص تهران نیست که البته و متاسفانه مرکزیت سینمای ایران این روزها در تهران است که شاید یکی از مهم‌ترین دلایلی که در این زمینه وجود دارد، مسائل مالی و نیازهای اجتماعی باشد. برای تولید فیلم هرچقدر از تهران فاصله بگیریم و با اقلیم‌ها و شرایط مختلف فرهنگی و بومی آشنا شویم، می‌توانیم به یک همگرایی بهتر چه در سینما و چه در جامعه برسیم. متاسفانه همیشه در سینما نسبت به سیستان‌وبلوچستان نگاه‌هایی چون فقر، قاچاق، مواد مخدر، اشرار و... وجود داشت و همین نگاه باعث ‌شده مردم در شهرها و مناطق دیگر با واقعیت سیستان‌وبلوچستان آشنا نشوند. اگر بتوانیم به شرایطی برسیم که سینما در سراسر کشور گسترده شده و تولیدات سینمایی به اقلیم‌های مختلف ورود پیدا کند، بی‌شک به یک سینمای غنی‌تری دست پیدا خواهیم کرد. طی سال‌های اخیر، فیلم‌های سینمایی که تولیدشده معمولا در تهران ساخته شده است، درواقع مردم از طریق سینما بیشتر تهران را می‌بینند، این درحالی است که اگر سینمای ایران به‌سمت اقلیم‌ها و جوامع مختلف برود، آنها نیز احساس می‌کنند که نه‌تنها توسط سینما، بلکه توسط مردم دیده شده‌اند.»

    کت چرمی و شگفتی جواد عزتی 
فیلم سینمایی «کت چرمی» به کارگردانی حسین میرزامحمدی و تهیه‌کنندگی کامران حجازی یکشنبه ۱۷ مهرماه در تهران جلوی دوربین رفت. در این فیلم سینمایی جواد عزتی به‌عنوان بازیگر حضور دارد، این دومین همکاری عزتی و حجازی به‌عنوان تهیه‌کننده و بازیگر به‌شمار می‌رود، این دو پیش از این در فیلم سینمایی «مرد بازنده» به کارگردانی محمدحسین مهدویان همکاری کرده بودند. البته جواد عزتی و کامران حجازی در فیلم «ماجرای نیمروز» نیز درکنار هم حضور داشتند که حجازی در این پروژه به‌عنوان مجری طرح حضور داشته است. کت چرمی یک اثر سینمایی با مضمون اجتماعی است که در چهارراه سیروس جلوی دوربین رفته و قرار است برای حضور در جشنواره فیلم فجر آماده شود. 
از دیگر عوامل این پروژه می‌توان به حسین میرزامحمدی کارگردان، کامران حجازی تهیه‌کننده، مسعود هاشمی‌نژاد نویسنده، آرمان فیاض مدیر فیلمبرداری و طراح گریم عباس عباسی اشاره کرد. کت چرمی اولین تجربه کارگردانی حسین میرزامحمدی در حوزه فیلم بلند است و پیش از این بیشتر در حوزه فیلم کوتاه کار کرده است.
 
    سرهنگ ثریا و گفتن از منافقان 
لیلی عاج فیلم سینمایی «سرهنگ ثریا» را پس از طی مراحل فنی برای حضور در چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر آماده نمایش کرده است. نویسنده و کارگردان این فیلم لیلی عاج و تهیه‌کننده آن جلیل شعبانی است. لیلی عاج سال گذشته نمایش «بابا آدم» را با همین مضمون در تئاترشهر به صحنه برده بود. سرهنگ ثریا یکی دیگر از محصولات سازمان هنری رسانه‌ای اوج است که از زاویه‌ای متفاوت به حضور سازمان مجاهدین خلق (منافقین) در پادگان اشرف می‌پردازد. این فیلم سینمایی اولین ساخته سینمایی لیلی عاج است و در خلاصه داستان آن چنین آمده است: «این راه با گریه باز نمیشه».

    های پاور، روایتی از شهید ستاری 
هادی محمدپور از کارگردانان جوان عرصه سینما است که با تهیه‌کنندگی در حوزه تئاتر و موسیقی پا به دنیای هنر گذاشت. او کارگردانی و نویسندگی آثار مستند و کوتاهی همچون «آلزایمر»، «ماهی‌های خاکی»، «سفر به قطعه‌ای از بهشت» و... را برای تلویزیون در کارنامه هنری خود ثبت کرده است. 
فیلم سینمایی «های پاور» اولین اثر بلند سینمایی محمدپور است که درباره آن می‌گوید: «این فیلم که برای اولین بار در جشنواره فیلم فجر به نمایش در خواهد آمد با فاصله گرفتن از زندگی‌نامه شخصیت‌ها و قهرمانان ملی از جمله شهیدان «ستاری» و «بابایی» سعی دارد نبوغ و دانش آنان را در عرصه عملیات‌های مختلف، در هشت سال دفاع مقدس را با برخورداری از رگه‌های طنازانه روایت کند. از آنجا که تاکنون آثار متعددی پیرامون زندگی شخصیت‌ها و قهرمانان ملی تولید شده، بنابراین در ساخت فیلم سینمایی های پاور به جای پرداختن به زندگی آنها، تفکرات، نبوغ و دانش این افراد موردکنکاش قرار گرفته شد و به‌طور کل ‌های پاور راوی عملکردهای پرسنل پدافند هوایی ارتش در عملیات موفقیت‌آمیز والفجر هشت است. موفقیتی که حاصل نبوغ و ایده شخصیت‌های ملی در ارتش جمهوری اسلامی بود و زمینه‌ای فراهم کرد تا پدافند هوایی ارتش بتواند در عرض ۲۰ روز بیش از ۷۸ جنگنده عراقی را منهدم کند که در نوع خودش در دنیا بی‌نظیر بود به‌گونه‌ای که مقام‌معظم‌رهبری از این عملیات به‌عنوان دفاع معجزه‌آسا و عملیات نامتقارن یاد کردند‌‌. از دو سال پیش که تحقیق و نگارش فیلمنامه این اثر را با همکاری امیر شایان‌مهر شروع کردیم همزمان روی گزینه‌هایی همچون چهره تمرکز کردیم تا قابل باور شدن قصه و ماجرا برای مخاطب را از همین‌جا آغاز کنیم. بنابراین به بررسی شباهت بازیگران با این شهیدان پرداختیم. همچنین داشتن سابقه کاری در کارنامه کاری از شاخص‌های دیگر ما برای انتخاب بازیگران نقش شهیدان ستاری و بابایی بود که پس از بررسی و نظرسنجی در این زمینه به اتابک نادری برای بازی در نقش شهید ستاری و علیرام نورایی برای نقش‌آفرینی در شخصیت شهید عباس بابایی رسیدیم که خدا را شکر انتخاب درستی بودند.»

    هفت بهار نارنج و قصه عشق اساطیری 
گل‌سفیدی بیشتر یکی از مدیران فیلمبرداری مطرح سینما و تلویزیون است که کارهایی مانند فصل دو، پنج و 6 سریال پایتخت، گاندو، جابر‌بن‌حیان و فیلم‌هایی مانند تپلی و من، زندانی‌ها، به وقت خماری و امپراطور جهنم را فیلمبرداری کرده است.  این اولین فیلم بلند سینمایی گل‌سفیدی است که بازیگرانی چون استاد علی نصیریان، لادن مستوفی، سارا رسول‌زاده، فرهاد آئیش و هومن حاجی‌عبداللهی در آن بازی می‌کنند. 
در خلاصه داستان یک خطی فیلم آمده است که قصه عشق اساطیری شمس و طلعت...

    بعد از رفتن و روایت گمشده
نجاتی که با فیلم کوتاه ارفاق در جشنواره فیلم کوتاه سال گذشته مطرح شد و در چهلمین جشنواره فیلم فجر نیز برنده بهترین فیلم کوتاه شد، امسال اولین فیلم بلند سینمایی خود را ساخته است. بابایی نیز در سال قبل فیلم بدون قرار قبلی را ساخته بود که سیمرغ بلورین فیلم ملی جشنواره را از آن خود کرد. 
«بعد از رفتن» بازیگرانی چون صابر ابر، سارا بهرامی، پوریا رحیمی سام، پانته‌آ پناهی‌ها، بهرام شاه‌محمدلو، احترام برومند، روشنک گرامی و... دارد. 
در خلاصه داستان فیلم آمده است آرش بعد از مدت‌ها دوری به زادگاهش باز می‌گردد و به دنبال گمشده‌اش است. 

    در آغوش درخت و روایت پیچیده زندگی 
فیلم سینمایی «در آغوش درخت» فیلمی به نویسندگی و کارگردانی بابک خواجه‌پاشا و تهیه‌کنندگی سجاد نصرالهی‌نسب، است. این فیلم نخستین همکاری سازمان سینمایی سوره و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان محسوب می‌شود که روایتی دراماتیک، ملتهب و مینی‌مال از آخرین تلاش‌های یک خانواده در آستانه فروپاشی را به تصویر می‌کشد. بابک خواجه‌پاشا در اولین تجربه ساخت فیلم سینمایی‌اش و در ادامه سینمای فراتهران، برای خلق داستانی شاعرانه و ترکی، قصه خود را در آذربایجان‌غربی جلوی دوربین برده است. جواد قامتی، مارال بنی‌آدم، روح‌الله زمانی، اهورا لطفی و رایان لطفی بازیگران «در آغوش درخت» را تشکیل می‌دهند. 
در خلاصه داستان این فیلم سینمایی آمده است: «بحران پیچیده زندگی کیمیا و فرید که 12 سال از ازدواج‌شان می‌گذرد، جهان زیبای فرزندان‌شان را به‌هم می‌ریزد. کودکانی که هیچ چیز جز سادگی و مهربانی را در زندگی نمی‌شناسند.»

نظر شما