شناسهٔ خبر: 58481364 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه رسالت | لینک خبر

وقتی عقلانیت در قاره سبز جایی ندارد

کشتی‌شکسته اروپائیان

بررسی یک نظرسنجی در اروپا نشان می‌دهد افزایش هزینه‌های زندگی ناشی از جنگ اوکراین، بحران انرژی، افزایش تورم و همه‌گیری ویروس کرونا به بزرگ‌ترین نگرانی‌های حدود نیمی از مردم اتحادیه اروپا تبدیل‌شده است.بر اساس تازه‌ترین نظرسنجی «یوروبارومتر» وابسته به کمیسیون اروپا، در حال حاضر ۴۵٪ از مردم اروپا با میزان درآمد شخصی‌ خود مشکل‌دارند. علاوه بر این ۴۶ ٪ از اروپایی‌ها نیز اذعان دارند که استانداردهای زندگیشان درنتیجه بحران‌های پیش‌آمده کاهش‌یافته است. درعین‌حال تنها ۳۹٪ انتظار دارند در سال جاری شاهد کاهش استانداردهای زندگی در اروپا باشند.

صاحب‌خبر -

گروه بین‌الملل
 بررسی یک نظرسنجی در اروپا نشان می‌دهد افزایش هزینه‌های زندگی ناشی از جنگ اوکراین، بحران انرژی، افزایش تورم و همه‌گیری ویروس کرونا به بزرگ‌ترین نگرانی‌های حدود نیمی از مردم اتحادیه اروپا تبدیل‌شده است.بر اساس تازه‌ترین نظرسنجی «یوروبارومتر» وابسته به کمیسیون اروپا، در حال حاضر ۴۵٪ از مردم اروپا با میزان درآمد شخصی‌ خود مشکل‌دارند. علاوه بر این ۴۶ ٪ از اروپایی‌ها نیز اذعان دارند که استانداردهای زندگیشان درنتیجه بحران‌های پیش‌آمده کاهش‌یافته است. درعین‌حال تنها ۳۹٪ انتظار دارند در سال جاری شاهد کاهش استانداردهای زندگی در اروپا باشند.
 اختلاف طبقاتی در اروپا 
کشورهایی که بیشترین کاهش استاندارد را در زندگی خود احساس کرده‌اند به ترتیب قبرس، یونان، مالت، فرانسه، پرتغال هستند و مردم کشورهای شمال اروپا به ترتیب سوئد، دانمارک، و فنلاند بیشترین رضایتمندی را از درآمد خود داشتند.نگران‌کننده‌ترین بخش این نظرسنجی این است که ۳۰ درصد از پاسخ‌دهندگان گفته‌اند گاهی برای پرداخت صورت‌حساب‌های ماهانه خود مشکل‌دارند و ۹٪ می‌گویند اکثرا این‌طور است. بار دیگر یونان و بلغارستان به ترتیب با ۸۶٪ و ۶۴٪  بیشترین سهم را از جمعیتی که این نوع سختی را پشت سر می‌گذارند گزارش می‌کنند. این نظرسنجی نشان می‌دهد ۵۶٪ از اروپایی‌ها نسبت به اقدامات اتخاذشده در سطح اتحادیه اروپا برای مقابله با افزایش هزینه‌های زندگی ابراز نارضایتی کردند و این نارضایتی در مورد اقدامات دولت‌های ملی ۶۴٪ بوده است. درمجموع ۹۳ درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی گفته‌اند که نگران بحران هزینه‌های زندگی، ازجمله افزایش قیمت مواد غذایی و انرژی هستند. فقر ۸۲٪، تغییرات آب و هوایی ۸۱٪ و گسترش احتمالی جنگ اوکراین به کشورهای همسایه۸۱٪ از دیگر نگرانی‌های شهروندان اتحادیه اروپا هستند.
 خطرات بالقوه در اروپا 
 تقریباً سه‌چهارم شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی عنوان کرده‌اند نگران احتمال خطر یک حادثه هسته‌ای هستند، نگرانی‌‌ای که با صحبت‌های مقامات کاخ  کرملین تقویت‌شده است.بر اساس این نظرسنجی بیشتر مردم اروپا موافق کمک‌های اتحادیه اروپا به اوکراین بودند به‌طوری‌که سوئد با ۹۷٪، فنلاند ۹۵٪، هلند ۹۳٪ و دانمارک ۹۲٪ با این کمک‌ها موافق بودند  و تنها در اسلواکی با ۴۹ ٪، یونان ۴۸ ٪ و بلغارستان ۴۸٪ این حمایت‌ها به زیر ۵۰ درصد می‌رسد. بااین‌وجود هنگامی‌که در مورد پیامدهای گسترده‌تر جنگ از شرکت‌کنندگان سؤال پرسیده شد، ۶۵٪ از همه افراد موردبررسی گفتند که مطمئن نیستند که زندگی شخصی‌شان تحت تأثیر آن قرار نگیرد.نتایج نظرسنجی یوروبارومتر که پنج شنبه ۱۲ ژانویه توسط پارلمان اروپا منتشر شد، بر اساس بیش از ۲۶ هزار مصاحبه رودررو بین اکتبر تا نوامبر ۲۰۲۲ در تمامی ۲۷ کشور عضو انجام‌شده است.علاوه بر هزینه زندگی و جنگ روسیه و اوکراین، شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی به سؤالاتی درباره انتخابات پارلمانی ۲۰۲۴ اروپا نیز پاسخ دادند.سهم کسانی که تصویر مثبتی از اتحادیه اروپا دارند از ۵۲٪ در ماه می به ۴۷٪ در نوامبر کاهش‌یافته است. درعین‌حال ۶۲ ٪ درصد عضویت کشورشان در اتحادیه اروپا را خوب می‌دانند و در مقابل ۱۰٪  از آن راضی نیستند. بااین‌حال، بیش از نیمی از پاسخ‌دهندگان (۵۱٪) می‌گویند همه‌چیز در اتحادیه اروپا در جهت اشتباه پیش می‌رود و فقط کمتر از یک‌سوم اعتقاددارند که همه‌چیز در جهت درست پیش می‌رود.
 بدبینی‌هایی که پررنگ‌ترمی شود 
این بدبینی‌ها در مرزهای ملی حتی عمیق‌تر می‌شود به‌طوری‌که ۶۲٪ از شهروندان اتحادیه اروپا می‌گویند که همه‌چیز در کشورشان در مسیر اشتباه پیش می‌رود.در یک چرخش جالب ۶۳٪ از شرکت‌کنندگان ادعا می‌کنند که همه‌چیز در زندگی شخصی آن‌ها در مسیر درست پیش می‌رود که منعکس‌کننده ناهماهنگی شدید بین محیط خانه و چشم‌انداز سیاسی است.افرادی  در لوکزامبورگ با ۸۲٪ ایرلند ۸۰٪ و سوئد ۸۰٪ بیشترین رضایت را از وضعیت فعلی زندگی شخصی خوددارند، درحالی‌که در رومانی با ۴۹٪  لهستان ۴۷٪ و پرتغال ۴۶٪ رضایت کمتری از زندگی شخصی خوددارند.اکثر اروپایی‌ها (۵۷٪) نسبت به آینده اتحادیه اروپا خوش‌بین هستند و ۳۹٪ خود را نسبتاً یا بسیار بدبین توصیف می‌کنند. فرانسه، قبرس و یونان تنها کشورهای عضو اتحادیه اروپا هستند که بیشترین نگاه بدبینانه را نسبت به آینده  اتحادیه اروپا دارند.
 تناقضات رفتاری اروپائیان ادامه دارد 
طی روزهای اخیر، سیگنال‌های متناقضی از سوی اروپائیان در قبال سرنوشت جنگ اوکراین مخابره می‌شود. مقامات فرانسوی از یک‌سو، پیوستن اوکراین به ناتو را غیرممکن دانسته و از سوی دیگر، بر استمرار جنگ میان مسکو و کی‌یف تأکید می‌کنند.میان تصمیم‌سازان حوزه سیاست خارجی آلمان و انگلیس نیز تناقضات معناداری در قبال این جنگ وجود دارد که بیانگر تعارض ایده‌آل‌ها و واقعیات در قبال چنین منازعه تمام‌عیاری است. واقعیت این است واشنگتن و لندن به‌عنوان دو بازیگر آتلانتیکی فعال، دیگر بازیگران اروپایی را وارد یک منازعه طولانی‌مدت و فرسایشی کرده‌اند. بدون‌شک، روسیه تا زمانی که نسبت به عدم گسترش ناتو به شرق اطمینان نداشته باشد، جنگ را متوقف نخواهد کرد. از سوی دیگر، تصمیم سوئد و فنلاند مبنی بر عضویت در پیمان آتلانتیک شمالی، به‌طور طبیعی مولد تنش‌های دیگری در شمال روسیه خواهد بود که به‌طور طبیعی ۲۷عضو اروپایی ناتو(با احتساب سوئد و فنلاند ۲۹عضو اروپایی) را درگیر خواهد کرد. اصرار دولت‌های بایدن و جانسون بر تبدیل کردن اوکراین به یک گره کور ژئواستراتژیک در منطقه آسیای میانه و اروپا هزینه‌های راهبردی زیادی را متوجه بازیگران اروپایی خواهد کرد که البته محاسبه آن از عهده دولت‌های سردرگم فعلی در قاره سبز برنمی‌آید.
 بدترین نسل سیاستمداران اروپایی  
به نظرمی‌رسد اروپائیان بار دیگر در حال قربانی کردن منافع ملی و حتی منافع امنیت جمعی خود در مسیر خواسته‌های واشنگتن هستند. در سال ۲۰۱۴ میلادی، اتحادیه اروپا که از همان ابتدا دل‌خوشی نسبت به شکست انقلاب نارنجی اوکراین و حضور ویکتور یانوکوویچ، رئیس‌جمهور شرق‌گرای این کشور در قدرت نداشت، با دریافت پالسی خطرناک از سوی آمریکا، بازی نافرجام دیگری را در کی‌یف کلید زد. وقوع درگیری‌های خونین در اوکراین و از دست رفتن کنترل این کشور توسط یانوکوویچ و تبدیل‌شدن کی‌یف به کانونی از آتش و خون، نتیجه این بازی مداخله‌جویانه بود. هیچ‌گاه در طول دوران پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سابقه نداشت مقامات روسی به‌صراحت از تقابل نظامی با اروپا در صورت گسترش ناتو به شرق سخن به میان آورند اما با تبدیل اوکراین به میدان جنگ، دیگر منازعه نظامی میان روسیه-اروپا از یک احتمال بعید به احتمالی ممکن رسیده است. 

نظر شما