شناسهٔ خبر: 58486496 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: سلامت نیوز | لینک خبر

خسارت‌های شدید به بناهای شهری و روستایی خوی

شامگاه شنبه هشتم بهمن‌ زلزله‌ای 5.9 ریشتری خوی در آذربایجان را لرزاند. آن‌هم درحالی‌که گرد برف از آسمان این شهر می‌بارید و دمای هوا در سردترین حالتش در نیمه‌شب یکشنبه به منفی سه درجه رسید. گزارش‌های اولیه از خسارت‌های شدید به بناهای شهری و روستایی خبر می‌دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شرق ، طبق آخرین آمار تا عصر روز یکشنبه تعداد کشته‌های این زلزله سه نفر بوده و همچنین 973 نفر هم مصدوم شده‌اند. از این تعداد ۸۵۸ نفر از آنان در بیمارستان شهرستان خوی و مابقی در بیمارستان‌های شهرستان‌های سلماس و چایپاره در ‌حال مداوا هستند. همچنین این زلزله 24 ساعت اخیر زندگی عادی ۲۶۱ هزار و ۳۸۷ نفر، شامل ۷۷ هزار و ۹۲۰ خانواده، دو شهر و ۸۶ روستا را تحت تأثیر قرار داده است.

در یک سال گذشته خوی چندبار لرزیده است. پیش از این هم شهرستان خوی در 28 دی با زلزله‌ای 5.4 ریشتری لرزیده بود. همچنین زمین‌لرزه‌ای با قدرت ۵.۴ ریشتر ۱۳ مهر امسال در خوی اتفاق افتاده بود که موجب خسارت کلی به هزار و ۱۰۰ واحد و خسارت جزئی به بیش از چهارهزار واحد مسکونی شهری و روستایی شده بود.

۱۹ اردوگاه اسکان اضطراری

رئیس جمعیت هلال‌احمر با اشاره به وقوع زمین‌لرزه ۵.۹ ریشتری در شهرستان خوی، اهم اقدامات هلال‌احمر در امدادرسانی به زلزله‌زدگان تشریح کرد. پیرحسین کولیوند رئیس جمعیت هلال‌احمر گفت: بعد از تأیید خبر وقوع زلزله، هفت تیم ارزیاب به شهرستان خوی اعزام شد، همچنین پس از ارزیابی اولیه، در استان آذربایجان غربی، وضعیت قرمز و در استان‌های آذربایجان شرقی، اردبیل، کردستان، زنجان، قزوین، تهران، گیلان و مازندران، وضعیت نارنجی اعلام شد.

رئیس جمعیت هلال‌احمر با اشاره به حضور میدانی در مناطق زلزله‌زده به همراه سرپرست سازمان امداد و نجات، افزود: اعزام پنج تیم ارزیاب ستادی از سازمان امداد و نجات، آماده‌باش تیم‌های امداد هوایی استان‌های معین و اعزام تیم‌های آنست از استان‌های آذربایجان شرقی، اردبیل، تهران، زنجان، همدان و سازمان امداد و نجات، برپایی اردوگاه‌های اسکان اضطراری در سطح شهرستان خوی در ۱۹ منطقه و آغاز مرحله توزیع اقلام امدادی در بین آسیب‌دیدگان در روستاها در ساعات ابتدایی پس از زمین‌لرزه از اقدامات دیگر جمعیت هلال‌احمر در این زمین‌لرزه بوده است. وی با اشاره به توزیع هزار و ۶۶۴ دستگاه چادر، شامل ۴۷۶ چادر مسافرتی و هزار و ۱۸۸ چادر امدادی، عنوان کرد: ۶۰ شعله والور، ۲۸۰ بخاری برقی، ۲۸۰ بسته غذای ۷۲‌ساعته، دوهزار و ۲۹۹ تخته پتو و هزار و ۱۵ تخته موکت بین افراد آسیب‌دیده توزیع شد.

هشدار پلیس فتا در اولین ساعات وقوع زلزله

در اولین ساعات وقوع زلزله و درحالی‌که هنوز برآورد دقیقی از میزان خسارت‌های زلزله مشخص نشده بود، پلیس فتا در پیامی هشدار داد که به شایعات درباره زلزله خوی توجه نشود و همچنین اعلام کرد که با ناشران اخبار جعلی برخورد خواهد کرد. سرهنگ رامین پاشایی، معاون فرهنگی - اجتماعی پلیس فتای فراجا گفت: پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فراجا نسبت به رصد اخبار و جریانات در فضای مجازی اقدام کرده و در صورت مشاهده هرگونه اخبار جعلی و شایعات با شایعه‌سازان برخوردهای قانونی انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه شایعات بی‌اساس منجر به تشویش اذهان عمومی می‌شود، گفت: لازم است مردم عزیز اخبار را فقط از طریق منابع رسمی و خبرگزاری‌های معتبر پیگیری کنند و به شایعات منتشرشده در فضای مجازی که پشتوانه صحیح علمی و منطقی هم ندارد، توجهی نکنند. معاون فرهنگی - اجتماعی پلیس فتای فراجا با تأکید بر اینکه پلیس فتا با افرادی که با سوءاستفاده از زلزله رخ‌داده اقدام به تشویش اذهان عمومی کنند، برخورد خواهد کرد، گفت: تیم‌های رصد پلیس فتا به‌طور شبانه‌روزی فعال هستند.

همچنین احمد وحیدی، بامداد یکشنبه در حاشیه سفر به مناطق زلزله‌زده خوی، اظهار کرد: دولت عزم جدی برای ارائه خدمات به زلزله‌زدگان و مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی این منطقه دارد. وی با درخواست از رسانه‌ها برای ارائه توصیه‌های لازم به زلزله‌زدگان، افزود: رسانه‌ها باید در حفظ آرامش مردم و جلوگیری از واردشدن استرس به آنان برای تسریع در خدمات‌رسانی تلاش کنند.

تخریب برخی از منازل مددجویان بهزیستی در زلزله خوی

مدیر کل مدیریت بحران و پدافند غیرعامل بهزیستی کشور درباره خسارت‌های ناشی از زلزله خوی گفت: در زلزله خوی تخریب از 20 تا 100 درصد منازل مسکونی مددجویان را داشته‌ایم اما آمارهای دقیق در حال بررسی است و در آینده نزدیک اعلام می‌شود.

محمدرضا کاظم‌زاده، مدیر کل مدیریت بحران و پدافند غیرعامل بهزیستی، با اشاره به میزان خسارت واردشده به منازل مددجویان بهزیستی در زلزله خوی، اظهار کرد: پس از وقوع زلزله در شهرستان خوی، با مدیر کل استان آذربایجان و شهرستان خوی جلسه مدیریت بحران را برگزار کردیم و به دو تیم محب و اورژانس اجتماعی حالت آماده‌باش داده شد. وی افزود: تیم‌های ارزیاب وارد مناطق روستایی شده‌اند و هم‌اکنون در ‌حال ارزیابی میزان خسارت واردشده به روستاها و منازل مددجویان تحت پوشش سازمان بهزیستی هستیم.

اتمام عملیات امداد و نجات در خوی

وزیر کشور هم که به خوی سفر کرده بود، از اتمام عملیات امداد و نجات در روستاهای آسیب‌دیده از زلزله ۵.۹ ریشتری خوی خبر داد. احمد وحیدی، ظهر یکشنبه در بازدید از مناطق زلزله‌زده خوی اظهار کرد: با اتمام عملیات امداد و نجات در مناطق زلزله‌زده خوی درحال‌حاضر در مرحله اسکان اضطراری هستیم که در این خصوص نیز اقدامات قابل‌توجهی انجام شده است. وزیر کشور گفت: اقدامات لازم برای اسکان هم‌وطنان زلزله‌زده در خوی با ایجاد کمپ جهت استقرار فوری زلزله‌زدگان و اهدای چادر از سوی هلال احمر، انجام شد.

تلاش برای حل مشکل سوخت در خوی

صبح روز یکشنبه تصاویری از صف‌های طولانی در پمپ بنزین‌های خوی منتشر شده که نشان می‌داد وضعیت توزیع سوخت در این شهر زلزله‌زده با مشکلاتی همراه شده است. شرکت توزیع نفت منطقه ارومیه نیز از توزیع یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار لیتر سوخت خودرو در خوی خبر داد. احمد مجرد در همین راستا گفت: ۴۲۰ هزار لیتر سوخت خودرو نیز شب گذشته در شهرستان مصرف شده و سوخت‌گیری در ۱۷ مرکز توزیع سوخت خودرو در این شهرستان در حال انجام است.

نظر شما